Image resizer för Vista?
Satt på bibblan idag och läste en PC för Alla och fick upp ett väldigt smart tips om Microsofts eget Image resizer som kan förminska bilder redan i utforskaren. Funktionen verkar inte finnas för Vista så vet någon om det fick några likvärdiga enkla program för Vista?
Alltså inga bildbehandlingsprogram utan enkla förminskingsprogram.

Kli9cka på bilden och få upp den i Vistas bildutforskare. Där kan du välja att förändra bilden (en av länkarna högst upp - kommer inte ihåg vad den heter för jag sitter på jobbet nu men något i stil med redigera bild eller så. Där kan du sedan förminska bilden, ändra färginställning, kontrast med mera.

Tror det du läste om i PC för alla var Powertoys for Windows XP som har en resizer funktion som du kan använda på vanliga bilder genom ett högerklick.
Dessa fungerar inte under Windows Vista dessvärre.
PowerToys är osupporterade verktyg som Microsoft själva utvecklat för eget bruk och som de brukar släppa ut till allmänheten (men har ingen support på dem) och har oftast varit ovärderliga och jätte bra.
Några PowerToys till Vista har ännu inte kommit ut vad jag vet men det lär nog komma. Som sagt det är små tillägg som tekniker på Microsoft själva utvecklar för att göra saker lite enkalre. När Vista funnits ett tag lär Microsoft säkert släppa några av dessa verktyg (kankse efter SP1) men än så länge har jag inte sett några.
Däremot finns en massa som lagt till egna funktioner (PowerToys) till Vista som har en massa bra funktioner.
Några bra Vista PowerToys kan du plocka hem här.
Om du googlar hittar du andra här
Kom dock ihåg att dessa inte är utvecklade av Microsoft själva så vad som helst kan hända. Testa (virus sök först) och använd återställningsfunktionen i Vista ifall du upplever problem.
Tack så mycket för tipsen! Ja, det stämmer att jag läste det om Powertoys. Smidigast skulle vara att kunna förminska många bilder samtidigt från en mapp utan att behöva gå in i ett seperat program. Ska kolla dina länkar!