Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1134 ggr
AndreasS
2007-11-13 18:46
0

Problem...

Hej jag har ett problem med min stationära dator.
Har försökt i flera timmar själv men har nu gett upp.
Jag får upp i bios att det är ett diskläsningsfel.
Kan jag ha satt ide kablarna fel eller vad kan det vara??
Hoppas någon kan hjälpa mig.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Tredim
2007-11-14 06:47
0

Datorn ska normalt gå förbi laddningen av BIOS fastänn du har kopplat fel på hårddiskarna.

Lekte du med IDE-kablarna precis innan det blev fel? Prova isåfall att dra ut alla hårddiskar och starta datorn igen för att se om felet återstår. 

Står det någonting om Checksum? Isåfall kan du behöva flasha om BIOS. En ful svensk översättning kan vara 'Diskfel'… Prova annars att dra ut BIOS-batteriet en stund och stoppa sedan tillbaka det.

Får du annars inte upp en text som säger att du kan trycka in en tangent för att fortsätta vidare och ignonera meddelandet? Oftast brukar det vara F1 eller F11.

Om du kommer in i BIOS via DEL, F1 eller F12 knappen på tangentbordet? Isåfall kan du prova sätta tillbaka allting till 'Factory settings'.

Kaj
2007-11-14 11:11
0

Om det är en andra disk du kopplat in är det viktigt i vilken ordning du kopplar ihop diskarna. Oftast måste man då låta den första disken hamna på plats 2 så att säga och den andra disken hamna på plats ett och sedan koppla ihop diskarna med varandra.

Om det är som ovan så kolla i din manual för datorn. Där står hur man skall göra för att koppla in två diskar och hur kontakterna skall kopplas för att båda skall gå att använda.

AndreasS
2007-11-14 12:54
0

#1 Det enda jag gjorde var och bytte ut 3V batteriet på noderkortet.

#2 Har tyvärr ingen manual till min gamla trotjänare en PIII på 733 Mhz.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek