Dator som brandvägg
Man hör ibland att folk har en äldre dator som brandvägg/router och kör all internettrafik genom. Jag är lite nyfiken på fördelarna/nackdelarna gentemot den vanliga brandväggen jag har och vad som krävs för att kunna göra det. Kör man en vanlig mjukvarubrandvägg på den då bara eller krävs det andra program? Har man ett nätverkskort med flera anslutningar i den datorn?
Hoppas att någon har lite info… Tack!
Har själv inte så mycket erfarenhet, men du har förmodligen dubbla nätverkskort i datorn, mjukvara för brandväggen samt en dhcp-server som delar ut interna adresser.
Fördelar jämfört med en hårdvarurouter vet jag inte, men jämfört med flera datorer med egna mjukvarubrandväggar så tror jag du har lättare att få datorerna att prata bra med varandra på insidan av en brandvägg istf genom flera brandväggar.
Mvh // Johan

I detta huset så går ALLT trafik genom en gateway (gateway = vägen ut ur nätet). Kan väl liknas vid en hårdvarubrandvägg.
Två nätverkskort, och en switch + trådlöst.
Kör linux på den.
Fördelen är väl att man kan underhålla på ett ställe istället för på var och en dator. Säkrare tror jag dessutom att det är.
OK, dhcp-serever låter krångligt…
Xarfez--> Du kör linux, men har du en vanlig mjukvarubrandvägg på den datorn, eller vad är det för hårdvarubrandvägg du använder? För inte blir väl datorn automatiskt en hårdvarubrandvägg för att du kör internettrafiken igenom den, eller?

Det finns gratis program som du installerar på din dator som skall vara brandväggen. Dessa fprogram agerar helt brandvägg med alla funktioner som dhcp, dns mm. De brukar även ha alla varianter av inställningar som portforwarding, blocka/tillåta ipadresser, regler för säkerhet mm.
I stort sett har de vad du kan ställa in i vanliga brandväggsroutrar som du köper för en tusenlapp av D-link, Netgear osv.
Fördelen är nog prestandan. Du får förmodligen en högre throughput mellan WAN och LAN på detta sätt eftersom din gamla PC nog har en kraftfullare processor och nätkort än vad de hårda brandväggarna du köper har. Dessa har i regel bra en throughput på ca 20-50 Mbit. Har du en bredbandslina på mer än detta kommer du med dessa produkter inte kunna dra full nytta av din trafik.
Gå in under artiklar och välj Nätverk och brandväggar. Där har jag skrivit två artiklar som kan vara av intresse. De tar upp de olika för och nackdelarna som du kan stöta på.
Här är en länk till mer inforamtion om vad som finns för dig
Jag har en throughput på 400 Mbit på min brandvägg 
För att rekommendera en billig hemmabrandvägg så är Linksys ett givet val. En Router och brandvägg för c:a 800:- och som inte går ner på knäna så fort det blir lite trafik….som t ex D-link kan göra. Linksys ägs av Cisco….och är ju inte helt kassa på nätverksprodukter.
Jag rekommenderar alla som inte är 100% säkra på hur de ska konfigurera en brandvägg att köra en färdig router istället…för det är ruskigt lätt att göra fel om man ska bygga en brandvägg själv.

Rekomendationerna för att använda en dator som router/brandvägg är att man kör Linux eller en totalt nerstrippad version av Windows med alla Services som inte måste vara påslagna avstängda samt att man har ett års erfarnhet i hur man säkrar en Windows installation ;)
E
---
Hur lång tid har det tagit för dig att skaffa sådana kunskaper att du kan sätta upp en linuxbrandvägg säkert?
Rekommendationerna som jag gav var att inte ha en dator som brandvägg om man inte vet till 100% vad man gör.
Då är en router typ Linksys ett mycket säkrare alternativ.
Och för de som gillar linux så finns det en modell som heter WRT54G som där finns ett gäng olika linuxkärnor som man kan köra in som firmware istället för den som följer med.
Så här kan det gå om man förlitar sig på att Linux är supersäkert och man inte vet till 100% hur man konfigurerar Linux.
http://www.idg.se/ArticlePages/200602/15/20060215102351_CS/20060215102351_CS.dbp.asp

#7 Den stora skillnaden är att Linux i de allra flesta distar kommer säker. Dvs man kan alltid aktivera en massa applikationer som gör installationen osäker, det är lite som en tyst norrlänning den svarar bara när den måste.
En Windowsdator är lite som en packad smålänning den hugger på allt, det är väldigt lätt att övertyga den att göra saker som den inte normalt skulle göra.
Fedora en Ubuntu är mycker lättkonfigurerade som brandvägg, en normal användare skulle nog behöva spendera 5 timmar för att installera och konfigurera
---

#5, vilken Brandvägg har du som klarar 400 mbit i throughput ?
Menar du verkligen Wan till Lan i 400 mbit?
Hur testade du det eftersom jag antar att du inte har en internetlina på 400 mbit?
Brandväggen är den konsumentprodukt? Alltså till överkommligt pris? En företags brandvägg kan ju klara 400 mbit men de kostar ju flera tiotusentals kronor

Jag frågar inte för att jag ifrågasätter. Jag vill också köpa denna brandvägg om den är till överkomligt pris
Kör genom företagets "lilla" brandvägg.
Det är en Halon SX-101A
http://www.halon.se/sx101.asp
Överlägset bäst för det priset.
Sen kör vi även SX-200 då vi har 1Gbit fiber in.

OK, detta verkar vara en bra brandvägg men är nog något för dyr för en vanlig hemma användare kan jag tro. men det beror naturligtvis på vad man är beredd att lägga ut. Jag kan tänka mig att gå upp till ca 1500 kr för en brandvägg som klarar ca 80 mbit i throughput.