Trög dator med dubbla hårddiskar
Hejsan, min dator har dubbla hårddiskar, C och D men C är nästan full och den har bara 19,5 gig från början, nu bara 4 kvar medan D har 92 från början och 91,5 kvar. Datorn är mkt trög, tror den bara använder C, kan man istället bara använda D? Eller vad göra, den signalerar hela tiden för dåligt minne.

Dra över dina data från C: till D:, d.v.s. bilder, mp3 o.s.v.
INTE program

Det är inte ovalnligt att ifall man har två hårddiskar så delar de på samma bus vilket kan få till följd att den ena diskens prestanda dras ner. Detta gäller även om du inte använder den andra disken så mycket (D disken). Detta är inget man kan göra åt då det är by design. Vet att Dells Inspiron funkar så - åtminstonde äldre modeller som typ är ett par år gamla, men tor även de nya funkar så.

Här är en bra länk från Micosoft hur du rensar upp din dator för att nå bättre prestanda.
Optimize your computer for Peak Performance
Om du har väldigt lite utrymme kvar på din C disk kan det vara bra att rensa från temp-filer (se länken ovan). Ett val du får när du kör analysen (diskrensning) är om du skall komprimera gamla filer. Oftast är det valet inte förkryssat utan du får själv ange detta. Normalt så är alla valen i diskrensning till för att ta bort filer från din disk. Enda undantaget är Komprimera gamla filer valet. I detta läge kommer inga av dessa filer att tas bort från din hårddisk. Istället avgör Windows om det finns filer som du inte använt på ett tag (standard är 50 dagar - det kan du ändra genom att markera den raden och sedn trycka på Alternativ). Dessa filer kan Windows komprimera för att spara utrymme. Filerna kommer alltså att finnas kvar men kommer att bli komprimerade. om du skulle behöva använda dem (t ex gamla word dokument, Excelfiler mm) så kommer de att dekomprimeras automatiskt av Windows när du använder dem igen. Detta kan ta något längre tid att öppna dem men väldigt marginellt. Det är alltså ingen fara att kryssa för "Komprimera gamla filer" och du kan spara mycket utrymme där. I mitt fall skulle jag spara ca 36 Mb men du kanske kan spara ännu mer utrymme om du gör det hos dig.