Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 941 ggr
Petersen
0

Var tog "Web" vägen i Office 2007

Försvann alternativet "Web" i Office 2007? Det man får fram genom att högerklicka i tomt utrymme uppe i verktygsraden enligt bifogad bild?

Eller det har smugit sig in nånstans mellan de 3489234934 andra menyerna?

Bifogad bild på vad jag syftar på (en Mac-shot men det funkar likadant på Windows):
http://www.nordic-art.se/iwell/web.jpg

johan
0

Verktygsraderna är ju borta, så du kan inte högerklicka för att få fram någon av de gamla verktygsraderna.

Blir lite nyfiken på vad du vill ha det till? Det innehöll ju bara knappar för att gå till startsidan, bokmärken och historik. Vad är det du saknar?

Mvh // Johan

Petersen
0

"knappar för att gå till startsidan", nu tror jag inte du är riktigt med, den innehöll ju den fysiska sökvägen till filen man hade öppen.

Och när jag sitter med 10-15 olika testdocument/rapporter som jag ibland ska skickar direktlänk till så var det himla smidigt att bara snappa sökvägen direkt via denna ruta. Då den visar den faktiska sökvägen är den oumbärlig i ett globalt nätverk med shares i alla världsdelar så är denna en oumbärlig feature för mig.

Visst kan man ta properties, klicka sig vidare och snappa det där men det skulle ta ÅR istället för att kunna göra det direkt i raden ovan öppet doc/xls.

Kaj
0

verkar som om denna funktion fakitskt är borttagen eller finns på ett annat ställe.

prövade och körde denna som visar var Office 2003 kommandon finns i Office 2007 och den hänvisar till att ett likanande kommando inte finns i Office 2007 utan ber mig att söka i hjälpen var jag kan få tag i liknanande.

Kaj
0

Denna sida hittade jag som säger att just den funktionen är borttagen. Vissa saker kan du dock fortfarande använda. läs instruktionerna och se om de hjälper dig. Via Plats verkar det som om du faktiskt kan dela med dig av länkar.

Petersen
0

Lysande Kaj, där var det ju! Även om det snodde en massa yta med massa annan info som inte gav mig något, men det får man ta :)

Tackar!

johan
0

En väldigt enkel lösning på det skulle vara att skapa ett makro som visar sökvägen:

1. Gå till Visual Basic Editorn (Alt+F11)
  2. Se till att Projektutforskaren är aktiv (Ctrl+R)
  3. Öppna projektet Normal
  4. Infoga ny modul (Infoga, Modul)
  5. Klistra in nedanstående kod
  6. Stäng Visual Basic Editorn
  7. Klicka på pilen bredvid Quick Access Toolbar (bredvid office-knappen)
  8. Välj Fler kommandon
  9. I listan för Välj kommandon från, välj Makron
  10. Lägg till GetDocumentLocation-makrot du skapat i QAT.
  11. Tryck OK.

Koden:

Option Explicit

Public Sub GetDocumentLocation()
    InputBox "You may copy the location below using Ctrl+C", _
        "Document location", ActiveDocument.FullName
End Sub

När du stänger Word kanske du får frågan om att spara normal.dotx, vilket du vill göra.

Mvh // Johan