Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 755 ggr
Tom
0

XP Pro eller Home?

Vad är det för väsentlig skillnad på de två versionerna?

Tom

mans
0

Såvitt jag förstått följer inte IIS (webb/ftp-server) med i Home och inte heller Remote Desktop så man kan ansluta till en annan dator med XP, men den klienten finns att ladda ner fritt ändå.

Annars vet jag inte riktigt?

Tom
0

OK tack!

Menar du att jag inte kan koppla ihop två datorer och kopiera filer mellan dem utan pro?

Tom

Niklas
0

#2: Nej, det är en fjärranslutningsfunktion så att du kan ta över en PC från en annan efter att först ha givit tillstånd till det.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

I Home kan du INTE:

• Ha datorn som värd för fjärrskrivbord, men du kan ändå ansluta till andra datorer
  • Ansluta datorn till en domän
  • Installera webb/ftp/mailserver
  • Ha flera processorer
  • Ha flera bildskärmar
  • Ha fler än 5 användarkonton
  • Och en del annat som jag inte minns just nu… :)

Mvh // Johan

Tom
0

#4, Tack Johan!

Då faller det i alla fall eftersom jag använder flera skärmar. Konstig begränsning förresten…

Då måste jag få tag på en XP Pro helt enkelt (om det nu är enkelt vet jag inte :)

Tom

Saber
0

Få se, ska jag gå till Kina eller flyga? :P

Tom
0

#6  ??

Tom

Saber
0

Gå == Home version

Flyga == Pro

Tom
0

Aha, jag fattar =)

Tom

kari
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
  • I Home kan du INTE:
     Ha flera bildskärmar.

Stämmer inte.
    Jag kör home med 2 bildskärmar

Tom
0

Hmm, nu blev jag lite kluven. Tack för informationen Kari!

Tom

johan
0

#10: Hmm. Det som jag var så säker på. Det kanske är så att man inte kan ha flera grafikkort, men ett grafikkort med flera utgångar kanske fungerar. Eller så har jag helt enkelt bara fel…

Mvh // Johan

Tom
0

Jag ska försöka satsa på en proversion i alla fal lså slipper jag bekymra mig. Eller kanske en media center version? Är den som Pro eller Home?

Tom

johan
0

#13: MCE är lite av en blandning. Du kan inte ansluta till domän, men du kan ha webbserver och flera bildskärmar.

Jag har inte upptäckt att jag saknar något speciellt i MCE.

Mvh // Johan

Tom
0

OK, tack!

Tom

Kaj
0

I Pro kan man kryptera innehållet i kataloger (EFS) och det går inte i Home.
I Pro kan du använda ACL för att styra behörigheter till filer och kataloger
I Pro kan du använda grupppolicys
mm.

Kolla på denna sida mellan olika versioner av XP

Niklas
0

Jag läste i Mikrodatorn för några år sen att man kan "låsa upp" många av Pro-funktionerna även i Home. Tyvärr har jag inte kvar det numret.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kaj
0

Jag kan tänka mig att många spärrar bara är registerinställningar. Men vet inte vilka

Tom
0

#16, Jag förstår inte hälften av vad du skriver så troligen har jag ingen nytta av de funktionerna. Men tack i alla fall.

Jag kommer nog att använda den version jag får tag på först…

Tom

Oskar
0

Ja just det…jag kör nog Home också…och jag har testat att ha två skärmar och det funkar. Men det är väl gammal info nu… :)

Oskar

Kaj
0

Tom, Pro är bäst om du tänker på att du vill skydda filer och bibliotek från andra. T ex om du har flera konton på din pc där flera personer loggar in och du vill skydda (kryptera) vissa filer eller bibliotek så att de andra användarna inte kommer åt dem. Detta går inte i Home edition.

Dessutom kan du styra behörigheter och vad respektive påloggnings konto verkligen får göra på ett mer detajerat sätt än i Home. Det är detta som är ACL (Access Control Lists) och grupp policys.

Tom
0

Aha, bra då vet jag. Det är bara jag som använder min dator så det blev Home. Nu är det installerat och fungerar utmärkt.

Tack för alla tips!

Tom

Kaj
0

Bra good luck!