Nybliven PC-ägare
Japp, jag har ju haft mac heeeela livet, men igår så fick jag en bärbar HP-dator i en lite för tidig 18-års-present, nu när jag ska plugga.. :) Med mac så har jag aldrig behövt oroa mig för något virus eller annat skit, men hur är det nu? Vad ska jag ha för virusprogram, vilket rekomenderar ni? För- resp. nackdelar? :)
Det bästa och billigaste virusskyddet är utan tvekan helt vanligt sunt förnuft. Öppna inte filer du får i mail eller via messenger om du inte är säker på vad det är och vet att det är någon du känner har medvetet har skickat. Det gäller i synnerhet körbara filer, dvs. filnamn som slutar på exe, cmd, vbs, js med flera.
Utöver det brukar de flesta här inne rekommendera NOD32 därför att det dels är billigt, men också bäst i test och bland de snabbaste på att uppdatera sina definitioner när det kommer nya virus.
Mvh // Johan

Här är en bra jämförelse mellan olika virus program och hur väl de skyddar.
http://www.av-comparatives.org/
Själv kör jag Avast som är helt gratis för hemma användare men NOD32 är som du kan se bättre på att skydda dig. Men frågan är hur mycket det egentligen betyder då du normalt kanske inte är ute på siter som just är mål för virus. Mailen tror jag alla program är ganska bra på att upptäcka virus i.
Att du inte fick så många virus på macen att oroa sig för beror på att Windows har så stor del av marknaden att när de som skriver virus programmen helst siktar in sig på just Windows plattformen för det är störst chans att lyckas då det finns så många kandidater.
Skulle tro att Windows inte är osäkrare op.system än andra men pga att man har så många Windows installationer så blir det mest virus där.
Samma sak hände ju t ex med Firefox när den kom. Tidigare hade Internet Explorer ca 90% av marknaden och drabbades förståss av en massa virus. När Firefox blev så populärt som den är steg genast virusen även för den webbläsaren.
Faktum är att Firefox har fler Virus i procent per installation än vad t ex Internet Explorer har.

Avira Antivir har jag använder jag mig av till PC.