Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 407 ggr
usvead
3

En liten solskenshistoria....

Är definitivt ingen dataexpert (trots mitt databeroende) men jag vill ändå ge mig själv lite beröm så här dan före dan före dan före…. ja.

Har haft problem med startknappen på min bärbara Lenovo. Jag hörde att den försökte starta upp men sedan dog den, fick trycka ett flertal gånger innan den verkligen hickade igång. Hurra för att lämna in datorn bara några dagar före jul, kunde ju bli både ledsamt och kanske kostsamt.

Hittade en del tips och tricks på nätet men inget som fungerade så jag bestämde mig för att återställa och installera om Windows 10.  Över med alla privata filer, bilder etc. till en extern hårddisk och sedan körde jag igång.

Och voila!! Nu behöver jag bara trycka en gång så är datorn igång. Visserligen är det en del "jag-måste-ha" program som ska installeras på nytt men skit samma, nu fungerar den och jag är lycklig 😃

God Jul på er därute i cyberspace!

Kaj
0

Kul för dig och skönt att det ordnade sig.

Vill passa på och tipsa om en funktion som finns i Windows 10.
Du kan slå på backup funktionen och där även välja att göra en systemavbildning.
Denna i kombination med att du skapar en systemreparationsskiva är perfekt.

Systemreparationsskivan skapar du när du har ett stabilt Windows - ex vid större uppdateringar från Windows update - tex nu när man får Creators fall (version 1709). Om allt fungerar bra efter uppdateringen så skapar man en systemreparationsskiva på ett USB minne. Från denna kan du sedan återställa Windows till exakt det läget när du vill

Genom att sedan även slå på backup med en systemavbildning gör att Windows även tar backup av dina installerade program, personliga inställningar, installerade skrivare och annan utrustning. Visst en systemavbildning blir ganska stor så välj att lägga den på en extern disk och inte på C disken.

Om du nu vill återställa Windows så gör du det från systemreparationsskivan som vanligt. Därefter väljer du att göra en restore från backupfilen. Nu kommer Windows lägga på alla dina program, inställningar etc som du gjort efter initial installationen. Då slipper du hålla på att installera om alla program och utrustning igen.

[VSK]
0

Jag kör med systembackup och tycker det funkar riktigt bra i Windows 10. Har faktiskt fått använda det för ett par månader sen som sist. Optimerade hårdvaran och går man för långt så blir det skrivfel och/eller krascher. Tar ungefär samma tid att återställa alla ~45 GB som det tar att fixa sig en kopp kaffe med min hårdvara.