Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 3402 ggr
Martin
2007-10-04 01:30
0

Internetspärr för barn?

Kanske inte helt rätt forum, men i relationer gissar jag att det finns i alla fall några barn i några av relationerna.

Jag är själv barnfri, men har några vänner som har barn i 12-14 årsåldern, och vännerna är inte speciellt bra på datorer (men gissa om ungarna är det!Skrattande).

De söker nu något program som kan användas för att spärra åtkomst till internet under den tid de inte är hemma (dvs att man på något sätt i programmet bestämmer vilka tider en viss profil skall ha internettillgång).

Någon som har barn och känner igen problemet, och kan tipsa om program?

Skall även testa att lägga ut den här frågan på Dator.IFokus.se.

mvh /Martin

mvh Martin

poike
2007-10-04 01:47
0

Windows har ju en inloggningsfunktion. Bara att sätta ett lösenord så är saken ordnad. Även om jag tycker det känns konstigt att någon som går på högstadiet inte ska kunna använda datorn utan övervakning.

johan
2007-10-04 01:57
0

Om du kör Windows Vista har du denna kontroll inbyggd. Du kan även gör det skyddet lite bättre med OneCare Family Safety. Family Safety fungerar även på Windows XP.

De flesta routrar och mjukvarubrandväggar kan även spärra tillgång till internet vid vissa tider.

Mvh // Johan

Martin
2007-10-04 02:19
0

#1 Det är mycket som är konstigt, och med tanke på den historik som finns i vännens familj så förstår jag att de vill kontrollera internettillgången, åtminstone hemma. I skolan kan man inte kontrollera den på samma sätt, men ungdomarna måste ju trots allt få lov att gå i skolan, så problemet löses ju inte helt.

Sen är det inte hela datorn som skall spärras, enbart internettillgången. Kan det göras även genom den inloggningen?

#2 Nix, inte Vista så det hjälper tyvärr inte. Tack ändå.

mvh Martin

poike
2007-10-04 02:23
0

#3 Nej, inloggningen är bara för åtkomst till datorn. Kolla på download.com, där borde det finnas ett antal olika program.

johan
2007-10-04 10:19
0

#3: Family Center fungerar som sagt även på XP.

Mvh // Johan

Scrog
2007-10-04 10:57
0

Viktigt att tänka på är att de flseta sånna lösningar förmodligen kan kringås av den som är lite hemma på datorer. Om föräldrarna inte är så datorkunnig så kan de ju bli en falsk trygghet.

Lösenord till windows är ju inget större problem att komma runt. Om man lägger spärren in routern så är det väl bara att plugga in datorn direkt i bredbandsuttaget. Program som spärrar vissa sidor kommer man runt via en proxy.

En tonåring med viss datorvana och viljan att komma åt internet kan nog vara svår att stoppa.

/Scrog

pentsium
2007-10-07 21:31
0

gå över till uppringt internet och spara inte lösernordet för att ringa upp så kan ju inte ungarna komma ut på nätet när inte föräldrarna är hemma. och även om dom råkar se inloggningen så går det ändå så långsamt att ladda hem porrfilmer o annat så dom kommer att ge upp och gå ut och snällt spela fotboll istället för att sitta inne vid datorn oövervakade på det farliga internätet

parsley
2007-10-08 19:25
0

Ansluter man inte trådlöst internet med hjälp av en dosa som placeras i USB-porten? Isåfall kan man ju ta med dosan när man inte är hemma och vill hindra barnen från att komma åt datorn.

Fredde92
2007-10-08 20:24
0

Man brukar kunna ställa in det i routern men vet inte om det bara e D Link som har dom fina grejerna men isåfall är det att man bestämmer vilken tid datorn har tillgång till internet

Idril
2007-10-08 20:46
0

hmm.. varför vill dom göra det? alltså, jag har själv ingen aning om hur man gör, men mina föräldrar vet nog för dom har gjort det åt mig förut.. och jag tycker inte de e nåt vidare schysst sätt att försöka minska på dator användandet..

pentsium
2007-10-08 23:57
0

om man ändrar i routern så att den begrensar internet-tiden så gå der jättelätt att återställa utan att kunna lösernord till den. det e bara att hålla inne den lilla resetknappen på baksidan i ca 20 sek och vänta på att den startar om o sen e det bara att gå ut på internet igen.

bara så du vet att det inte kommer att funka

Fredde92
2007-10-09 00:04
0

aha jag tänkte inte på det men om man har routern inlåst så går de ju bra:p

pentsium
2007-10-09 00:57
0

men då måste man ju ha redigt lås, för vanliga innomhusdörrar gär lätt att låta upp med en vanlig flat skruvmejsel eller dylikt…;)

Fredde92
2007-10-09 01:09
0

hehe ah annars tar man bara och med sig splitern eller vad den heter eller låser in den i ett kassaskåp eller gömmer den annars kan man gömma undan modemet men det e ju jobbigt och behöva plocka ur den hela tiden. men ett annat tips är att inte ha internet inkopplat när man inte använder det för. för ett tag sen så pajjade våra transformatorer till routrana dom får mycket påfrästningar av att sitta anslutna i elutaget hela tiden.

parsley
2007-10-09 21:22
0

#8 Jag menade den typ av internet som går via mobilnätet.

Martin
2007-10-10 00:50
0

Tackar för de råd som dykt upp. Skall se om de väljer något av dem.

Och det är en del som missförstått, det handlar inte om att censurera, det handlar om att begränsa.

mvh Martin