Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 2109 ggr
beem
0

C. nästa full - vad gör jag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick plötsligt skrämselhicka. Kommer att får mardrömmar 😉Kollade i datorn och ser att C: är nästan full.

Jag har  haft det problemet förut men då hade jag  massor på skrivbordet. Jag har inget där nu.

Vad ska jag göra - var ska jag börja ?

Tacksam för en enkel förklaring så även en novis förstår.

Så här ser det ut:

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Calcifer
0

Har du mycket installerat, har du mycket nedladdat, har du mycket i papperskorgen? Det är väl där man brukar börja.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Niklas
0

Flytta dina egna filer till e:. Där ser du ut att ha gott om plats.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

beem
0

Jag lägger inget under C. Det är bara då jag installerar program det läggs där och jag har inte installerat något program på kanske 1 år.

Jag har tömt papperskorgen.

Under E. har jag mina bilder, dokument  ja allt jag  sparar.

Stinastygg
0

Jaaa… öppna C: och titta vad du har lagrat där, och börja kasta det du inte behöver? som #1 säger börja med papperskorgen, i vissa fall kan det göra en hel del. Sen kommer tempfiler, cookies etc.

Calcifer
0

Dina dokument ligger under C i vanliga fall också, om man inte har flera hårddiskar. Där du sparar filmer, bilder, musik, etc.

beem
0

##5  Jag har inte flera hårddiskar. Mina Dokument som ligger under C: kan man väl inte göra något åt….eller ?

Jag laddar aldrig ner några filmer.

Jag ska tittat igenom installerade program och kolla om där ligger några jag inte använder. Men de tär väl en droppe  i havet antar jag.

beem
0

#4 Jag ska göra det.

Calcifer
0

Du kan inte ta bort dina dokument men du kan flytta bilder, musik, annat, som tar plats till E där det såg ut som om du hade gott om plats.

Calcifer
0

Alltså, har du bara en hårddisk, som jag, hamnar ju allt per default på den. Allt du installerar, laddar ner, lägger in från mobilen, osv. Bilder, musik, filmer, klipp, osv, osv i oändlighet. Det du kan göra är att gå igenom dina program, via kontrollpanelen och kolla vilka du inte använder och avinstallera dem. Alltså om du har spel eller nåt t:ex. Sen kolla igenom dina dokument efter saker som tar plats du kan lägga i E. Högerklicka t:ex på en mapp och välj "egenskaper" så visar den hur många filer som finns i mappen och hur stor plats den tar.

Calcifer
0

Som experiment kollade jag hur stor plats min mapp "bilder" har, och då är det alla bilder och videos från mobilen, samt från internet, photoshop, saker jag skapat, etc. Strax över 80 GB låg den på.

[VSK]
0

Tryck på det jag har markerat och flytta.

papa-bear
0

eftersom beem säger att det bara är en disk i datorn, tror jag att det är en terabytedisk som är partitionerad, med för lite tilltaget till c-partitionen, vilket är ett vanligt misstag, jag har gjort det själv, fast på den tiden då diskarna var mycket mindre, nu flyttar jag det viktiga till en extern disk istället.

[VSK]
0

HDTach är utmärkt verktyg för att optimera en traditionell hårddisk när man skall partitionera den *julklappstips*

papa-bear
0

kan man partitionera om en disk utan att radera innehållet?

beem
0

# 11 Oj det där blev något nytt. Ska kolla mer och sen kommer  säkert frågorna 😉

Jag ska börja med att kolla genom  program som är installerade. och sen kolla  C: vad som går att flytta till E:

Ang antalet diskar sä tror jag att det bara är 1. Jag köpte en dator  med bra kapacitet för mina behöv och en skärm - that's it. Vad som döljer sig under skalet vet jag noll om.

beem
0

#11 Jahapp frågan inföll direkt. Har gjort som bilden du visar.

Jag förstår ju inte vad jag kan ta bort där.

papa-bear
0

det här med papperskorgen kan ju vara en luring, det går ju att ställa in hur mycket den får innehålla, eller om det skall kastas utan att hamna där, så har du kollat de inställningarna?

Zepp
1

Om man säger som så.. det tar cirka 4-8 timmar att ställa om en nyköpt dator till att fungera som man vill.. så det är det första man gör!

Och har man då en disk uppdelad i två olika partioner så får man styra om all lagring till den andra.. C är då tänkt för program enbart.

Annars så använder man bara C:  och den blir snart full.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
0

Jag måste försöka förstår mer hur det hänger ihop för att ha bättre koll på C. Jag har  avinstallerat program som inte används och flyttat de mappar jag anser att jag kan flytta.

Nu ser C  bättre ut. Det lyser i alla fall inte rött.😉

Disk 104 GB - Ledigt 10.8 GB - Använt 93.9 GB.

Vad jag inte förstår är siffrorrna när jag kollar egenskaper på de olika delarna under C.  Det blir ju inte 93.9 GB. Vad är det jag  inte ser ?

Så här ser det ut:

Zepp
0

Hur kan du ha över 40 Gb i användare.. såvida inte ett helt företag använder din dator?

Har du verkligen kört Ccleaner någon gång?

beem
0

Så ser det ut på Användare.

Jag  är den enda användaren på denna dator.

Det är länge sen jag körde Ccleaner. Vad kan CCleaner  ta bort ?

beem
0

Jag kollade på CCleaner och ska köra det. Det svåra är sen att veta vad jag vågar ta bort. Men jag kör så får vi se hur det går  😉

Ang. Användare och flera konton  så frågade jag i en annan tråd om det.

https://datorn.ifokus.se/discussions/5a35780dce12c404f7000cdc-flera-anvandarkonton?discussions-1

papa-bear
0

jag kollade på min dator och användares egenskaper, 180gb, och det är för att de mappar och filer som du har som användaren "beem" listas där, så förmodligen kommer inget att hända om du kör ccleaner, eftersom det är en "spegel" i ditt användarkonto som visar vad som ligger i ditt namn.

som det ser ut i utforskaren på w10, så har du 3 olika sätt att komma åt grejerna, snabbåtkomst, den här datorn och ikonen för hårddisken. på de 2 första ställena listas i princip samma saker, skrivbord, dokument, hämtade filer och bilder. den här datorn har lite mer grejer. alla de här ställena finns i din mapp under användare, och skulle du titta på alla 3 ställena så ser du att datamängden är den samma, så egentligen så snurrar microsoft till det i onödan med alla dessa åtkomstmöjligheter i utforskaren, men det är ju ett känt fenomen att det skall vara hängslen, svångrem och blixtlås när man skall göra någon ändring i microsofts värld.

så med det sagt så kolla igenom så att det inte är samma grejer som visas på flera ställen, och tar man bort det på ett ställe, tar man bort det på det andra.

beem
0

#23 Du skiver "så med det sagt så kolla igenom så att det inte är samma grejer som visas på flera ställen, och tar man bort det på ett ställe, tar man bort det på det andra"

Jag förstår inte riktigt hur du menar med den meningen.

Jag vill ju att tex mapparna med dokument och bilder ska ligga kvar under E. Om jag ser de under C-användare  också och tar bort dem där. Försvinner de  under E också då menar du.

Kaj
0

Först svar på frågan om det går att partitionera om utan att ta bort data. Svaret är ja men du behöver ett partitioneringsverktyg (Windows inbyggda är lite bökigt att använda). Men det finns en massa gratis partitioneringsverktyg att ladda hem och köra. Men jag tror inte du kommer bli hjälpt av det såvida inte C, D och E är en och samma disk. Om du vet att du bara har en disk i din dator och inget mer så är den partitionerad i 3 delar som fått C, D och E men om du har mer än en disk så är det så att C och D är en disk i 2 partitioner och E är en extra disk i din dator. Om så är fallet kan du inte frigöra utrymme från E och ge till C disken.

Du har nu 10 gig ledigt på C disken och det är på tok för lite. C disken är ju inte jättestor (100 gig) så där är nog ditt problem.
Varför har du 40 GIG i användare och 110 000 filer där?
Gå in där och se vad som ligger där - det är troligen dina egna filer såsom bilder, musik, etc. Dessa bör du i så fall flytta till E disken. Antingen genom vanlig kopiering i utforskaren och sedan ta bort dessa från mappen användare eller genom att ställa om miljövariablerna som beskrivits ovan och peka om dessa till E disken i stället (så att alla sådana filer kommer hamna på E i stället för på C).
Oavsett kommer det ta en himla tid att flytta 40 gig - räkna med många timmar.

Min gissning är att du har Windows backup påslagen och att du där har markerat att du vill ha backup på flera filer och mappar från E disken. Dessa läggs då som default under Användare - på ditt inloggningskonto. Så har du väldigt mycket filer på E disken som du valt att kopiera så kommer dessa att kopieras till din C disk och således ta upp plats. Detta kan du ändra på i Windows genom att ändra var backupkopiorna skall lagras (välj att skapa en egen mapp på E disken är mitt förslag och be Windows skapa backuperna dit.)
Gå till kontrollpanelen och välj System och säkerhet.
Välj säkerhetskopiera där (det står Windows 7 men det är rätt ändå så bry dig inte om det). Här kan du nu ställa in hur säkerhetskopieringen av dina filer skall gå till, vad som skall tas med, hur många kopior som skall sparas samt om du vill ha med en systemavbildning varje gång.
Behöver du inte en systemavbildning så bocka ur den (det frigör en massa utrymme) samt välj välj bara de egna filer som du verkligen vill ha backup på och välj att bara spara en kopia. Se sedan till att ta bort dessa filer från C disken - tror det alternativet finns vid säkerhetskopiera - står något om att ta bort för att frigöra utrymme.
Att återställa från en systemavbildning är bara intressant om du fått ett havererat Windows och sedan väljer att göra en nyinstallation. Därefter kan man från backupfunktionen välja att Windows skall återställa även program och andra saker som du installerat på din dator så att du kommer till samma status som innan haveriet och inte behöver ominstallera allt igen.
Men då är det bättre att skapa en återställningsskiva (eller USB minne) och lägga ditt Windows där. Jag gör så vid alla större uppdateringar av Windows så om något händer kan jag alltid återställa Windows från det USB minnet till den exakta kopian av mitt Windows just då.

Sist pröva och gå till sökrutan och skriv Diskrensning och starta den appen
Börja med att köra en rensning. Kör sedan om programmet och välj Rensa systemfiler.  Där kommer du sedan ha ett val att se till att ta bort gamla operativsystem filer.
Välj även fliken Fler alternativ  där. Där har du ett val att ta bort skuggkopior. Om du gör det frigörs utrymme men du kan inte återställa datorn till en tidigare punkt. Jag brukar bara spara en skuggkopia och ta bort resten.

Kaj
0

Pröva mina förslag vad gäller Windows backup ovan men om du ändå vill utöka din C disk kan du göra det t ex med programmet Minitool Partiotion wizard. Gratis versionen räcker gott och väl för dina behov

[VSK]
0

Går att utöka partitionerna via diskhanteraren oxå. Men kanske MPW är enklare.

Kaj
0

#27 - exakt men som jag skrev är Windows hanteringen lite bökig. Har för mig att man måste trixa rejält genom att gå via uppstartsmenyn, sedan frigöra utrymme från den ena partitionen, sedan lägga till det till den nya (C Disken) för att slutligen allokera det utrymmet till C disken (glömmer man det är utrymmet bara reserverat men kan inte användas). Partitioneringsverktyg sköter allt detta i ett steg.
Men det var länge sedan jag använde Windows för att ompartitionera så det kanske har hänt saker på det området till det bättre.

[VSK]
0

Japp man får vispa runt lite med grötsleven för att få till det (har ej läst alla inlägg i tråden).

beem
0

#25 Oj det var mycket att ta in. Jag känner att det börjar  bli svårt nu. 😉

Jag lägger aldrig något i C: annat än program jag installerar. Jag ska titta  igenom en gång till  och se vad som finns där. Jag ska titta  under användare och se vad som finns.

Jag sparar ingen musik eller  film. Det är bara mina foton och dokument som jag lägger under E men jag har mycket dokument med bif. bilder.

En fråga - du säger Min gissning är att du har Windows backup påslagen . Vad är Windows Backup ?. Jag har  inte gjort någon inställning utan i så fall var den redan från början då jag köpte datorn. Du inser väl nu att du pratar med en novis. 😃

Du säger - Du har nu 10 gig ledigt på C disken och det är på tok för lite. C disken är ju inte jättestor (100 gig) så där är nog ditt problem. Hur stor C borde jag ha för mina behov tror du och 10 gig för lite i ledigt utrymme. Hur mycket borde det vara för att jag ska vara lugn………tills vidare i alla fall.

Jag får kanske fundera på ny  större dator.

Jag är så tacksam för alla tips. Nu vet jag mer var jag ska börja.

Zepp
1

Tanken med Ccleaner var/är att du har hela C full med tempfiler.. så kör bara som standard, ta inte bort något som du inte vet vad det är.

Dvs, jag lägger alltid in Ccleaner på de utav företagets datorer jag lägger händerna på.. och de jag inte lyckats lägga händerna på får som regel rätt snabbt problem med diskutrymmet!

Vet inte vad folk gör på arbetstid.. det verkar mest som att de surfar och tittar på Youtube?

Och de städar alldrig datorn självmant!

beem
0

När jag nu går igenom och kollar mappar så får jag upp detta meddelande. Jag har inte sett det tidigare. Hänger det på något sätt ihop med mina problem ?

Kaj
0

#30 Storleken på din C disk på 100 gig bör räcka om det är så att du bara har operativsystemet och några extra program installerade. Ditt problem är ju att något annat fyller upp disken så att du nu bara har 10 Gig ledigt. Microsoft själva garanterar bara att Windows fungerar om man har minst 10% ledigt utrymme på C disken. Du är väldigt nära att ligga under den (det är då den visas som röd i utforskaren).
Alltså om man vill ha ett hälsosamt Windows som inte strular av oförklarliga anledningar så måste mans e till att det lediga utrymmet aldrig understiger 10% av diskens hela kapacitet för det är vad Windows själv vill ha på den disken.

Öppna utforskaren och klistra in nedanstående i adressfältet
Kontrollpanelen\System och säkerhet\Säkerhetskopiera och återställ (Windows 7)

Står det "Windows säkerhetskopiering har inte konfigurerats" så är det inte problem med backup.
Om det däremot står att Windows säkerhetskopiering är konfigurerats så måste du gå in på konfigureringen och se vilka mappar som är ibockade att säkerhetskopieras och var kopian kommer att lagras.

Kaj
0

Sedan vore det intressant och se vad som finns under din mapp användare (40 gig)
Kan du ta en ny skärmdump på innehållet i den och lägga upp så kan man ju se där vilken av mapparna där under som tar upp så väldigt mycket plats och då försöka lista ut vad det egentligen kan vara.

Kaj
0

Prövade du förresten diskrensning?
Skriv Diskrensning i sök rutan - högerklicka på appen och välj kör som Administratör
Titta i listan om du har något med texten typ Gamla systemfiler eller Tidigare Windows installationer etc. Du bör då se ett ganska stort tal vid någon av dessa alternativ typ 20 gigabyte eller mer kanske.
Om du hittar något sådant så är det för att du har gjort uppdateringar av Windows (eller Windows update gjort det åt dig) och då sparar Windows en kopia av den tidigare versionen av operativsystemet. Dessa filer kan du ta bort genom att bocka rrutan framför dom och sedan klicka på OK

[VSK]
0

Finns ju lite hjälpmedel för att få en överskådlig bild på diskens innehåll. http://www.hdgraph.com/

beem
1

Jag har kört  diskrensning och CCleaner och rensat ännu mer program. Jag  nu nere på 20.4 GB ledigt. Det här var nyttigt. Jag har lärt mig en hel del och lärt mig hitta ganska bra i datorn. 

Jag ska kolla mer på det ni säger i em. Jag återkommer……med alla säkerhet.🙂

Zepp
0

Det Ccleaner är fena på.. med standardinställningar direkt från Piriform är att rensa tempfiler/kakor!

Får jag lägga vantarna på en dator så kryssar jag för lite mer rutor än standard!

Men jag har hyfsad koll på vad för program folk skall använda för företagets behov.. har de synpunkter på att gamla surfvanor och youtubeklipp försvinner så får de ta den saken med VD!

Och som jag redan nämnt.. man bundlar en massa skit redan från början.. de kan man ta bort, men då skall man oxå veta vad man skall använda själv!

Nästa program att använda.. som oxå går bra att köra standard utan egna inställningar är Glary Utillities!

Där finns fler möjligheter och är mer komplext.. men har man bara sunt förnuft så rensar det ytterligare GB av strunt!

Iallafall jag har 1,44 Gb i användare och då främst två aktiva konton, dels ett administratörskonto med lösenord och ett användarkonto utan lösenord!

[VSK]
0

Ccleaners styrka enligt mig är att det inte är så noga. Dvs ganska så säkert att använda, och det skall nog mkt till för att det programmet skall kunna städa bort nåt av misstag.

Går ju att tweaka Windows egen diskrensning så man får betydligt mer alternativ att kryssa i, men det är inte heller nåt jag tänker tala om hur, utan om nån vill prova så får man googla. Gör man fel så tänker inte jag supporta.

Kaj
0

Beem sedan undrar vi vilken version av Windows du har.
Skriv Winver i sökrutan
Om det står att du har Windows version 1709 så har du creators fall update och där kommer en ny smart funktion med som heter Storage Sense som gör att du kan ställa in så att Windows rensar upp filer du inte behöver löpande från temp kataloger, papperskorg gamla kopior etc.
Du hittar då den funktionen genom att skriva Lagring i sökrutan
Aktivera sedan Storage Sense och om du vill ange egna kataloger som Windows skall bevaka och ta bort skräp ifrån

beem
0

#40  Det står Version 1607.

Gör jag på samma sätt då ?

Har inte hunnit titta igenom de tips jag fått längre upp men det ska bli. Plötsligt kom julveckan emellan 😉

[VSK]
0

Om du inte får hem senare version via Windows Update så kör det här programmet: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download//windows10

beem
0

#42  En  råga - jag har ju automatisk uppdatering av Windows. Varför har jag då inte senaste versionen ?

[VSK]
1

Säg det och vinn en färg-tv 😃

Vissa får den andra inte. Varför det är så vet jag inte. Är smått avis på de som kan få välja om de vill behålla sin yngre stora build än att installera den senaste. Säkerhetsuppdateringar görs på alla versionerna oavsett.

Kaj
0

Nej den funktionen kom först med Creators fall uppdateringen (1709)
Har du inte den måste du rensa manuellt eller via exempelvis CCleaner

Det är lite skillnad på senaste versionen och att få säkerhetsuppdateringar.
Säkerhetsuppdateringar till version 1607 får du varje månad via Windows update.
Nya versioner innehåller nya funktioner och vissa bugg rättningar och kommer typ 2 gånger per år eller så.

Ja din version är relativt gammal.
Men Windows update försöker vara smart. Den kommer bara ge dig en senare version av Windows då din datormodell är klarerad hos Microsoft. Microsoft håller koll på olika datormodeller och släpper på nya versioner av Windows då allt är klart (ex att dina drivrutiner klarar den nya versionen etc). Tills dess ligger gamla Windows kvar för att användarna inte skall råka ut för problem som härrör en viss datormodell och inte pga. Windows nya version.
Har man gjort ett eget bygge kan det krävas att man gör som VSK anger ovan - dvs väljer att ladda hem uppdateringen manuellt själv.
Via VSK's sida kommer en kontroll även göras av din dator och om allt verkar OK kommer den att uppdatera.
Här är mer info hur detta går till https://venturebeat.com/2017/12/19/eff-stop-the-newest-u-s-border-screening-bill/

Dock bör du veta att under uppdateringen så kommer Windows skapa en katalog på C disken som kommer heta Windows.old där den lägger din nuvarande Windows installation. Den katalogen kan bli mellan 20-40 gig stor och tas inte bort av Windows förrän efter 30 dagar (men man kan ta bort den manuellt om man vill) och eftersom du har relativt lite utrymme på din C disk skulle jag först rekommendera dig att frigöra mer utrymme enligt beskrivningar ovan - ex ta bort det som tar upp 40 gig i din mapp Användare om det inte är filer som du själv valt att ha där.

Din version anger att det är version från juli 2016 (1607)
Din dator borde åtminstone klara versionen som kom i mars 2017 (1703) men även troligt den senaste som kom nu i september 2017 (1709)

[VSK]
0

Så fick jag lära mig nåt nytt. Tack 👍

Hade faktiskt inte ens haft tanken på märkesdator kontra egenbyggd burk. Mkt riktigt så är min stationära egenbyggd. Iofs så var nog det rätt självklart då jag tidigare i annan tråd skrev om hur förträfflig systembackupen funkar och varför jag fått testa den.

Föredrar att välja hårdvaran själv. På bärbara kan jag väl typ bara uppgradera SSD och NIC (RAM är fastlött i moderkortet tyvärr).

beem
0

Nu har jag kört CCleaner för att hitta dubletter i C.  och ser att det är en hel del. Bla är det många  som gäller Adobe CS5  men också mycket annat. 

Hur ska jag veta vilken av dom jag kan ta bort eller har det ingen  betydelse ?

[VSK]
0

Systemfiler och programfiler hade jag låtit vara i ditt fall. Om du har två likadana filer så kan du alltid kolla när dessa användes senast. Har du en fil som användes för en timme sen och den andra användes för ett år sen, så kan du nog ta bort den äldre utan större bekymmer. 

Går ju inte att svara på din fråga när man inte vet vilka filer det handlar om.

beem
0

#48  Systemfiler rör jag inte.

Det verkar som mycket från Adobe läggs på 2 ställen. Det ser ofta ut så här: Frågan är om något måste vara kvar. Det är ju så svårt att avgöra.  I värsta fall går ju CS 5 installera på nytt  ifall jag tar bort för mycket eller fel.

Wine.dae C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS5.1 (64 Bit)\Presets\Meshes 1,48 MB 2011-03-28 09:35:18
Wine.dae C:\Program Files (x86)\Adobe\Adobe Photoshop CS5.1\Presets\Meshes 1,48 MB 2011-03-28 09:35:18

[VSK]
0

Rent generellt sett så skulle man kunna tro att du har både 32 och 64 bit av Photoshop installerat. Rätt gammal version av PS så ja kan inte gå in i min dator och jämföra då jag har PS 2018. 

Rensa papperskorgen före du börjar städa. För då kan du enkelt gå in i papperskorgen och återställa filerna om det skulle knasa. 

Finns många städprogram men jag brukar aldrig ta bort dublettfiler om det är systemfiler eller programfiler. Är nästan som att be om problem då. 

Vet inte om du har SSD eller nån form av hårddisk men skall såna där små dublettfiler ställa till det så ska det mkt till.

Finns ju program som visar ett lagringsmedias filer och skulle du tycka att nåt felar när du ser diagrammet så skulle det i värsta fall kunna vara nån som lånar din dator för lagringsutrymme, men det borde du ha märkt om dator får jobba trots att den kanske skall vara i idle.

Börja med att städa med Windows eget städprogram till att börja med. Kör med båda städalternativen där. Sen kolla upp hur många systemåterställningspunker du har har. Där ser man total använt utrymme för detta. Har du massor med olika systemåterställningspunkter och din dator funkar bra, så kan du ta bort alla där, eller ta bort alla utom den senast gjorda i Windows eget städprogram.

Som sagt, det är rätt svårt att sitta på distans att komma med tips. Hade varit lättare att ha burken framför sig. Vill som sagt inte tipsa om tredjepartsprogram mer nämnt än ovan, för jag vill inte vara support om det knasar.

Alla städprogram som anses säkra städar dåligt. Program som städar bra, kan städa för bra, om man inte vet vad man väljer att städa bort.

beem
0

Jag rensar det jag är 100 på och resten lämnar jag. Många bäckar små 😉

beem
0

Jo en fråga till………mappen Delat

Under C: - andare finns bla Delat. Där ser jag bla dokument som även finns under det anv.namn jag använder då jag loggar in i datorn. 

Varför är det så ?

Kan jag ta bort mappen Delade helt ?

Jag är ensam på den här datorn och använder bara admin.konto + ett annat.

[VSK]
0

Orkar inte skrolla nu men du körde väl Windows 10? Gå in i inställningar och sen sekretess. Du har även lite i inställningar/system att kika på.

Det går att rota lite i djupet av operativsystemet men det känns som lite överkurs och jag har ingen ork eller lust till att hålla kurs. Hoppas du förstår mig. 

Det går att stänga av ganska mkt hyss i Windows 10 men många saker är hårdknackade i källkoden och kommer aldrig synas oavsett meny du tittar i. Enklast är att ha en hårdvarubrandvägg och svartlista alla "spion-servrar som anropas av OS).

Du kan även stänga av en hel del i tjänster men dessa kan jag inte utantill. Google är din vän (hmmm nåja).

Här ett program som stänger av en del (men inte allt). https://www.oo-software.com/en/shutup10

Stäng av administrative share när du ändå håller på (du får googla).

Blev lite OfT från min sida nu men när jag ändå va igång så.

beem
0

#53 Tack för tipsen.

[VSK]
0

🙂

beem
0

Rensningen fortsätter. Nu har jag en fråga and de mappar som ligger under 

C:\Program Files (x86)

C:\Program Files

Här ligger många  mappar med olika innehåll  som avser program jag avinstallerat.  Kan jag ta bort de mapparna   - eller kanske bättre jag flyttar dem under E för att vara säker.

Jag måste fråga för jag är rädd att ställa till problem som jag sen inte klarar av att utreda.

🤔   😮   😢

[VSK]
0

Alla mappar och filer som är kvar efter en avinstallation är bara att kasta normalt sett. Finns två potentiella anledningar till att dessa mappar och filer är kvar och det är att det är ett slarvigt skrivet avinstallationsprogram eller så finns det några inställningsfiler/backup kvar utifall du skulle vilja installera om programmet igen.

Ibland som kan det hjälpa att avinstallera ett program och installera om det utifall det strular så därför sparas dessa filer, eller vid viss uppdatering av program så avinstalleras själva programmet för att installeras om igen, och då sparas alla personliga grejer.

Måste få fråga. Googlar du aldrig?

beem
2

#57 Det där var inte roligt svar - det sista. Klart jag googlar men man får ju bättre och detaljerade svar här och förklaringar.

Jag lovar - jag ska inte fråga mer.

[VSK]
0

Va ingen elakt menat utan mest en undran. Klart du ska fråga om du inte kan. Oftast får man ju skärmdumpar etc vid googlandet.

Zepp
0

Såhär är det, det är bra att ha liiite koll både vid installation och vid avinstallering!

För när man avinstallerat ett program så blir det rätt ofta kvar både mappar och personliga inställningar!

Kaj
1

#58 Beem

klart du skall fråga här. Det är det detta forum är till för. Våra svar kommer sedan indexeras av google och bli tillgängligt för andra som har liknande frågor så alla frågor och svar på detta forum kommer hjälpa andra där ute även om de inte är medlemmar på iFokus.

Så fråga på du

Din fråga. Titta i mapparna och se vad de innehåller. Dom borde vara tomma eller bara innehålla en liten fil av typen .ini eller liknande
Detta ifall du avinstallerat programmen. Och om så ja då kan du ta bort dessa mappar. Dock kan det vara så att du kommer få ett behörighetesproblem för dessa 2 mappar är spärrade så man måste vara admin för att ta bort filer där och ibland till och med en högre nivå än så. Ja det finns en högre behörighetesnivå än admin på mappar och det är "ägare" av en mapp eller bibliotek. På dessa 2 mappar kan det vara så att det är operativsystemet som är ägare.
Med ett admin konto kan man dock ändra den behörigheten så att adminkontot blir ägare till en mapp. Om du gör så skall du bara göra det på den aktuella undermappen och inte på hela program files mapparna.
Därefter får du tillräckliga behörigheter att ta bort mapparna

beem
1

Rensningen har gått bra. Nu hat jag  32.8 GB ledigt på C.:.

Tack så mycket för all hjälp.

[VSK]
0

Härligt 👍

beem
0

Trots mitt löfte kommer en ny fråga 😃

Den lyckan varade inte så länge med rensad dator. . Jag försöker spara ett dokument från word och får ett felmeddelande:

Problemet uppstår då jag i Word väljer…Spara som.

1 - Det går inte att komma åt  \\BM\ Documents

Här trycker jag diagnostisera och får då svar:

2 -  Det går inte att hitta \\BM\ Documents. Namnet kan vara felstavat.

Trycker här nästa:

3 - BM finns men det går inte att hitta Documents.

Jag har ingen C. Användare som heter BM.  Det är mina initialer som finns …ja var…i datorn.

Förstår inte hur detta hänger ihop. Jag förstår ju att jag förmodligen tagit bort något jag inte borde. Jag har inte tagit bort någon mappen som heter Documents.

Jag har försökt söka på felkoden som anges - 0x80070043 - men det blev jag inte klokare av. Jag kan ju flytta tillbaka allt och börja om med rensningen men det känns inte som en bra lösning 😉

[VSK]
0

\\ tyder ju på nätverksdelning normalt sett. Tycker det låter lite som du har haft ett dokument på annan server som du kanske har tagit bort, döpt om, eller så har bara utdelningen av den filen/mappen lagt av av nån anledning. Kan tex vara nåt som ändrats i en brandvägg, eller att fildelning blivit avslaget mm.

Du kan ju börja med att kolla så att detta dokument fortfarande är utdelat. Du kör väl med hemgrupp antar jag? Isf, så kan jag nog inte hjälpa mer än det jag skrivit, för hemgrupper är tabu i min dator, så det saknar jag all erfarenhet av.

Som vi skrivit fler av oss, självklart skall du fråga om du kört fast 🙂

beem
0

#65 Jag kollade på hemgrupper och det står - finns ingen hemgrupp i nätverket.

Jag har inte ändrat i brandvägg. Har inte heller ändrat något i fildelning.

Hur  menar du med Du kan ju börja med att kolla så att detta dokument fortfarande är utdelat. Vilket dokument menar du  - det jag försöker spara ?

[VSK]
0

Missuppfattade dig nog. Trodde du försökte spara i ett redan sparat dokument som har varit utdelat. Gällande hemgrupp så kan du lägga till en sån, eller så kör du gamla skolan med användarnamn och lösenord på respektive sökväg.

beem
0

#67 Ja det var ett helt nytt dok. jag försökte spara. När jag väljer spara som i word ska jag ju sen kunna navigera till den plats där jag vill spara men det är där det blir stopp.

Lägga till en hemgrupp - nu blev det svårt. Jag kör som jag är van. 😉

Zepp
0

Spara dokument i en mapp på skrivbordet.. eller i det helt radikala.. Mina Dokument som MS lagt in från start.

beem
0

#69 Jag har mycket dokument. Om jag sparar de på skrivbordet belastar det C:  - man lär av misstagen 😉Av den anledningen vill jag spara mesta möjliga under E..

Zepp
1

Lägg då en länk på skrivbordet som leder till en mapp på E:!

[VSK]
0

Men är din E lokal eller på en annan dator/server?

Är det lokalt lagringsmedia så behöver du inte hålla på med fildelning.

beem
0

#72 E: ligger i min dator endast och används bara av mig.

Fildelning - nu förstår jag inte. Håller jag på med det ?

Kaj
1

Välj helt enkelt att spara till ett annat ställe än vad Word föreslår. Jag har för mig att Word föreslår senaste stället som default och om det är borta är det bara att bläddra till ett annat ställe - exempelvis på din E disk.
På bilden spara som i Word har tre kolumner. Den längst till vänster har funktioner för att skriva ut, öppna, nytt osv
Den i mitten är genvägar till snabb-spara ställen. Dessa kan ha blivit korrupta om du tagit bort dessa ställen men det är ingen fara för dessa kan du ändra och lägga till själv efter behov (se nedan)
Kolumnen till höger har en bläddra knapp. Den kan du använda för att bläddra dig fram till en valfri mapp på ex E disken. Om du inte ser Bläddra knappen så klickar du på Dator i mitten kolumnen så kommer bläddra knappen fram.

Tips om hur du kan se hur och vad som tar upp plats och även rensa och byter plats på standard ställen för dokument, musik, appar bilder etc

Klicka på startknappen, välj Inställningar och sedan System.
Klicka på Lagring
Här kan du byta plats på var standard värden för spara på vissa typer av filer skall vara
Sedan kan du klicka sedan på  ”Den här datorn”.
Här ser du nu vad det är som tar upp plats på din dator och du kan välja att ta bort filer härifrån om du vill. Exempelvis om du har skuggkopior av Windows som tar väldigt mycket palts kan du ta bort dom härifrån
Rulla nedåt och välj ”Tillfälliga filer”.
Under ”Ta bort tillfälliga filer” markerar du kryssrutan ”Tidigare version av Windows” och väljer sedan ”Ta bort filer

beem
0

#74   Det här var helt nytt för mig att kolla där. Ja man lär sig något nytt varje dag😃

Tips om hur du kan se hur och vad som tar upp plats och även rensa och byter plats på standard ställen för dokument, musik, appar bilder etc

Klicka på startknappen, välj Inställningar och sedan System.  Klicka på Lagring 

Här har jag allt inställt på lagring under E…..numera.

Tillfälliga filer är 643 MB.

Jag ska titta närmare ang det du föreslår ang Word.

Tack för bra info.

beem
0

Menar du delningen som  finna angiven om man högerklickar på en mapp och väljer egenskaper > delning dvs det som är standard från MS.

[VSK]
0

Japp, trodde du sparade filerna på en annan server (dator). Du behöver ju inte dela ut lokala hårddiskar för att komma åt de.

beem
0

#77 Aha det är så.

[VSK]
0

Skapar du en mapp så ärvs rättigheterna för varje konto som finns, så du behöver inte tänka på sånt, utan det är bara att köra på. Dock, om du använder program som du sparat med tidigare, och filen inte finns kvar på samma ställe, eller har fått manuellt namnbyte (eller skrivskyddad) så får du felmeddelande som ovan.

beem
0

Jag löser inte  problemet med att spara från word.

När jag väljer spara som så öppnas det senast sparade dokumentet. Därefter hände ringet under en stund ……. störande väntan. Sen kommer flemeddelandet  "Det går inte att komma åt BM Dokument". Jag måste här trycka avbryta för att sen kunna välja var under E jag vill spara.

Jag sparar mycket dokument så detta är väldigt tidsödande att  vänta vid varje sparande.

Jag funderar på att göra en systemåterställning till ett datum då jag vet att allt fungerade. Därefter får jag börja om med min genomgång och rensning. Det går ju bra för nu vet jag lite mer.

Min fråga är om det är något negativt med att göra en systemåterställning. Det finns kanske något jag inte tänker på.

[VSK]
0

En systemåterställning från OS sparar ju alla personliga saker man lagt dit sen nyinstallation, så det är ju ingen lösning. Tänker på tex egna dokument.

Prova välja "spara som" inställer för spara, och testa sen om du kan öppna det.

beem
0

#81 Samma händer om jag använder "spara som"

Kaj
1

Pröva och se om Word har fått felaktiga värden i spara som
Gå till arkivmenyn och välj Alternativ.
Välj sedan funktionen spara till vänster.
Här hittar du de ställen som är inställda i Word var nya filer skall sparas. Här kan du själv ändra dessa värden om du vill att de skall sparas på något annat ställe som default

Har du samma problem med spara som i t ex Excel?

beem
1

# 83 Ja det var samma sak med Excel. Ser du att jag skriver var……………………….det fungerar nu 😃

Jag gjorde som du sa och ändrade under Alternativ.

You made my day. Tusen tack.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.