Annons:
Etikettinternet
Läst 6063 ggr
freck
2/6/12, 1:03 PM

Är ni nöjda....

Är ni nöjda med eran bredbandsleverantör?

Vad har ni för bredbandsleverantör?

Om vi gör en poäng bedömning 1- 10 vad får din bredbandsleverantör då?

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

Annons:
Lynxx
2/6/12, 9:58 PM
#1

Telia ADSL (får fiber nu i vår) 8/10 möjliga

/L

Stephanie
2/7/12, 8:55 AM
#2

Har telenor mobilt bredband. Nöjd och nöjd… Vi har askass täckning här ute på vischan. Men i övrigt har det fungerat bra i alla fall.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Gunlog
2/7/12, 9:07 PM
#3

Tele2 Mobilt bredband via modem i telefonjacket. 8/10…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

flisan708
2/8/12, 8:27 AM
#4

Jag har bredbandsbolaget, har deras snabbaste hastighet men eftersom jag kör trådlöst så blir hastigheten betydligt sämre men det duger. Ringde och pratade med dem och fick förklaringen att om jag kör med sladd och inte trådlöst så kommer jag nå upp till maxhastighet. Ska skaffa men en sladd så jag har ifall jag vill ladda ner något snabbt eller se på film. (Händer inte ofta, men kan vara bra att ha.)

Företaget i säg är jag nöjd med hittills, har inte varit mycket strul. Haft dem i 1,5 år. Priset är 125 kr/ månad med ip-telefoni - vilket är ett mycket bra. Orsaken till priset är att min bostadsrättsförening har ett gruppavtal med bredbandsbolaget.

Mitt betyg är 9 av 10.

freck
2/8/12, 8:48 AM
#5

Jag har Tele2 mobilt bredband idag och har haft det i många år nu. Jag tycker dom inte håller vad dom lovar då jag har deras snabbaste 3Gmobila bredband. På www.Bredbandskollen.se så har jag gjort några mätningar och fått urusla resultatän fast jag bor bara några hundra meter fårn masten. det snabbaste jag har kommit i ner är 2,3Mbit/s och upp 0,9Mbit/s.
Sedan så har man blivit utloggad fler gånger i timmen för att "det är för många som använder sig av masten".

För snart 1 år sen fick vi veta att Tele2 skulle dra in fiber till våra lägenheter. VI fick veta att det skulle vara klart innan midsommar (2011)…men det har blivit uppskjutet hela tiden. Nu har då ett företag varit och dragit in alla kablar, MEN dom har inte satt in en router i skåpet. Och jag som hade sagt upp mitt mobil bradband för att jag trode det skulle ha fiber nu blir snart utan internet.

TACK SÅ JÄTTE MYCKET TELE2! Det är så man behandlar trogna kunder??

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

Stephanie
2/8/12, 9:57 AM
#6

#5 Problemet kan ligga i att du bor för nära masten helt enkelt. Du hamnar "under" den istället.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Elshira
2/8/12, 10:20 AM
#7

Jag har telia adsl (bredband genom telejacket) och har väldigt ofta störningar på internet. Det kommer i perioder och från att vissa veckor fungera utan minsta problem till att andra veckor få kicks i någon minut eller två allt i från någon gång om dagen till flera varje timme. Det är inte bara datorn som krånglar utan TV:n försvinner samtidigt den med givetvis efter som den går på internet.

Har 2 mb/s, och ja det har varit så länge trots att både telefonkopplingar i huset kolats genom, kabeln ut till "stolpen" är bytt, jag har ny router. Otroligt irriterande…

Jag bor för visso på "landet", men har bara drygt 500 meter till stort radhusområde, men det är tydligen för långt ut på landet för att de ska orka bry sig om att åtgärda något. De var tal om att gräva ner fiber för ett par år sedan, men då skulle vi (jag och de drygt 8 andra husen som jag bor granne med) få betala själva nedgrävningen själva, och då blev det inget.

Hakuna matata!

Kaj
2/8/12, 10:32 AM
#8

#4 orsaken till att det inte går så snabbt för dig via trådlöst är troligen din router.

Först måste du ha en router som klarar 802.11n vilket ger en max hastighet av upp till 300 mbit/s men det är mest teoretsikt - var glad ifall du kommer upp i 150 - 200 - men det är ju ändå mer än de 100 mbit/s som du troligen har från BBB just nu.

Dessutom måste din router klara av en throughput som är över 100 mbit/s annars kommer du aldrig upp i snabb hastighet. Detta kallas Wan-Lan
Throghput är den hastighet routern orkar ta emot och skicka data direkt ut/in från internet, dvs om du har en 100 mbit/s koppling via BBB och en router som enbart har en throghput på säg 40 mbit/s så kommer du aldrig komma upp i mer än max 40 mbit/s. Sällan anger leverantörerna throughput så det får man försöka hitta referencer på nätet för en viss router.
När du sedan transporterar data från din router till din trådlösa PC då är det Lan-Lan som gäller och det är det som brukar stå på kartongen till din router - ex 802.11n 300 mbit/s

Så försök hitta en trådlös router som har en throughput som klarar mer än din hastighet från BBB så skall det gå bra. den skall även ställas in för att kunna ta emot och sända på maximal hastighet på båda 2,4 och 5 gigahertz men det brukar ske automatiskt då man konfigurerar routern.
Skall du även strömma filer från en PC till en annan ja då skall du ha en router som klarar så mycket Lan- Lan som möjligt - dvs helst minst 300 mbit/s

Jag vet att Netgear WNDR4500 klarar allt detta - kostar iofs lite men den ger dig full hastighet
Även deras WNDR3800 klarar detta och är lite billigare men är en äldre modell

flisan708
2/8/12, 5:48 PM
#9

#8 Tack för tipset!!! Fick en med från bredbandsbolaget som heter Inteno EG 101-R1. Vet du något om denna? Googlade på den du tipsade om, tycker att det kan vara värt att investera i en sådan. Kanske en liten dum fråga, är den lätt att koppla in?

Kaj
2/9/12, 3:22 PM
#10

#9

Tror din Inteno är en 802.11 b/g vilket i så fall betyder max 54 mbit/s Lan-Lan. Prestandan mot internet vet jag inte men troligen långt under 100 mbit/s skulle jag tro.

Jag har själv inte konfat Netgear routrarna men har hört att de skall vara väldigt enkla. I princip skall de kopplas in och sedan skall man gå till en websida (lokalt på din dator - brukar vara något i stil med ett ipnummer - det kommer att stå i manualen) och där göra konfigureringar. Netgear har redan konfat de mest relevanta delarna så man behöver enbart ställa in de egna specifika delarna. Dvs namnge routern, sätta ett lösenord för att andra enheter skall kunna koppla in sig etc.

Det som jag hört folk brukar missa är att ställa in routern så den kommunicerar på både 2,4 Mhz och 5 Mhz för det är först då man får högsta fart på den.

Anders 50
2/9/12, 6:56 PM
#11

Bahnhof. Adsl i telias trådar.

10/10  Suverän kundtjänst! Svarar direkt!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Moa-]
2/10/12, 11:38 PM
#12

Jag använder mig banhof genom stadsnätet, jag betalar ca 350 kr per kvartal, 10 Mbit/s både upp och ned. Jag får oftast ut mer än det på mätningar, så jag kan inte vara annat än nöjd!

Vikke
2/11/12, 6:25 PM
#13

Riksnet 100/100 genom stadsnät, betalar 69 kr i månaden. Ligger i stort sett alltid runt 75-80 Mbit/s i mätning (i båda riktningar). Det enda jag saknar är väl att de inte har någon möjlighet för IPv6 och de har inte heller någon planering för att införa det heller.

Men jag ger betyget 9/10.

//

Vikke Medarebetare på Hockey.ifokus

Norrskens Gerbiluppfödning

Annons:
Zabbio
2/20/12, 12:51 AM
#14

Har telia via telefonjacket. Det är det enda som funkar här ute :P Har inte provat mobila (dels tycker jag faktiskt att de verkar lite dyra med sina begränsningar etc, dels har jag ju stationär dator.. den bärbara används mest inne i huset ändå) men sklle inte tro att vi har nån vidare täckning. Telefoner brukar inte  ha så bra iaf.

Det funkar i vilket  fall utmärkt för det mesta. Om det nån gång krånglar ringer man bara telias kundtjänst så gör de en felsökning och hittar asolut ingenting, men efter felsökningen funkar det igen ;) Var länge sedan sist.

Av någon anledning slutade internet funka med sladd, men det trådlösa går utmärkt. Har inte någon hög hastighet, men inga problem att ha 2-3 datorer ute och surfandes samtidigt. Så jag är väl nöjd. Fick nytt modem gratis när det andra gick sönder.. fast efter alla år vi varit kunder så är det väl rimligt :P

8/10 får de nog. Har för mig att det är lite dyrt med tanke på hastigheten, men det funkar bra :)

Tela är desutom det enda fasta man kan ha om man har trygghetslarm. Nu har inte jag det förståss, men det är ju bra att nåt bredband funkar även för de som behöver larm! (i lägenheter måste man ha telejack av gamla modellen, bara IP-telefoni funkar inte med larmen)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

KlyX
2/20/12, 10:33 PM
#15

#3 Mobilt bredband i telefonjacket? hur mobilt är det Cool

Nej, du har ADSL

[Carpinus]1
12/10/17, 8:23 PM
#16

#0 Gammal tråd, men dagsaktuell för min del…

Har Bredbandsbolaget sedan många år. Jag skulle ha kunnat vara en nöjd kund, om det inte varit för deras mejltjänst, som aldrig varit särskilt driftsäker (och dessutom med föråldrat utseende och funktion). Nu är mejlfunktionen utslaget för ett okänd antal kunder sedan den 1 december, och man har satt det under pågående arbete till den 15 december så mitt betyg för Bredbandsbolaget ligger väl närmast på minussidan för dagen. Men OK, jag ger dem en tvåa. eftersom man skall vara extra snäll så här års.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.694169/bredbandsbolaget

Kaj
12/11/17, 8:32 AM
#17

Skaffa en molntjänst som e-post i stället.

Ex kan du köra Microsofts outlook.com - skapa konto på live.com. Det är gratis
Sedan får du tillgång till hela deras produktportfölj i molnet. Outlook för mail, Word, Excell, PowerPoint, Skype, Onedrive med mera

Finns så klart många andra molntjänster än Microsoft också

[Carpinus]1
12/11/17, 8:49 AM
#18

#17 Ja, jag har haft något liknande tidigare, men mina krav på mejltjänsten har varit ganska små - att kunna läsa och skicka mejl på ett okomplicerat sätt- och resten i Outlooks produktkatalog har jag inget behov av. Skype lockar inte och Open Office täcker mina behov av kontorsprogram så BBB:s tjänst har fått duga, dess skavanker till trots.

Men efter det här kanske jag får överväga att följa ditt råd. En annan fråga är om jag kommer att anlita Bredbandsbolaget överhuvudtaget. De lär få en mödosam väg för att återupprätta kundernas förtroende…

Sindri
12/15/17, 11:42 PM
#19

Sedan vi fick fiber för 15 år sedan eller så har vi bara haft Bahnhof. Inte ångrat oss en sekund!

[Carpinus]1
12/16/17, 12:53 AM
#20

Idag lyckades BBB få igång sin mejltjänst efter 14 dagars stillestånd. Uppfräschad, men knappast särskilt tilltalande, men  skit samma. Värre vara att de utplånat den gamla adressboken utan föregående upplysning om detta, så jag hade ingen backup på den. Fast det var inte fler personer att jag kan återskapa den. Men förtroendet för Bredbandsbolaget är svårare att återskapa.

Annons:
Sindri
12/16/17, 9:36 AM
#21

Vad jag inte gillar med Bredbandsbolaget är att de måste ha sina egna ledningar. Vi äger vår fiber själva och kan fritt välja leverantör.

[Carpinus]1
12/16/17, 9:58 AM
#22

I min lägenhet finns både Bredbandsbolagets och Telias ledningar, så byte åtminstone dem emellan bör inte vara några problem.

Zepp
12/18/17, 11:35 PM
#23

Jag är inte nöjd.. jag vill ha stadsnät på landet.. gratis!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
12/19/17, 12:57 AM
#24

#23

Men ska du ha stadsnät så måste du ju bo i stan fattar du väl ☝️

*ironi*

Zepp
12/19/17, 9:10 PM
#25

Då får staden flytta ut på landet.. iallafall stadsnätet som man inte måste betala 28,000 för att få fram till tomtgränsen.. tillkommer grävskopa och grävningskostnader samt ansliútning och instalation i fastigheten/modem!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
12/19/17, 9:25 PM
#26

Ja men Zepp, 28 papp är ju bara kaffepengar för dig. Klart du skall skaffa riktigt bredband 👍

Zepp
12/19/17, 10:16 PM
#27

Nej det är sk Peanut money.. och 28 pluss grävning på egen tomt samt instalation.. cirka 35 efter ROT.. och då har jag redan pyntat 300 för vatten och avlopp samt asfalterad väg/gatubelysning.. och sen gräv och instalation på egen tomt,carport, elinstalation, litta annat cirka 170, med ROT!

Tur man äger sin egen fastighet för jag skulle alldrig palla hyran för alla de utgifterna!

Meeen det tär på mitt pensionssparande!

Meen jag klagar inte på hyran.. iomed att jag bestämmer den själv!

Sååå.. hur man än vänder sig så har man röven bak.

Och nu vill de höja pensionsåldern, då får väl färdtjänsten hämta mig på jobbet och köra mig direkt till äldreboendet?

Mest synd om är oss fastighetsägare.. vi borde ha mer subventioner?🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
12/19/17, 10:31 PM
#28

Men för i helsike Zepp, du får väl handgräva. Sen får du ju tänka på att värdet på kojan stiger, så det är ju inte enbart snabbare och stabilare internetförbindelse du får. 

Vad betyder litta för nåt? 

Färdtjänst? Har du inte moppe?

Zepp
12/19/17, 11:02 PM
#29

Moppe?, näe, men jag har en nyinköpt snöslunga.. och den har ingen drivning på hjulen så den får jag putta själv!

Det blir mina arvingar som får glädjas åt värdestegringen!

Och de skall bannemig få putta snöslungan medels handkraft!😓

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
12/19/17, 11:10 PM
#30

😂 Ha Ha Ha du har ju humor bara du vill 😃👍 

Kan du inte bygga om snöslungan då så den gräver istället. Du kan du trimma snöslungan sen riktar du in fronten på snöslungan till ISP och sen kan de ju bara kroka på snöret du knöt fast i snöslungan. Wips så har du tillgång till stadsnätet ☝️

[Rhonda]
12/21/17, 8:24 AM
#31

#27 Och nu vill de höja pensionsåldern, då får väl färdtjänsten hämta mig på jobbet och köra mig direkt till äldreboendet?

Upp till toppen
Annons: