Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 8535 ggr
Lisis
0

Korsstygn på datorn?

Jag försöker hjälpa min mamma som vill kunna göra korsstyngsmönster på datorn. Finns det något program i tex Office-paketet som har färdiga rutor (som i en gammal mattebok) och där man kan färglägga dom i olika färger. Excels rutor är ju inte fyrkantiga och där kan man väl inte använda färger, och i Paint hittar jag inget sätt att enkelt få ett perfekt rutsystem. Har någon ett bra tips? Mvh Lisis

johan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kan mycket väl göra Excels rutor fyrkantiga och du kan ha bakgrundsfärger.

För att göra fyrkantiga rutor

1. Markera alla celler genom att trycka på Ctrl+A (eller knappen precis ovanför rad 1 och till vänster om kolumn A)
  2. Gå till Format, Rad, Höjd och ange en bra höjd, t ex 12
  3. Gå till Format, Kolumn, Bredd och ange samma som höjden

För att färglägga

I verktygsfältet Formatering (det med teckensnitt, storlek, fet, kursiv, understruken etc) finns det en knapp som ser ut som en färgbunke. Den väljer bakgrundsfärg. (se bild)

Om du inte ser någon sådan knapp beror det förmodligen på att du inte använt den tidigare. Tryck isf pilen i slutet av verktygsraden för att få fram alla kommandon.

// Johan

Mvh // Johan

johan
0

Det finns även program som är avsedda just för korsstygn. Dessa kan t ex läsa in vilken bild eller foto som helst och göra mönster av dessa.

Mvh // Johan

emmaa
0

Här finns en trial på ett sådant program

http://www.hobbyware.com/

/Emma

Lisis
0

Tusen tack för era snabba svar, jag ska pröva på båda alternativen!

Cartman
0

#4 Håller på fixa ett litet program åt din Mor som jag tror bör räcka. Pattern Maker tror jag är överavancerat och dessutom endast 4 dygns trial. Mitt program är mkt simpelt, du ställer in bildstorlek och rutstorlek. Sen väljer du mellan 48 grundfärger som du fyller rutorna med. Därefter kan du spara bilden och skriva ut i ngt program. Bilder som du sparat kan hämtas, programmet läser automatiskt av rutstorleken i bilden så att du kan fortsätta att jobba med dessa. Postar inom 1 v.

Faxlin
0

#2: Har du något namn på sådana programm? Är de dyra i inköp?
Har foton jag skulle vilja kunna brodera liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

johan
0

#6: Nej, tyvärr. Jag har mest sett att det finns, men inte tänkt på det mer än så.

Mvh // Johan

Cartman
1

Om ngn är intresserad kan jag fortsätta med detta (se bif). Svara inom 1 v annars lägger jag ner projektet.

johan
0

#8: Hur har du gjort för att "pixilera" bilden så där? Ser coolt ut.

Mvh // Johan

Cartman
1

Användaren väljer rutstorlek, här 10x10 pixels. För varje pixel plockar jag ut trippeln rgb (rött, grönt, blått), beräknar medelvärdet för samtliga (r,g,b för sig) och producerar medelfärgen (funktion av rgb-medel) för rutan.

pentsium
0

#9 finns ett filter för att göra bilden "pixilerad" i photoshop patchwork hette det visst efter att ha kollat efter

monkan
0

Cartman, programmet ser jättehäftigt ut!

Faxlin
0

#8: Jag är intresserad. Jag skulle så gärna vilja omvandla fotografer till brodyr mönster. Vill brodera mina illrar ju ;-)

Audiatur et altera pars

Cartman
0

Jo, det gjorde visst Roald Dahl i en av hans noveller. Intresset noterat.

susanne-s
0

#14 jag är också intresserad.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Faxlin
0

#14: vad bra. ;-)

Audiatur et altera pars

susanne-s
0

Något nytt??

www.gullsmyrastuteri.se

Cartman
1

Fixar programmet till senast slutet på januari.

susanne-s
0

kanon!

www.gullsmyrastuteri.se

Faxlin
0

Känn dig inte stressad av det här nu. Tänk på att det är jul också :-)
Men ser självklart fram emot resultatet ;-)

Audiatur et altera pars

monkan
0

Cartman, jag undrar hur det går med det lilla programmet? Blev det något?

Cartman
0

Blev en rivstart på året så programmet ligger nere för tillfället. En mer realistisk tidpunkt får bli april (i år alltså).

monkan
0

Ingen fara.. var bara nyfiken. Sonen vill brodera ett marsvin i korsstygn och då kom jag att tänka på ditt program… men vi löser det på något sättGlad

Faxlin
0

Hur har det gått med programmet. ;-)

Audiatur et altera pars

Cartman
0

Obra. Uppskjutet på obestämd framtid.

Faxlin
0

HAHA, okej, men du kan väl skicka ett pm eller något när du kommit så långt att den obestämda framtiden är kommen :-)

Audiatur et altera pars