Koppla datorn till en plattskärm TV.
Funderar på att köpa mig en plattTV. Hade då varit lite kul om jag kan koppla datorn till denna istället för min vanliga 17" skärm.
Hur fungerar detta och vad krävs?
Måste jag ändra inställningar på skärmupplösning mm, när jag ska titta på TV/Datorn? Såsom man var tvungen med vanlig TV?
Någon som gjort detta och kan förklara hur det fungerar?
/Elisa

Du borde se till att du skaffar dig en sk. HD-ready TV med 720p i öpplösning eller allrahelst 1080p. Det som är viktigt är du kan ansluta digitalt till skärmen, via exempelvis DVI.
---

det är mycket troligt att det finns en vanlig skärmingång på tvn (Dvi eller möjligtvis vga) o då e det bara att koppla in så funkar den som din vanliga datorskärm.
om du behöver ändra på upplösningen beror helt o hållet på hur stor tv du kommer köpa och hur hög upplösning den har jämfört med din monitor, men du kan vara rätt säker på att du inte behöver dra ner upplösningen så lågt som på tjocktvn med s-videokabel.
Ok…
Får åka runt och kolla upp lite skärmar. Tänkte inte ha någon jättestor TV. Kanske 28" eller liknade.
/Elisa

äh HD ready o full HD e ju bara skit
det är ju Ultra HD som gäller, 7680x4320 pixlar och 22.2 högtalarsystem.
det e grejjer det

Antagligen rätt svårt idag att hitta en HD tv med DVI uttag. De flesta tillverkare har nu redan infört HDMI på sina TV modeller.
Att koppla TVn till datorn via VGA är inge vra då du förlorar så mycket i upplösning.
Men det finns en lösning. Köp en HDMI-DVI kabelomkopplare (t ex Claes Ohlsson). Koppla HDMI kabeln i TVn till DVI omkopplaren och koppla in denna i DVI kontakten på datorn. Därefter måste du även koppla ljudkablar från TV till ditt ljudkort på datorn.
BTW Ultra HD TV. Enligt ISO specen skall denna teknik komma först runt år 2022

Sedan kan man undra om det egentligen kommer eller ifall det är ett format som är självupfunnet. Enligt ögon och hjärnforskning så måste man sitta närmare än 3 meter ifrån en 50 tums skärm för att uppfatta skillnaden mellan 720p och 1080p.
Frågan är kommer man att sitta så nära?
---
Det känns lite hysteriskt med upplösningshysterin. Kameravärlden verkar äntligen ha fattat att det inte bara är antal pixlar som räknas för att det ska bli en bra bild.
TV-tillverkarna säljer fortfarande bara på upplösning, men man borde kolla mer på hastighet och svärta också.
Det hela påminner lite om färgdjup på grafikkort tycker jag. Är det någon som kan se skillnad på 16, 24 eller 32 bitars färgdjup?
Mvh // Johan

16 bitars färjdjup tror jag saknar några färger som ögat kan uppfatta med efter 24 så finns det ingen anledning…
---
16 & 24 ser du definitivt skillnad på. Över det blir det svårt.