Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 5064 ggr
Hiro
4

Windows 10, hur får jag nedladdningen?

Jag har Windows 8.1 på min dator men ej fått någon uppdatering till Windows 10, hur får jag tag på den då den ska ha släppts?

Hiro
0

#1 Men jag har ingen ikon till höger…

[VSK]
0

Ladda ner programvaran här och följ instruktionerna. Detta fix funkar för massor för att få fram ikonen. Jag har ej testat det så detta göres på egen risk.

https://www.dropbox.com/s/0u0au9xgy6ss18p/win10fix_full.zip?dl=0

Hiro
0

Länken funkar ej :/

[VSK]
0

Hmmmm, okej.

Hiro
0

Jag förstår inte vad jag ska göra…

[VSK]
1

Om du känner så, så skall du kanske inte hålla på med tweak och registerändring.

kan försöka googla senare om jag kommer ihåg. Har lite fullt upp nu.

[VSK]
0

Enklaste är nog att skippa i ikonen och ladda ned och uppgradera ändå.

Välj rätt version nu av uppgradering. Språk och antal bitar på OS (brukar oftast vara 64-bit)

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Du kan alltid återställa till tidigare version av OS om det skulle bli nåt knas.

Hiro
0

Okej, tack jag ska kolla när jag har med tid… läste dock igenom allt…
Fann denna nyss https://support.microsoft.com/sv-se/kb/3081048 men blir inte riktigt klok där heller

[VSK]
0

Enklast är nog att avinstallera KB2976978 och KB2919355, och köra Windows Update igen, eller ladda ned de manuellt. Dessa två filer behövs för att ikonen skall komma fram.

Hiro
0

Hur avinstallerar jag dem? o.O

[VSK]
0

Det står i länken du visade, men ett tredjeparts städprogram borde kunna fixa det. Sitter inte kvar på Win 8.1 så jag kan inte testa själv. Oftast får man välja att städprogrammet skall visa Microsofts installationer.

Kanske Recuva uninstaller kan detta. ?

Hiro
0

#13 Ingen aning… men tror du att Microsoft kommer fixa problemet och släppa en uppdatering för alla oss som inte kan uppdatera till Windows 10 så att vi kan uppdatera i framtiden?

[VSK]
0

Har faktiskt ingen aning. Nån fix borde ju släppas i form av ett enkelt program kan man ju tycka.

Det enda jag vet är att Windows Update, activeringsservrar mm går på väldigt hög belastning nu och allt funkar inte då. Skulle gissa på att det lättat om några veckor då många privatpersoner uppgraderat.

Men eftersom det är ca en miljard enheter som skall uppgraderas inom 1-2 år, så är det svårt att sia om hur det kommer funka.

Antingen får du googla, eller helt enkelt vänta.

Hiro
0

#15 Okej,

deeman
0

Trots att jag förbokat så har jag än i dag inte fått någon indikation om att det finns tillgängligt för mig i update… Jag gjorde lite research och stillade min iver genom att tvinga fram en uppdatering.

Moment 1

1. Uppdaterade allt tänkbart i Windows Update.
  2. Gör en backup av övrig fler, dokument etc.

Moment 2

1. Gå till katalogen "\WINDOWS\SoftwareDistribution\Download\" och ta bort alla filer. OBS! Ta INTE bort katalogen "Download".

2. Öppna kommandotolken i administrativt läge.

3. Gå till roten (tror inte det behövs, men jag gjorde så). 

4. Skriv CD.. och tryck enter & upprepa tills du är i roten, dvs C:\

5. Skriv wuauclt.exe /updatenow och tryck enter.

Tillvägagångssättet ovan triggade igång min uppdatering och hämtning av installationsfilerna för Windows 10 som nu är satt till installation kl. 19:00.

Lyck till!

Trevlig fredag!

Alternativa åtgärder: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 Plocka rätt fil för ditt system!

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.

[VSK]
0

Man behöver ej gå till roten i C:\, det funkar ändå.

Sen så funkar det bättre om man trycker på Windows Update först och precis efter det så skickar man iväg kommandot i CMD. Så mao så har man allt inskrivet i CMD innan man kör WU.

Det går snabbare med det jag skrev i #9 

🙂

deeman
1

Som jag sa i steg 3 i moment 2 .
"Gå till roten (tror inte det behövs, men jag gjorde så). "
Snabbare beror nog mer på systemet och hur det se ut hos varje individ och vad denne vill prova/lära sig.
Det är nog också en smaksak vad som känns smidigt hos den enskilde.
Sedan var det ju hur jag gjorde….

Det finns flera lösningar, kontentan är dock att de båda i detta fall kan och/-eller löser samma problem.., so no worrries. Fungerar inte det ena så fungerar kanske det andra, bättre att ha flera alternativa lösningar framför sig.

[VSK]
0

👍

Zepp
0

Eh.. ni får ställa om era datorer att visa allt!

Dvs kör inte OS i Originalläge.. ändra så ni ser vad ni gör och vad som händer på er dator.. då fårsom ni oxå en ikon i aktivitetsfältet som länkar till en uppdatering till W10!

Men vad jag förstår så vill inte majoriteten veta vad de gör eller se vad som är möjligt?

Oså.. vänta tills nästa datorköp så slipper ni diverse problem med betaversioner av OS!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
0

Vidareutveckla visa allt.

Zepp
0

Räcker gott att visa alla filer i mapphanteringen och låt allt visas i aktivitetsfältet!

[VSK]
0

Du ser inte nedladdningen där. Den är dold. Säger inte så mkt att kolla bandbredden via NIC när du inte har en susning om vad som sker. Och på vilket sätt skulle uppgraderingen lyckas om man såg allt som skedde i OS?

Hiro
0

Som jag sa ska jag se om de fixar någonting annars ska jag fördjupa mig i det ni två skrev och se hur jag gör ;)

Zepp
0

Länken till nedladdningen är inte dold.. den ligger i aktivitetsfältet!

Om man valt att visa vad som finns i aktivitetsfältet?

Hiro
0

#26 nej, den finns inte där?

[VSK]
0

Jag menar, att du inte ser i Windows vad som sker. Pratar inte URL nu.

deeman
1

Ikonen fanns där för mig pga uppdateringar och förbokning.
men jag har nu laddat hem och installerat med den metod jag nämner ovan.
Antar att det kan se olika ut för alla. Att ikonen finns där eller inte säger egentligen inte så mycket.
I övrigt…, hav tålamod och ha inte så bråttom, det är inget underverk. Uppfyller era  datorer kraven så kommer uppdateringen så småningom.

Hiro
0

#29 Min uppfyller alla krav så det är därför jag säger att jag kommer vänta

[VSK]
0

Sen är det ju så här att alla som förbokat uppgradering kommer få den pö om pö. Finns inte bandbredd för alla datorer samtidigt.

deeman
0

Skulle alla få det samtidigt skulle Internet kracsha riktigt ordentligt.😃

[VSK]
0

Japp 😃

Kaj
1

Ikonen har du bara om du tidigare registrerat dig för att få Win 10 snabbare.
Om inte är det bara att sitta lugnt i båten. Du kommer få Win 10 via vanliga windows update men det kan ta någon månad eller så.
Jag registrerade mig och har ikonen och det blir ändå strul med installationen pga. att Microsofts servrar är totalt överbelastade. Det ser ut som att nedladdningen går OK men sedan får man error 80240020. Detta beror på att nedladdningen inte alls gick OK utan man får bara delar av installationen och därför går det inte att påbörja en uppgradering.
Så jag väntar ett tag tills trafiken på Microsofts servrarna gått ner lite.
Man kan iofs tvinga fram en uppgradering genom ett en registerinställning men jag skulle avråda från det eftersom så mycket kan hända om trafiken från Microsoft inte är tillräcklig och man inte får hela paketet.
Ett annat sätt är att ladda ner hela paketet från microsoft och lägga på en boootbar usb sticka. Microsoft har en sida där man kan göra detta. Då man går till sidan får man 2 val. 1. uppgeradera direkt eller 2. skapa Windows 10 på en USB sticka eller CD/DVD och uppgradera från denna vid tillfälle.
Kommer dock inte ihåg sidans adress men det går att google sig fram till den.

men som sagt mitt tips är att VÄNTA. Du kommer få Win 10 inom den närmaste tiden (säg om ett par dagar till någon månad eller så).

deeman
1

Vill dock flika in att man måste tydligen uppgradera först för att det sedermera ska vara möjlig med en "ren" installation av Windows 10.

Det finns bättre alternativ att försöka tvinga fram en uppgradering än ett registerhack som inte fungerar.

Jag triggade fram min uppgradering sent under natten och Ni kan förstås också prova Er fram att "trigga" fram en uppgradering, men som Kaj råder, vänta. Windows 10 försvinner inte…

Zpookey
0
deeman
0

Registerhack är/bör alltid vara den sista utvägen, eller helst ingen utväg alls om man absolut inte vet vad man gör.

Lösningen som ses i länk 1 fungerade i de flesta fallen för mig som jag också beskriver ovan.

Kaj
0

Det är som st bara a hålla ut. Bara för att man förandsbokade så betyder inte det att alla fick win 10 den 29 juli.
Microsoft släpper på utrullningen i ett lagom tempo så att deras nedladdningsservrar inte blir överbelastade.

Jag hade förhandsbokat och jag fick min uppdatering först den 5 augusti. Men det kan ta upp till ett par veckor innan man få den så har du inte fått den bara vänta.
Klicka på windows ikonen nere i aktivitsfältet till höger (den ikon som du har fått om du förhandsbokat Win 10) för iland kommer Windows inte informera dig automatiskt utan helt plötsligt när du klicka på den så står det att nu kan du starta uppgraderingen. Så pröva med det en gång per dag så kanske du får uppgarderingen snabbare.

[VSK]
0

Sist jag läste så hade 27 miljoner datorer uppgraderats till Windows 10. Hur många det är nu vette tusan men det tickar på hela tiden.