Mjukvara - Email
Tänker installera en mjukvara åt frugan för att läsa email. Själv har jag Eudore freeware versionen och tycker att den lilla reklam man får stå ut med är full acceptabelt.
Men finns det bättre freeware-program för mina syften?
mvh
Bertil
PS svårt att välja forum för detta inlägg, kanske skulle du införa en mjukvarugrupp Johan?!
Vad har hon för krav? Jag tycker att Outlook Express, som följer med Internet Explorer, är klart godkänd.
Vänliga hälsningar
Niklas
Bertil: Jag tycker du har placerat inlägget på helt rätt plats!
Angående din fråga så tycker jag klart bäst om Outlook 2003, men det kostar ju en del pengar om du inte redan har Office-paketet.
Jag tycker även att Outlook Express är bra. Nackdelen är väl att alla Microsoft-hatande virustillverkare helst attackerar Outlook Express. Men om du har en brandvägg är det inga problem, så länge din fru kommer ihåg att inte öppna bifogade filer från folk hon inte känner eller filer med underliga filnamn.
Många uppskattar Thunderbird som kommer från folket bakom Firefox. Personligen tycker jag inte om den lika mycket som Outlook, men jag är å andra sidan uppväxt med Microsoft-produkter och har deras gränssnitt i blodet.
Eudora har jag inte kört sedan 1995 och kan inte uttala om mig det.
Hoppas att du hittar något bra!
Mvh // Johan
Tack för svar mina vänner!!!
Gillar inte Outlook eftersom jag inte är duktig när det gäller datorer. Öppnar själv aldrig konstiga filer och har faktiskt aldrig haft en enda virusinfektion på min dator. Då Outlook är mer utsatt, tror jag att det är bra att skippa detta program, speciellt som kraven på frihetsgrader inte är speciellt stort i frugans fall utan utsträcker sig i stort sett endast till at läsa mejl
mvh
Bertil
En sak jag gillar med Thunderbird, är att det är snabbt jämfört med min installation av Outlook. Med tiotusentals mail blir Outlook lite segt emellanåt.
Vänliga hälsningar
Niklas
Thunderbird 1.0.6 är den jag rekomenderar. Helt gratis och säkrare än Outlook Express. Då Microsoft som sagt är virusmakarnas favoritmål. Thunderbird har inbyggt intelligent (lärande) Spam/junkmail-filter.
Enkelt att lägga in flera mailkonton samtidigt, importera alla inställningar från andra mailprogram direkt vid installationen (från tex Outlook) och ta in äldre mailboxar man har sparade på disk.
Finns på svenska och har inbyggd RSS, News och blogg läsare. Laddas hem på: www.GetThunderbird.com

En nackdel med Thunderbird är att det inte går att få in Hotmail mailen vilket man kan i Outlook.
>> Tobias : Jag var in och kikade lite ett Hotmail.com-konto jag har nu, och det verkar överhuvudtaget inte finnas några inställnigsmöjligheter för POP eller IMAP.
Så verkar det som att Microsoft struntat (har ju hänt förr…) i etablerade standarder och kör sin egen lösning här. Vilket är skäl nog att byta till en annan gratis webmail-tjänst. Om inte det är skäl nog, så är väl 2 GB gratis utrymme ett? :)
Jag tänker på Googles tjänst gMail. Sedan går det, förhoppningsvis, att vidarebefodra sin mail från Hotmail till gMail. Om MS valt att tillåta den fria funktionen ;)
Stry: Om jag inte minns fel så har Hotmail ökad gratisutrymmet till 100 mb nu och max 10 mb per mail.
Håller dock med om att det är synd att man inte kan köra POP3. Å andra sidan är det väl ganska få webbmailleverantörer som tillåter det?
Mvh // Johan
Gmail har jag och är nöjd. Dit kan man låta all post gå för vidare befordran till exempelvis Outlook. Då finns det alltid möjlighet att nå sina mail via nätet.
Vänliga hälsningar
Niklas
>> johan : Ja de har nog höjt, precis som alla andra tvingas ta rygg på gMail som nu ligger på 2 GB gratis utrymme. gMail har dessutom fullt POP3-stöd, hoppas IMAP kommer snart också så jag kan köra det smidigare i mobilen :)
Yahoo mail har POP3 också, ännu så länge mot en avgift… men det skall bli gratis har jag hört.
POP3-stödet är viktigt för mig, så nu är det gMail till 100% som gäller.
Gmail har egentligen inget tak. Jag har omkring 2,5 gigabyte och det ökar hela tiden.
Vänliga hälsningar
Niklas
Niklas stämmer, de har en mätare som tickar på hela tiden.. måste vara frustrerande för konkurenterna. Ändå är väl gMail ännu "bara" i beta-stadiet.
Att kalla det beta är väl ett sätt att slippa ansvar om något går åt skogen? :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

Stry: Jag stör mig oerhört på att Gmail envisas med att använda SSL, betyder att jag inte kan ha den i mobilen exempelvis. Sedan kan man ju hävda att det är en svaghet hos Ericsson att inte stödja SSL, men jag tycker nog man gott nog skulle ha möjligheten att slå av SSL om man ville, det är ändå min mail det handlar om.

noterade att jag hade 1gb på ett yahoo konto nu också, tävlingen har börjat =)