Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 2989 ggr
camillasfarg
0

Använda fjärrskrivbord

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med att få igång funktionen fjärrskrivbord.

Jag vill kunna använda min jobbdator när jag är hemma.

Har försökt med en guide som var i en tidning men när jag fyller i ip adressen kommer det upp ett meddelande där det står att "klienten inte kunde ansluta till fjärrdatorn"

Bifogar en fil med uppgifter som ska fyllas i…Jag kanske har fyllt i fel…

Tacksam för hjälp

Mvh Camilla

Kaj
0

Det måste till att jobbet öppnar upp så att det går att ansluta sig utifrån till deras nätverk. Där måste de först tillåta den typ av trafik genom brandväggen vilket inte brukar vara något man tillåter. Ett sätt är att jobbet sätter upp en VPN tunnel som gör att man säkert kan ansluta sig till deras nätverk samtidigt som de har kontroll över vilka som får ansluta sig. En VPN tunnel är dessutom krypterad vilket gör att obehöriga inte kan avlyssna trafiken

Niklas
0

#1: Jag håller med. Det är väldigt känsligt att låta användarna ansluta till sina PC på eget bevåg. I värsta fall öppnar det hela företagets nät.

Ett VPN med exempelvis en Digipass-lösning brukar fungera bra, men kostar förstås en del.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

Kaj har helt rätt. Problemet beror på att när du försöker ansluta så kommer du till företagets brandvägg och där stoppas du.

Det bästa är givetvis om ni har en VPN-tunnel, men det går också att lösa med Port Forwarding i brandväggen. I brandväggen ställer man då in att när du utifrån ansluter till xxx.xxx.xxx.xxx:yyyy så ska det skickas vidare till din dator på insidan av brandväggen, t ex 192.168.0.123:3389 (3389 är den normala porten för Fjärrskrivbord.

Det är dock viktigt att din dator på jobbet har statisk IP-adress så trafiken alltid skickas till rätt dator.

Mvh // Johan

Niklas
0

#3: Kan du inte komma vidare från den datorn då?

Vänliga hälsningar

Niklas

johan
0

#4: Hur menar du "komma vidare"? Du kan givetvis göra allt som du skulle kunna om du fysiskt satt vid den datorn. Öppna brandväggen på det sättet är knappast ett alternativ för stora företag, men för mindre företag utan så mycket hemligheter fungerar det nog bra för om man bara har bra lösenord.

Mvh // Johan

camillasfarg
0

Tack för alla svar!

Nu är det mitt eget företag så det är bara jag som har tillgång tiil de båda datorerna.Men hur får jag en statisk, fast ip adress, för den ändrar sig är jag rädd…

johan
0

#6: Om du har en brandvägg med router så kan du ställa in denna att alltid tilldela en viss adress för just den datorn. Varje nätverkskort har en unikt "MAC-adress" och denna används för detta.

Vet du vilken brandvägg och router du har?

Mvh // Johan

Niklas
0

#6: Var ändå medveten om att du utsätter datorn och eventuellt nätverket för risk.

Vänliga hälsningar

Niklas

AktieTrader
0

Om du bara har två datorer så skulle det gå att använda en router med VPN-funktion. De kostar 500-1000kr. Det ger en rimlig säkerhet för dig.

Det kan ju faktiskt vara så att du redan har de funktionerna.

Zpookey
1

Lite beroende på vilken internetleverantör du har men om du använder en router så ändras inte din IP-adress så där avsevärt ofta….själv har jag telia och har inte fått en ny IP-adress på över ett år.
Min i de flesta routrar så finns en funktion som heter DDNS vilket betyder Dynamisk DNS som i sin tur innebär att du kan gå in på www.dyndns.org och skaffa en webadress som alltid kommer att peka till din router.

Exempel: Du registrerar dig på dyndns.org och skaffar en adress typ minadress.dyndns.org… Användarnamnet ochlösenordet som du registrerat skriver du sedan in i din router som i sin tur rapporterar den aktuella IP-adressen till DynDNS som matchar IP-adressen till ditt registrerade namn….så det enda du behöver skriva in när du ska använda fjärrskrivbordet är minadress.dyndns.org…du behöver alltså inte komma ihåg någon IP-adress.

Sen sätter du en fast IP-adress på din dator så att den alltid finns tillgänglig på samma adress…IP-adressen måste vara i samma IP-range som routern….dvs om din router har IP-adressen 192.168.0.1 så måste IPadressen på din dator börja med 192.168.0.x.
Jag brukar sätta IP-adressen till en dator som ska styras med Remote desktop till 192.168.0.254 vilket är den sista adressen i rangen.

Till sist får du öppna porten 3389 att peka till din dator som du ska fjärrstyra….brukar heta "virituell server" eller "port forwarding"
När du gjort alla dessa steg så händer följande:

Du startar "Anslutning till fjärrskrivbord" och skriver "minadress.dyndns.org".
Fjärrskrivbordet frågar en DNS-server vilken IP-adress som minadress.dyndns.org har.
DNS-servern frågar i sin tur andra DNS-servrar om samma sak tills någon svarar att minadress.dyndns.org har IP-adress xxx.xxx.xxx.xxx.
Din dator försöker då att kontakta din router (som har adressen som DNS'en sagt) och routern känner då av att någon försöker att ansluta via port 3389….vilket routern då vet att den ska vidarebefodra till rätt dator.
Sen är det bara att fjärrstyra din dator på jobbet.

Låter det invecklat?….alla dessa stag klaras av på under en sekund…visst är internet bra? Skrattande

Hoppas att svaret hjälper.