Datorn iFokus

Datorn

Etikett: microsoft-office
Läst 4242 ggr
johan
0

EN god anledning till att köra Open Office

Ni som ofta läser här på Datorn iFokus vet att jag är en stor anhängare av Microsoft Office.

Nu har jag faktiskt hittat en grej som jag verkligen saknar i Microsoft Office, men som finns i Open Office. Det är att kunna spara sina dokument direkt till Google Docs.

Open office google uploader

Mvh // Johan

Hawknestgrove
0

Åh… jag kör Open Office i min laptop….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

fotokrafs
0

Hehe.. här hemma kör vi Open Office på datorerna, även på datorn utan linux. Rolig kuriosa är att min make är med i ny numret av Daturmagazinet och berättar hur (det "lilla") han är inblandad i O.o. Skrattande

Det där med Google Docs, har jag aldrig tänkt på.. använder gmail men har aldrig använt Docs.

bildochfoto
0

Google docs är enormt smidigt om man är flera och skriver på samma dokument. Det blir som en wiki…

Open office är mycket bra. Jag gillar impress också som jag tycker bättre om än powerpoint, men det är något sämre än keynote…

johan
0

Jag sitter och testa Open Office rätt mycket nu, speciellt Calc.

Det första som slog mig är att dom har kommit väldigt mycket längre än sist jag provade StarOffice. Bitvis är det rätt imponerande! T ex funktionen att med Autofilter kunna filtrera ut unika poster samt kopiera resultatet till ny plats, något som bara gått med avancerat filter i Excel. Tyvärr så finns inte funktionen att filtrera fram tomma eller icke tomma rader.

Sedan slår det mig att det är sådan total ripoff av Office 2000 och där har utveckling typ stannat. Till och med saker som är fullständigt puckat i Microsoft Office har de härmat rakt av, trots att det är uppenbart att det är begåvade människor bakom produkten.

Slutligen så upptäcker man snabbt fullständigt grundläggande saker man undrar hur det ens kan komma ut från testmiljön. T ex en sådan sak att om man sorterar en lista i Calc med snabbsorteringsknapparna, fattar programmet inte att listan har rubriker och sorterar även dom så se hamnar mitt i listan.

Mitt först intryck av Writer är att det inte verkar ha fullt lika puckade saker som Calc.

För hemanvändare är det uppenbart att ett gratis Open Office är ett mycket bra alternativ till Microsoft Office för 1200 kr. Men för företagsanvändare med lite högre krav tror jag de måste anstränga sig hårdare för att vara ett hot mot Microsoft.

Men jag tror inte Microsoft får slappna av nu. Då blir det som med IE och Firefox. Men just nu tycker jag Open Office är Netscape 4 och Microsoft Office är IE4. Men det kan ju ändras snabbt…

// Johan

Mvh // Johan

fotokrafs
0

Hej, fotokrafs man här. Hon tyckte jag skulle kommentera detta om OpenOffice.org av någon anledning…

Själv har jag haft OpenOffice sedan 1.0.3 och redan då fanns ju Autofilter. Menar du på allvar att detta saknades i StarOffice? Vilken version kan det ha varit? Provade 5.1, tror jag att det var, en gång, men det kraschade direkt så jag gav upp då och på den tiden visste jag inte ens vad autofileter var, så det kollade jag nog aldrig.

Det finns några småsaker jag gillar med OpenOffice.org Calc. Exempelvis att det fungerar som just JAG tycker att det borde i några fall där Excel inte gör det. Kan nämna två:

Öppna Excel (vet inte om detta gäller de allra senaste versionerna, men det gällde i alla fall fram till minst Excel 2000), skrolla ner till rad 1000 eller så, skriv något i någon cell där, låt oss säga G1000. Tryck Ctrl+Home, Ctrl+End. Fungerar som det ska. Försök nu radera G1000, sedan Ctrl+Home, Ctrl+End. Excel verkar inte fatta att G1000 är raderad, utan hoppar fortfarande glatt dit. Det kanske går att radera den på något sätt så att det inte blir så, men inte lika självklart som men OpenOffice.org Calc.

Autocomplete, eller vad man ska kalla det, fungerade ju uselt i de Excelversioner jag testat. Ofta räckte det med en tom cell, så hade Excel plötsligt glömt allt… Sorgligt. Eller så fanns det en mening med det, men så som det fungerar i OpenOffice.org liknar mer det som just JAG tycker känns intuitivt.

Vad är det som du anser är en total ripoff av Office 2000? För nog har det sett ungefär likadant ut i OpenOffice.org sedan 1.0.3, vilken kom ut före Office 2000. Några ändringar är det väl frågan om, några till det sämre, som jag ser det, men egentligen är det bara en vanesak.

En sak är också, att det är svårt att göra ett kalkylprogram på så många olika sätt. Gör man "annorlunda till varje pris", hur ska man då få folk att gå över? Det minsta det avviker från vad folk är vana vid, så ger de ju upp och går tillbaka till det gamla. Om det finns några likheter så beror det säkert på att man inte vill avskräcka de som vill prova att byta från MS Office plus det faktum att det kanske inte finns så många sätt att göra det på, som sagt.

En jätteskillnad är ju annars OpenOffice.orgs sätt att inbjuda till att använda styles, eller formatmallar som det översatts till. Finns i MS Office också, men OpenOffice.org är verkligen gjort för formatmallar. Bara en sådan sak som att man kan använda formatmallarnas namn i cellformler för att på så sätt åstadkomma villkorlig formattering med i princip hur många format som helst. Bara att namnge formaten på ett smart sätt och lägga till "+FORMATMALL(bla bla bla)" efter den ordinarie formeln. Eftersom funktionen FORMATMALL returnerar 0 så påverkar den inte cellens värde. 

Det där med snabbsorteringsknapparna, så använder jag aldrig dem. Jag går alltid via menyn, alltså Alt+t Alt+s (eller Alt+d Alt+s i Engelsk version, jag kan ju enkelt växla mellan de båda om jag vill) och där bockar man ju bara i om det finns rubriker eller inte, men visst borde Calc i några fall kunna fatta vad som är rubriker och inte, om inte annat med hjälp av formateringen.

Det fina i kråksången är dock att om man hittar något som inte fungerar som det är tänkt, skriver man bara en felrapport och i några versioner senare är det åtgärdat, om man har lite tur. Det har hänt mig flera gånger. Exempelvis fattade inte OpenOffice.org att åäö är riktiga bokstäver, utan sorterade dem enligt aåäbcd…klmnoöpq…. En liten felrapport och felet var åtgärdat redan i version 1.1.4, har jag för mig. Okej, sådana fel finner man sällan i kommersiell programvara, men man har ju lite större förståelse när programmet är gratis. Inte lätt att få folkatt jobba utan betalt. Och ytterst få svenskar inblandade i projektet också tyvärr. Lite fler nu dock, tror det är sex stycken varav en finne (som av hans mail att döma inte är någon stjärna på svenska heller)… Har själv varit med och översatt lite, ytterst lite, men har starka funderingar på att utöka denna aktivitet. Dock är det, har jag märkt, oerhört svårt att översätta, eftersom metoden att göra detta är mycket primitiv. Man får inget sammanhang när man ser en massa meningar på engelska tagna ut sitt… just det, sammanhang. Ibland står bara ett enda ord och man vet inte om det är ett verb eller substantiv… Ett exempel, dock inte från OpenOffice.org: "Recording"… menar man "Spelar in" eller "Inspelning"? Inte lätt att veta…

Nej, nu orkar jag inte skriva mer. Missade jag något? Förmodligen massor. Tillbaka till fotokrafs:

Jisses! Jag trodde jag aldrig skulle få tebax datorn..Skrikandes

johan
0

Ctrl+Home, Ctrl+End: Ja, det fungerar, men man måste faktiskt spara filen innan Excel återställer använt område. Det kan också spela in om man bara tömt cellens innehåll, eller om man även raderat format.

Ripoffen kan lika gärna vara av Excel 97, men vill inte vara riktigt så elak. :) Jag menar inte att man ska vara annorlunda för sakens skull. Jag menar bara att om man nu ska göra en Office-klon, varför kan man inte lägga lite mer arbete på att fundera på vad som redan är bra och vad som kan göras bättre? Att lägga "Endast unika poster" i Autofilter istället för avancerat filter är ett exempel på där man gjort det och det blev mycket bättre, men för det allra allra mesta har dom inte gjort det.

Vet inte om autofilter fungerade sist jag provade star office. Det var mer en allmän upplevelse en än speciell feature.

Autocomplete fungerar också. T om på formler. Om du till exempel börjar skriva "=AN" kommer Excel 2007 ge dig en lista på alla formler som börjar på AN (ANTAL.OM, ANTALV, ANTAL, ANTAL.TOMMA etc) och även en lista på alla namngivna områden du skapat som börjar på AN. Tryck på Tab så fyller Excel i resten.

När man skriver formler får man även tooltips med information om argumentet, vad man förväntas ange och om de är obligatoriska eller ej. För argument som har bestämda värden så to autocomplete även där, som t ex matchningstyp i letarad eller passa.

Det verkar inte finnas någon funktion för att utvärdera (debugga) formler i OO. (Men det kan ju vara jag som inte hittat det än). Denna funktion är ovärdelig när man ska hitta fel i sina formler. Hittade heller inget verktyg för att upptäcka var cirkelreferenser uppstår.

Hela konceptet med tabeller saknas i OO. Prova tabellfunktionen i Excel 2007 ska du få se på något som man inte kan leva utan om man jobbar med listor. T ex tabellformateringen som automatiskt kan formatera varannan rad med olika färger (zebratabeller), vet vad som är titelrad, summarad eller första kolumnen för att formatera dessa olika. Skriver du en formel intill en tabell autofylls den för hela tabellen automatiskt och fylls på automatiskt när du lägger till nya rader.

I Excel 2007 finns även en busenkel funktion för att hitta dubbletter. (äntligen!)

Du skrev också att man kan önska funktioner och de fixar till dom. Det kanske är lite trögare med Excel, men filtrera och sortera efter färg och formatering är ju typiskt en sådan funktion som nästan alla frågat efter när jag håller Excel-kurser. Och nu finns det i Excel.

PC vs. Mac vs. Linux och OO vs. MSO är ju till stor del en fråga om smak. Men just Calc vs. Excel tycker jag i dagsläget att Excel är ohotat mycket bättre. Rent objektivt, baserat på att jag jobbar och jiddrar om Excel varenda dag och har en osunt god inblick i hur man använder det på företag. OO skulle inte leva upp till kraven. Än så länge.

Mvh // Johan

fotokrafs
0

Vad ni snackar om fattar jag nada..Fundersam

men jag kan säga av vilken anledning jag kör OOo, som förresten är samma anledning jag kör gimp osv. Det är prisvärt!
Har använt Impress vid skolarbete då det var tänkt att man skulle använda powerpoint, ingen märkt någon skillnad, att betala för powerpoint skulle bara kännas löjligt.

Som sagt jag är hemma-användare, använder ytterst sällan ordbehandlingsprogram och liknande.. (säg en god anledning till att jag skall köpa MS Office 2007).

Men det klart Johan, du och jag har olika krav.

Mvh
Elin

Hoppas/tror på ett superbt & gratis ordbehandlings-& kalkylprogram i framtiden.

johan
0

#7: Absolut! OO är riktigt prisvärt, med tanke på att det är gratis. :)

Men för företag är är det oftare viktigare med bra support, att det finns duktiga konsulter och att programmet underlättar arbetet för anställda. Då spelar pengarna mindre roll.

Jag hade inte heller betalt över 5000 kr för enterprise-versionen som jag kör om jag bara använt det privat. Hemutgåvan för runt tusenlappen är mycket bara det och då får man inte ens med Outlook.

Mvh // Johan

charlie
0

Det verkar som om det idag finns fler ordbehandlare än när jag först kom i kontakt med dom, då var det Wordperfect som var standarden och 1, 2, 3 som var standard applikationen för kalkylprogram.

Det finns några saker som talar för en förändrad bild för denna typen av programvara.

1) Det finns standard komponenter för att bygga denna typ av programvara i alla de moderna programspråken. Java, .NET innehåller färdiga grafiska editorer för att skapa formaterade textflöden och tabeller. Vilken apa som helst kan bygga sin ordbehandlare…
2) Det finns inget som en _användare_ egentligen efterfrågar, man ser snarare att tyngden i MS Word, när det tar 30 sekunder innan det startar som ett hinder. Man väljer en lättare editor att skriva sina dokument i.
3) Word är centrerat kring notationen att dokumentet i slutändan ska vara ett pappersdokument. Kan inte komma ihåg när jag senast läste ett pappersdokument, det är snarare så att man läser PDF, HTML, Wiki sidor på nätet. För denna typ av sidor så är formatet det huvudsakliga inte verktyget. Jämför med Firefox, IE, Safari, Opera, ingen bygger sidor som inte funkar för de flesta webläsare.
4) Stora företag har problem med informationsflödet, Office dokument är små enheter av information som har dålig relation till andra dokument. Sett till hur t.ex. HTML/Wiki dokument så är länkar till andra dokument något som finns inbyggt.

---

johan
0

1. Alla ordbehandlare innehåller allt lite mer en en RichTextEdit-kontroll…

2. Word 2007 går snabbare att öppna än OO Writer.

3. Det håller jag med om, men det gäller väl alla ordbehandlare utom möjligtvis Google Docs som mer än en HTML-editor. Office 2007 kan spara PDF, html, xml utan problem. Det finns även plugins för att spara som ODF. Dessutom kan du publicera det som blogginlägg med perfekt XHTML till de stora bloggapierna som metaweblog, blogger, typepad.

4. Hur menar du att detta är ett Word-problem? Det gäller väl isf alla ordbehandlare? Dessutom håller jag inte med. Du kan baka in hur mycket strukturerad XML som följer dina egna scheman som helst i både Word, Excel, InfoPath och Visio och jag misstänker att OO Writer och Calc kan gör detsamma. Det är ju hur enkelt som helst att t ex skapa offerter i Word 2007 där viss nyckelinformation är upptaggad efter ett schema och som sedan kan exporteras ur dokumentet manuellt eller med automatik. Om du sedan trycker in informationen i ett affärssystem, SharePoint, en databas eller i Excel-filer är ointressant.

Mvh // Johan

charlie
0

1. Ja dom är, men det är få användare som använder de andra funktionerna. Det är rich-text featuren alla är ute efter.
Denna feature bloating som egentligen inte hjälper användaren att skriva dokumentet utan snarare får användaren att arbeta baklänges.

2. Ja men vad jag syftade på är betydligt lättviktigare editorer, läs E-Text, TextMate, Notepad…

4. Ja det är ett ordbehandlingsprogramsproblem, ;)
Papperstiden är över! Det är inte det enskilda dokumentet är som ska struktureras och versionshanteras, det är alla dokument som måste länkas ihop och göras tillgängliga, via sökning och datawarehousnings…

---

johan
0

1. Nja, jag håller inte alls med faktiskt. Möjligen håller jag med om att många användare skulle klara sig utmärkt med en editor som inte klarar mer än Google Docs, men det är faktiskt vääääldigt många som vill kunna skapa innehållsförteckningar, index, korsreferenser, fotnötter, sidhuvud, sidfötter, spalter, kapitell, bilagor och mycket mer.

Du får gärna prao en dag i Spiders support eller hoppa in i ett mallprojekt så ska du få se att folk faktiskt använder många av funktionerna som finns som du kallar för feature bloating.

4. Papperstiden är tyvärr inte över. Det är många som skriver dead tree books i Word och andra ordbehandlare, offerter behöver fortfarande signeras analogt. Jag är ständigt förbluffad över att företag alltid vill ha brev- och faxmallar. Eller varför inte alla föreningar som skriver ut papper och lägger i brevlådan istället för att maila…

Men man kan ju hoppas att pappersdokument försvinner snart… :)

Mvh // Johan

fotokrafs
0

Orkar inte skapa ett eget konto, har redan konton nästan överallt ändå. Ja, detta är alltså fotokrafs äkta man igen… 

Ctrl+Home, Ctrl+End: Ja, det fungerar, men man måste faktiskt spara filen innan Excel återställer använt område. Det kan också spela in om man bara tömt cellens innehåll, eller om man även raderat format.

Undrar varför man måste spara först… men visst, det går väl att köpa, men jag kan inte påminna mig om att det hjälpte i Excel 2000, men det var ju väldigt länge sen nu.

Ripoffen kan lika gärna vara av Excel 97, men vill inte vara riktigt så elak. :)

**Undrar om det är någon som ser någon likhet mellan Excel '97 och exempelvis Lotus 123. Som i sin tur är likt sina föregångare… Kort sagt, ett kalkylprogram kan inte se ut på så värst många olika sätt. Dessutom, om man läser de meddelanden man får på några av OpenOffice.orgs mailinglistor, så klagas det oftare på att Calc INTE är likt Excel än tvärt om, så jag antar att utvecklarna är lite pressade i den frågan om nu syftet ska vara att få med sig så många användare som möjligt. Det råder då och då lite debatt i ämnet i den frågan på mailinglistorna också. Ska OpenOffice.org vara mer unikt eller mer likt sina konkurrenter? Underlätta för nya användare eller profilera sig? Svår balansgång.
**

Jag menar inte att man ska vara annorlunda för sakens skull. Jag menar bara att om man nu ska göra en Office-klon, varför kan man inte lägga lite mer arbete på att fundera på vad som redan är bra och vad som kan göras bättre?

När du säger Office-klon, menar du då MS Office-klon? Själv menar jag ju OpenOffice.org när jag säger Office, det beror ju på vad man har för referensramar… Sen  bygger ju OpenOffice.org på StarOffice som har funnits i himla många år och som knappast har haft något syfte att likna något annat.

Autocomplete fungerar också. T om på formler. Om du till exempel börjar skriva "=AN" kommer Excel 2007 ge dig en lista på alla formler som börjar på AN (ANTAL.OM, ANTALV, ANTAL, ANTAL.TOMMA etc) och även en lista på alla namngivna områden du skapat som börjar på AN. Tryck på Tab så fyller Excel i resten.

Calc gör på liknande sätt på VISSA funktioner, exempelvis SUMMA. Men visst, där finns det lite utrymme för utveckling, om man vill.

När man skriver formler får man även tooltips med information om argumentet, vad man förväntas ange och om de är obligatoriska eller ej. För argument som har bestämda värden så to autocomplete även där, som t ex matchningstyp i letarad eller passa.

Det verkar inte finnas någon funktion för att utvärdera (debugga) formler i OO. (Men det kan ju vara jag som inte hittat det än). Denna funktion är ovärdelig när man ska hitta fel i sina formler. Hittade heller inget verktyg för att upptäcka var cirkelreferenser uppstår.

Ctrl+F2 använder jag hela tiden när jag inte är säker på vad funktionerna heter. Har inte sett något liknande i Excel och känner mig oerhört handikappad utan det. Detta betyder dock inte att det inte finns något liknande i Excel, bara att jag inte hittat det. I OpenOffice.org brukar jag hitta det jag är ute efter ganska snabbt, i Excel får jag ofta ge upp. Försökte göra ett makro i Excel i höstas (2006) på mitt dåvarande jobb, men tröttnade till sist och installerade OpenOffice.org (i smyg) och fick jobbet gjort istället. Kom inte på med en gång hur man lägger upp vissa kontroller i dialogrutor (trots att jag gjorde sådana saker i Excel '97 en gång i tiden). Letade som 17, men hittade inte vissa enkla saker, kommer inte just nu ihåg vilka, dock.

Cirkelreferenser? Råkar inte så ofta ut för dem, men jag har för mig att det brukar dyka upp en massa pilar och skit som visar var det gått snett, men jag kanske minns fel. 

Hela konceptet med tabeller saknas i OO. Prova tabellfunktionen i Excel 2007 ska du få se på något som man inte kan leva utan om man jobbar med listor.

Kan jag inte eftersom jag inte har Excel 2007.

T ex tabellformateringen som automatiskt kan formatera varannan rad med olika färger (zebratabeller), vet vad som är titelrad, summarad eller första kolumnen för att formatera dessa olika. Skriver du en formel intill en tabell autofylls den för hela tabellen automatiskt och fylls på automatiskt när du lägger till nya rader.

**Menar du som Autoformat i Calc (som dock har lite väl få fördefinierade "mallar")? Eller pratar du om tabeller i ordbehandlaren? Även där finns väl autoformat i och för sig.
**

I Excel 2007 finns även en busenkel funktion för att hitta dubbletter. (äntligen!)

Se där… själv brukar jag lösa det på några sekunder utan sådan funktion. Bara att sortera och sedan nyttja en tom kolumn för att kolla om aktuell rad är samma som den under eller över och i så fall skriva ordet dubblett… ha ha ha

Du skrev också att man kan önska funktioner och de fixar till dom. Det kanske är lite trögare med Excel, men filtrera och sortera efter färg och formatering är ju typiskt en sådan funktion som nästan alla frågat efter när jag håller Excel-kurser. Och nu finns det i Excel.

**Hur sorterar man efter färg? Vilken färg  kommer före vilken? Är det RGB-värdena man går efter då?
**

PC vs. Mac vs. Linux och OO vs. MSO är ju till stor del en fråga om smak. Men just Calc vs. Excel tycker jag i dagsläget att Excel är ohotat mycket bättre. Rent objektivt, baserat på att jag jobbar och jiddrar om Excel varenda dag och har en osunt god inblick i hur man använder det på företag. OO skulle inte leva upp till kraven. Än så länge.

Och Excel (till och med 2003, 2007 har jag ju som sagt inte testat) lever inte upp till mina krav, så det beror kanske på vad man ska ha skiten till. Vad jag har sett på företag används Excel ofta på helt fel sätt, förmodligen mest för att företagen inte tycker sig behöva utbilda de klåpare som ska jiddra med skiten. Jag har sett riktiga skräckexempel. Jag fattar inte hur folk tänker ibland, eller ens OM folk tänker. Det jag oftast undrar är VARFÖR de använder Excel. Notepad hade kunnat göra exakt samma sak i många fall…

**Sen hatar jag diagram och annat grafiskt trams, när det används som jag oftast sett det användas och när de bara har ett enda syfte: "Titta, jag kunde göra ett 3-dimensionellt stapeldiagram"… sedan verkar det inte spela någon som helst roll om detta fascinerande diagram tillför något eller inte… Oftast vilseleder de snarare än illustrerar något. Men visst ska möjligheten finnas och det gör den ju också i samtliga officepaket på marknaden, antar jag.
**

Några ytterligare småsaker där Excel och Word 2003 och äldre blir ett totalfiasko:

**Villkorlig formatering - möjlighet att ha fler än tre villkor verkar saknas. I Calc är det nästan oändligt (om man vet hur), även om det sällan är praktiskt att ha fler än kanske fem eller så. Dessutom, villkorligt format i "Formatera celler" verkar inte lika utvecklat i Excel som i Calc. I Excel verkar man bara kunna skriva enligt formen "xxx;yyy;zzz", där xxx gäller för positiva värden, yyy för negativa och zzz för 0. Calc tillåter även formen "[>a]xxx;[<=b]yyy;zzz". Kanske funkar i Excel också, men jag hittade inget om det i hjälpen och lyckades inte heller få det att fungera. Kanske funkar i Excel 2007 dock, vad vet jag?
**

Jag kom aldrig på hur man gör snygga innehållsförteckningar i Word 2003. Hur jag än bar mig åt (och nu drar jag bara ett litet exempel här), så lyckades jag inte få fetstil på texten och sidnumret UTAN att samtidigt få fetstil på punkterna mellan dem. I Writer var det busenkelt.

Jag lyckades inte komma på hur man skriver sina egna cellfunktioner i Excel, men det kanske bara var jag som var korkad. I Openoffice.org är det så klart busenkelt.

**Excel tror att år 1900 var ett skottår. Ha ha ha! Och på grund av det byggde MS in det felet i sitt OOXML-format - för kompatibilitetens skull… Snacka om puckon..! Visst, nästan inga användare drabbas särskilt hårt av detta, men några principer får man väl ha? Vad sägs om "rätt ska vara rätt"?
**

Jag lyckades inte göra snygga tabeller i Word. Jag hade en tabell som tog upp en bredsida i Writer. I Word kunde jag inte få den på mindre än två sidor, om jag inte minskade på teckensnittet. Varför blir det inte 0 mm (exempelvis) mellan text och kantlinjer om man ställer in 0 mm? Senare kom jag dock på vad jag kan ha gjort för fel (vilket jag dock glömt nu, så här två år senare), men det ska vara ENKELT att få saker att se ut som man vill. Det sparar tid…

Och som sagt, MS Office användning av formatmallar känns som dagisnivå.

Och så det självklara då, att försöka köra MS Office i Linux (och en hel del andra operativsystem) kan ju vara kul underhållning för den som tittar på… Läste någonstans att MS Office 2007 kräver Vista, men jag utgår så klart från att det bara är ett illasinnat rykte. SÅ korkat kan det ju ändå inte vara.

Och så några saker som jag ogillar med OpenOffice.org:

**Otroligt långsamt - men det arbetas visst på det, vad jag hört. Fast det startar i alla fall rätt snabbt nu sedan jag kastade ut Windows och övergick till Ubuntu. Det bara rasslar till så är det igång. Otroligt.
**

Makroinspelaren är minst sagt patetisk. Dock finns en alternativ makroinspelare att ladda ner som är något bättre, som någon glad programmerare knåpat ihop hemma. Dock har jag funnit att behovet av en sådan är ganska litet när man väl bemödat sig med att "läsa på" lite när det gäller makroprogrammering. Sen kan man ju använda ett antal olika språk för makron, om man vill.

OpenOffice.org Impress känns lite ofärdigt, men det har utvecklats ganska mycket på senare tid, så det är väl bara en tidsfråga. För min del skiter jag i vilket, använder inte presentationsprogram ändå.

Nej, nu orkar jag inte skriva mer här idag. Verkar inte som om stavningskontrollen fungerar i denna ruta heller, av någon anledning. Märkligt, det gör den i alla andra forum jag skriver i.

Dags att sova…  Zzzz

johan
0

Nja. Calcs "autocomplete" av formler är inte i närheten av samma. Ska visa med skärmdumpar sen ska du få se.

Ctrl+F2s Infoga formel-ruta är visserligen lite bättre än Excels infoga formelruta (Shift+F3), men det är inte alls samma som utvärdera formel. Kombinationen av Calcs ruta och Excel utvärdera formel hade dock varit helgrymt! Calcs trädvisning av formlerna är mycket bra! Men man kan inte stega sig igenom varje formel och se vad utvärderade referenser blir för att t ex lättare avgöra om man har typblandningsfel, en text med trailande mellanslag etc.

Däremot så gillade jag starkt att man i Calc på View-menyn kunde färga text, värden och fel olika så man såg det snabbt. 

Det finns många sätt att använda formulärkontroller i Excel. Inget är speciellt svårt när man vet hur. Däremot finns det mycket kvar att önska, men det löser sig när man kör .Net istället.

User Defined Functions är busenkelt att göra. Hoppa till Visual basic-editorn (Alt+F11), skapa en ny modul och skapa en funktion typ:

Function MinUDF(ByRef rngInput As Range) As Long
    ' Do funky stuff
End Function

I Excel 2007 kan du ha hur många villkorstyrda formar du vill. Och man behöver inte krångla till det med egna cellformat heller. Villkorstyrda formaten gör det lätt att t ex formatera allt över/under medel en viss färg, formatera unika värden, eller precis som vanligt med större/mindre/leka med/inte lika med etc. Eller använda en formel för villkoret. Villkorstyrda format kan även visas med symboler, typ smileys, ministapeldiagram inuti cellen, graderade färgskalor baserat på hur cellens värde förhåller sig till en range, typ rött = sämst, grönt = bäst. 

I tidigare versioner är det som du säger max tre format om man använder dialogrutan (som i Calc) och ytterligare fler om man använder talformat.

Talformaten går att skapa på samma sätt som i Calc med xxx;yyy;zzz;www. pos;neg;0;text.

Sedan kan jag inte hålla med dig nog vad gäller att folk anävnder Excel till konstiga saker. Vissa skriver till och med brev i Excel. Hallå? Det är ju som att försöka såga med en hammare.

Hmm. jag skulle vilja skriva en jämförande artikel mellan Calc och Excel. Men jag har sedan länge insett att den skulle bli så ohyggligt vinklad om jag skrev den själv. Vad tror du om att lyfta ut ett antal nyckelfunktioner ur programmet, starta en diskussionstråd om varje och så kan vi "battla" lite som vi gjort här. På så sätt skulle man kunna få Excel-nördens och Calc-nördens synvinkel på samma funktion och utifrån det skulle jag kan skriva en artikel.

Något du skulle kunna tänka dig att hjälpa till med?

Mvh // Johan

bildochfoto
0

finns vissa saker som är bra med OO och vissa som är bra med Excel…man ska använda det som man själv passar…

Sedan kan man ju tipsa varandra om bra grejor…att diskutera vilken som är bäst är ganska ointressant..

En del gillar choklad andra vanilj…

fotokrafs
0

#14 Haha.. att battla är nog inget som lockar maken.
Behövs det hjälp eller tips om OOo dock, så hjälper han nog till i den mån han kan.

PS Min make är ingen nörd!! Skrikandes *S*

johan
0

Att vara nörd är ju en komplimang! Det är ju det ultimata tecknet på att man brinner passionerat för sitt intresse. :) Utan nördar stannar världen.

Mvh // Johan

bildochfoto
0

Min fru påstår också att jag är en nörd…förstår inte vad hon menar…

Hawknestgrove
0

ÖÖÖÖHHHH… datordummien Gunilla frågar… Hur hittar jag Google docs när jag är i Open office? Försökte hitta det via det vanliga sättet spara som och letade där, men hittade inget…. Enkel förklaring,anpassad till en femårings nivå, tack……

bildochfoto
0
Hawknestgrove
0

Tack, ska greja det, när jag sitter vid lappetoppen igen….På min vanliga burk har jag riktig Office

Hawknestgrove
0

Fick inte till det. Får upp en dum ruta, där det ståt någont om attjag måste ha Java inplantation downloaders