Behöver jag en router?
Jag har ett ADSL Zyxelmodem med 4 portar. I dagsläget används modemet till internet och Telias kabel-TV via internet. Kan jag ansluta ytterligare en dator till internet via modemet med en nätverkskabel eller behövs det en router för att båda datorna ska kunna vara uppkopplade mot internet samtidigt.

nej det går inte du måste ha en router för att ansluta ytterliga datorer
Det beror på hur många IP-adresser du kan få från Telia.
Oavsett vilket så är det rätt skönt med en router och den gör det mycket enklare att dela filer och skrivare mellan datorerna i hemmet.
En router kostar inte många hundralappar, så jag tycker det är väl investerade pengar.
Mvh // Johan

varför måste hon har roter ??
Jag har en vanlig switsh och det går kanon så även min syster.
jag har bredband och min syster telia
roter har den nackdelen om du ska ladda ner saker typ igenom dc++ så kommer brandvåggen att stoppa det och hom nåste gå in i rotern och öppna en port OCH det är inte så lätt.

Routern har oftast högre säkerhet med brandvägg, kan dölja ipadresser ut mot internet och mycket mer. Har man även en liten mer avancerad router så kan de även innehålla funktioner som QoS som medger att du kan prioritera viss trafik genom routern så att den får högre prestanda än annan trafik. Är bra vid t ex spel eller fildelning som man vanligen vill skall ha lite mer av den totala kapaciteten i ditt bredband

#0 Jag har också ett sånt modem. Och jag behövde en router.