Var hittar jag MCE?
Jag vill installera Windows Media Center Edition på en dator jag har över. Men det går inte att få tag på det utan att köpa ett helt paket med dator och sånt. Är det någon som vet var jag kan få tag på det?
Tack!
Tom
Jag tror att dom har börjat sälja det fristående, men jag kan ha fel för mig. Annars finns det säkert att ladda ned från DC++ eller BitTorrent.
Mvh // Johan
Köp på Dustin.
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010086170
Förutsättningen för att du ska få köpa en sådan licens är att du måste installera den i en NY dator. Men du behöver inte köpa ett färdigt paket…du kan bygga datorn själv.
Förr så kunde man inte köpa en OEM-licens utan hårdvara men detta har alltså Microsoft ändrat på.
Sen är det ju upp till dig om du installerar den på en "gammal" dator men rent licensmässigt så måste du använda ett nybygge som inte haft en licens tidigare.
Men om du bygger ihop en multimediadator så räcker det ju teoretiskt att den konfigurationen du har inte har haft ett annat operativsystem innan.
Så att förenkla det hela.
Du kan utan vidare köpa en OEM-licens av MCE på Dustin om du lovar att installera den på en "ny" dator….men vem kommer att kolla det egentligen? Du behöver inte bevisa detta när du köper licensen.
Tack Zpookey, det var en lösning. Lite dyr om jag bara vill prova men klart fungerande.
Johan, Jag har försökt att hitta det på DC++ men inte hittat en enda version. Har du sett det där?
Tycker du att det är värt pengarna Johan?
Tom
#3: Om du även har TV-kort och fjärrkontrollen tycker jag att det är det. Men enbart för att spela musik och dvd tycker jag inte det.
Programvaran för DVD-spelaren är riktig sopig och vi använder faktiskt WinDVD för att kolla på film. T ex så är det konstigheter som att vi alltid får dansk text vad vi än väljer i menyerna på filmen och när man trycker på DVD-menu-knappen så kommer man alltid till root-menyn och får se alla copyright-meddelanden igen och det går inte heller att komma tillbaka dit man var i filmen när man varit i menyerna.
Mvh // Johan
En annan lite störande sak är att när man ändrar volym så ändras endast huvudvolumen. Volymen för Wave-ljud ändras inte. Det kan göra att det blir svårt att finjustera volumen. Är wave-volymen låg så blir maxvolymen också låg, men är wave-volymen hög så ändras huvudvolymen i så väldigt stora steg.
Mvh // Johan
Hmm, tack Johan! Det var bland annat DVD-filmer jag tänkte använda det till så det var mycket bra att jag fick veta att den funktionen är dålig.
Jag hade fått för mig att MCE var helt idiotsäkert eftersom det är MicroSoft som har gjort det men så verkar inte vara fallet. De gratisalternativ som finns är inte heller perfekta men de är i alla fall gratis.
Jag tror att min mediadator får stå oanvänd ett tag i bokhyllan tills jag hittar ett bra program (gratis eller inte).
Tom
Om det är just DVD-filmer som är det primära är det nog få lösningar som slår en standalone-spelare. Den är tyst och har exakt dom funktionerna man vill ha. Men när man bara vill ha en pryl för tv, musik, dvd, divx och bilder så är ett mediacenter oslagbart.
Mvh // Johan