Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1303 ggr
Achatina
2007-09-25 00:21
0

Isblock+Router?

Kan det vara en lyckad kombination till en lätt överhettad router? Den har ju tassar så den skulle komma upp en bit ifrån själva blocket om den stod på det.. Eller skulle routern ta skada kanske?

pentsium
2007-09-25 01:27
0

jag har testat och den kyler bara plasten på routern, kretsarna blir inte kallare.

det funkar bättre att öppna routern och sätta dit en fläkt eller limma dit några kylflänsar med värmaledande lim

Kaj
2007-09-25 12:28
0

En temporär lösning är att bara ställa en balja kallt vatten på routern. Om routern är varm kommer den att överföra värme till vattnet som ju är kallare.
Byt vattnet då det inte längre är så kallt.

Fysikens lagar gör så att varma objekt alltid sprider värme till kallare objekt för att uppnå ett jämnt tillstånd i temperatur.

Jämför. om du ställer en kastrull med kallt vatten på spisen så överförs värme från spisen till vattnet så det börjar koka.
Om du tar av det varma vattnet från spisen överförs värme från vattnet till den omgivande luften tills vattnet uppnår rumstemperatur.
Om du ställer ett glas vatten i frysen överförs värme från vattnet till luften i frysen. Eftersom vattnet då förlorar energi fryser det till is.
ta ut det frusna glaset och ställ i rumstemperatur så överförs värme från luften till vattnet tills dess det smäter och uppnår rumstemperatur.

pentsium
2007-09-25 18:18
0

men eftersom att nästan alla routers är i plast som inte leder värme bra alls och att om du ställer en balja med vatten/isblock så kommer den inte ligga tätt inpå routern utan det kommer vara en massa luft imellan.

det är ju inte plasten man vill ha kall, utan kretsarna innuti

Kaj
2007-09-25 19:05
0

Fysikens lagar borde fungera ändå men kanske något sämmre om det är plast i stället för metall som mycket riktigt leder värme bättre. Som jag skrev en temporär lösning ifall routern slutat fungera pga värme

pentsium
2007-09-25 21:49
0

jag har själv testat att lägga en isklamp på var sida av routern och ställt en bordsfläkt intill för att kyla ner min gamla router, men det hjälpte inte alls men därimot när jag skruvade isär den och ställde fläkten så den blåste på kretskortet så kunde man känna på ic-kretsarna (det kunde man knappt innan utan att bränna sig)