Excelfråga
Jag gör en budget i excel som ska presenteras för en förenings medlemmar. Syftet är att visa medlemarna hur mycket fler medlemmar man måste värva, eller med hur mycket medlemsavgiften måste höjas för att den bestämda (och fasta) intäkten ska uppnås.
Går det tex göra så att om jag ändrar från 25 medlemmar till 30, så ändras (sänks) automatiskt medlemskostnaden?
Tack på förhand

Här är ett enklet blad i excel som gör detta.
Pga att man inte kan ladda upp excel filer har jag bara döpt om filen till zip. Namnändra den till .xls så kan du öppna den i Excel.
Du kan naturliogtvis ändra de olika fälten för att få ut vad du vill ha.
I fälten B1 till B3 (mitt exempel) anger du alla fasta kostnader. Lägg till fler rader om du behöver.
Fältet B6 räknar ut den totala kostnaden
I fältet B8 anger du hur många medlemmar ni är och resultatet för medlemskostnad för att täcka upp de fasta kostnaderna visas i fält B10.

Gjorde om excelbladet lite så du får mer möjligheter att laborera med.
Nu räknar den ut hur mycket du måste öka medlemsavgiften med för att nå breakeven på dina fasta kostander i förhållande till dina intäkter. Det värdet ändras beroende på hur många medlemmar du anger samt vilken fast medlemskostnad ni räknar med. Får ni överskott visar den hur mycket ni kan minska medlemsavgiften med för att nå breakeven.
Gjorde det lite snabbt men jag tror den skall vara rätt
Snyggt Kaj, tack för hjälpen!