Datorn iFokus

Datorn

Etiketttillbehör
Läst 1614 ggr
Scorpio97
1

Sladd mellan skärm och dator

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag fick en datorskärm av min bror, men tyvärr inte sladden som ska vara mellan den och datorn (eftersom han behövde den till sin nya skärm). Han kom inte ihåg vad den sladden hette, eller något sånt, så nu försöker jag lista ut vad för sladd jag behöver köpa.
Skärmen jag har nu har inte lika sladd i alla fall.

Jag är till och med osäker på vilken av uttagen som är till för den sladden, så jag är något oteknisk ;) Bifogar därför bild på alla, och hoppas att någon kan hjälpa mig med vad för sladd jag behöver?

Är det olika beroende på hur datorn ser ut..? Pga dåligt ljus orkade jag inte fota där också, men gör det såklart om det behövs.

//Jessie

papa-bear
1

kolla det här på kjell.com, och jämför med kontakten som satt på sladden som din bror behöll, krävs ju att uttaget finns på datorn också, eller så får du skaffa en adapter om det inte passar.

Scorpio97
0

#1 Tack för tipset, men jag har tyvärr inte tillgång till sladden och min bror kan av olika anledningar inte fota/leta upp den online just nu :)

//Jessie

papa-bear
0

vad är det för skärm, märke modell?  googla på det, så kanske det framkommer vilken typ av kontakt det är när du läser informationen om den. gå helst till tillverkaren, där bör du kunna skriva in något av informationen som står på lappen på baksidan, eller om det finns ett modellnamn på skärmens framsida. har du tur kan du ladda ner en manual från skärmens sida, och få hjälp med andra grejer på den.

Scorpio97
0

#3 Tänkte inte på att det kanske går att hitta så. Tack, ska testa det :)

//Jessie

Zepp
0
Kaj
0

Det bästa att koppla mellan dator och skräm är HDMI eller Display Port (DP) men det krävs att din dator och skärmen klarar minst ett av dessa för att det skall fungera.
Display Port är framtaget för att du skall få absolut bästa kvalitet och upplösning. Nackdelen är att den bara sänder bildströmmen och inget ljud (ex om du har högtalare i skärmen kommer inte ljudet att spridas dit på DP porten
HDMI ger även den bästa kvalitet av upplösning och sänder även ljud till skärmen om den har högtalare.

Normalt är bästa alternativet att använda Display Port och i andra hand HDMI (alla andra varianter såsom DVI, VGA etc är äldre tekniker som inte ger bästa kvalitet på upplösning

På bilderna du angivit ser jag att det finns HDMI. Så om din dator har ett liknande uttag så klarar den också HDMI och då bör det funka att koppla genom att du köper en HDMI kabel

Jag kan inte säkert se om skärmen klarar Display Port (där finns det lite olika storlekar på kontakterna såsom mini display port etc så det är svårt att se). Där kan du kolla på skärmtypen via google om den har DP port och i så fall vilken typ.
Kolla sedan på samma sätt på din dator om den klarar DP port. I så fall kan du använda en Display port kabel (med rätt storlek på kontakten för skärmen och för datorn).

Har du en äldre dator så kanske det inte finns och då är det bara att se om den i första hand klarar DVI kontakt som är digitalt överförbara bildkvalitet. Om inte datorn har det är det sista alternativet VGA som är en analog koppling. Jag ser på din bild ovan att det finns minst VGA och förmodligen även DVI men vad din dator klarar vet jag inte för där finns inga bilder i ditt inlägg.

Bäst är att googla på vad datorn klarar respektive vad skärmen klarar

Men mitt tips är att HDMI är enklast för dig. Men då måste din dator ha ett HDMI uttag.

Scorpio97
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Tack så mycket för ett utförligt svar! :) Bifogar bild på datorn, om du kanske kan kolla vilka uttag den har? Blev inte så bra bilder dock eftersom jag blev tvungen att använda blixt.

//Jessie

Scorpio97
1

Det löste sig. Gick in på en Kjell & Company-butik och visade bilderna, så fick jag hjälp att välja rätt. Tack för hjälpen ändå :)

//Jessie

papa-bear
1

det blev en hdmi?

[VSK]
0

Tänk på att det är HDMI 2.0 som gäller för 60 Hz om jag inte missminner mig. Finns inte det stödet så är det DP som gäller. Menar 4K nu (rent generellt).

Scorpio97
0

Ja, det blev en HDMI. Har ingen aning vilken sorts HDMI (killen i butiken tog fram den, så jag litar på att han valde rätt). Det fungerar i alla fall :)

//Jessie

Zepp
0

Mm.. även jag trodde att HDMI var en sorts kontakt.. men det är flera olika!

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

Jisses.. de ändrar på allt hela tiden!

Iallafall det bästa du gjort är att ta foto på kontakterna på dels datorn dels skärmen.. då bör du få rätt kabel på Kjell o Company!

Och det är inte ens mödan värt att lära sig.. för på nästa dator så är det något helt annat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
0

Zepp, har du setat inne de sista 10 åren 😃

HDMI 2.0 måste ju ha funnits ett antal år 🤦‍♂️

Zepp
1

De byttar alla kontakter för varje ny dator jag köper!

[VSK]
0

😃

Vet inte hur det skall tolkas om jag ska va ärlig 😎

Zepp
1

Du kan tolka det som att jag inte köper dator/skärm med mindre än att det behövs!

Och varje fucking gång så har de ändrat alla kontakter, till någon ny standard!

[VSK]
0

Zepp, HDMI har funnits bra länge, likaså Display Port. DVI börjar bli mer och mer sällsynt på dagens datorer. Handlar nog mera om prisbilden på bärbar/grafikkort. 

Man får se det positivt, att utvecklingen går framåt 🙂

Zepp
2

Länge och länge.. när jag föddes så fanns inga datorer!

Och rätt snart så måste jag köpa ny dator/ny bil.. oså har jag prexis blivit ägare av en smartphone samt en snöslunga!

Snöslungan funkar bara jag sätter kontakten i väggen, smartphonen verkar vara ett felköp.. för liten skärm.. allt är smått och jag trycker för det mesta på fel knappar och så tar det dagar att ställa in den så att den funkar så som jag vill.

Vad är det för fel med grejer som funkar utan  att man skall signa en massa konton?

Och som regel.. när man köper ny bil så betalar man oså får man en nyckel, oså startar bilen/allt funkar direkt.

[VSK]
1

Zepp, det kanske är du som börjar bli äldre, därav lite taskigare syn. Du får köra med förstoringsglas ☝️

Zepp
0

Ha.. om du bara visste!

Jag har en massa glasögon för olika ändamål.. och jag lär få köpa ytterligare ett par enbart för smatphonen.. eller köpa en ny vanlig mobiltelefon!

Men jag ger inte upp så lätt.. skall nog komma på någon användning för min smartphone innan jag skänker den till någon utav mina syskonbarn!

Skärmarna är ju för små.. likaså siffrorna!

Och som du säger.. man måste ha förstoringsglas!

Inte nog med det.. när man ser dåligt och för den under en lampa.. ja då mörkar den allt.. så man ser inget ändå!

Jag våndas  för nästa bilköp.. då måste jag nog signa något konto för att kunna köra hem?

[VSK]
0

Du kan ju faktiskt öka fontstorleken annars. Men det beror ju på hur pass stor skärm det är samt vilken upplösning på skärmen förstås. Är ju inget vidare att "skrolla" i sidleds.

Det är ju native upplösning som gäller, men som sagt, öka fontstorleken.

Zepp
0

Testa det med.. då får man scrolla till höger o vänster.. för att bokstäverna skall övernstämma med mina fingrar!

Antagligen blir min brorsdotter snart glad för sin nya Smartpone?

Och jag för en telefon med fysiska knappar?

[VSK]
0

Här har du grejen. Perfekt när du skall handgräva din fiberkabel https://www.clasohlson.com/se/Mobiltelefon-CAT-B30/38-7344

Zepp
0

Prexis som att jag inte kikat på denna.. men man får gräva själv/alternativt anlita en med grävmaskin/nyttja ROT!

Och emellanåt så har jag ångrat  mig.. finns fortfarande utrymme för mer ROT.. oså är det nytt taxeringsår!

Vi får se vem som blir gladast.. min brorsdotter som får en ny Dumphone eller jag som lär mig hantera android?

[VSK]
1

Inget illa menat nu. Brorsdotter 🙂

😉

papa-bear
1

vad har du haft för telefon och vad har du köpt för telefon om du tycker att skärmen är för liten?

det jag minns av de sista knapptelefonerna jag hade så var knapparna så små så att jag fick nästan använda lillfingret för att skriva. hela den gamla telefonen får ju plats på längden tvärs över en skärm på en smartphone med 5 tums skärm

Zepp
0

Jag hade en Nokia.. köpt på Clas Olsson.. och blev lurad att köpa en Huawei, när Nokian slutade fungera!

Det var panik.. för dagen efter skulle jag resa till Gran Canaria.. och jag behövde något som tog emot SMS från Ving.. angående buss och avresetider!

Och det gjorde Huaweien.. med bravur!

Men bara att tillbringa 45 minuter för att få en parkeringsplats tog nästan knäcken på mig!

Inte nog med det.. jag fick nästan hota personalen för att få ett nytt microkort, till den nya telefonen.. och överföra mitt abonemang dit!

Men det har jag en viss översyn med.. det var ju 23/12!

Iallafall.. nu så är jag fena på Astroid.. eller kanske jag ger den till min brorsdotter/min gudsdotter?