Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3302 ggr
Lottavo
4

Vill inte ha windows 10 längre...

Har en bärbar dator som vid inköp hade windows 7, när Windows 10 kom så blev jag övertalad om att uppgradera (?)… Men nu är jag trött på massor av finesser som jag aldrig använder, och undrar om det finns något sätt att "få tillbaka" windows 7, alternativt windows 8?

_Fisken
0

Så vitt jag vet finns ett litet program att installera som gör om win10 så den ser ut som win7 igen.  Det kanske räcker? Större grej o installera om datorn misstänker jag.

Kaj
1

Det kommer inga uppdateringar till Win 7 eller Win 8 längre (bara säkerhets uppdateringar).
Microsoft säljer inte heller Win 7 eller Win 8 längre så har du inte en Win 7 eller Win 8 installations skiva lär det bli knepigt.
Men det beror ju på hur länge sedan du uppgraderade. Windows 10 sparar en kopia av ditt gamla operativsystem (i ditt fall Win 7) under en viss begränsad tid som gör att du kan backa tillbaka. Skriv systemåterställning i sökrutan och se under restore ifall där finns en Win 7 kopia.
Men om du nu kommer tillbaka till Win 7 så kanske du måste slå av Windows update så inte Win 10 kommer tillbaka automatiskt. Tveksam om den kommer göra det eftersom tiden för gratis uppgradering till Win 10 har gått ut.

Om jag vore du skulle jag inte gå tillbaka. Det är bättre att ligga kvar och vänja sig vid Win 10.
Allt nytt är jobbigt att lära sig i början men när man vant sig går det som en dans. Du behöver ju inte använda alla finesser i Win 10 utan kör bara på som vanligt. Allt finns där precis som i Win 7 men Win 10 har nya sätt att hitta dit. Tipset där är att använd sökrutan då du vill nå en funktion. Den brukar leda dig rätt oavsett vad du skriver bara du anger ett sökord som är i närheten av vad du vill göra.

_Fisken
0

Win10 försöker sig på att lära folk använda datorn på ett annat sätt.  Sök är väl nya melodin och har varit så ett bra tag. Kan tycka att principen att tagga dokument o annat är mycket vettigt.  Allt folderklickande i hierarkier för att leta efter ett doc  är inte vettigt och ingår dessutom  i en strukturell mardröm.

Kaj
2

Och som jag brukar säga.
Det var samma ramaskri när Windows 7 kom. Alla användare kunde inte förstå hur Microsoft kunde gå ifrån Windows XP. Alla ville tillbaka till Win XP för Win 7 var ju så krångligt.

Nu är det samma visa med Win 8 och Win 10. Alla vill tillbaka till Win 7 (det som var så krångligt förut).

Maria
0

#4 Jag håller med.

Jag är bara en "vanlig" användare och vet hur jobbigt jag har tyckt det varit med dessa uppgraderingar men man vänjer sig och hittar många fördelar.

/Maria

Record
0

Windows 10 är bra, med sökrutan, men att säga till en användare "skriv i sökrutan" blir det stopp som måste oftast läggas till "förstoringsglaset".  Wind 7 hade en sökruta.

Uppdateringarna fungerar inte så bra, om man inte lyder och byter sitt lösenord till ett längre Microsoftlösen, samt det nya begreppet "datapriser" vid OneDrive. Fick 13 st misslyckade uppdateringar i historiken därför.

Kaj
0

Off Topic men ändå:
OneDrive kan du få problem med om du inte slår av Office Upload syncen. Det är vad MS rekommenderar exempelvis. Högerklicka på OneDrive ikonen och välj inställningar. Där kan du slå av den så blir det inte ett krig mellan Office och OneDrive om vem som skall synca.

%localappdata%\Microsoft\OneDrive\onedrive.exe /reset
reparerar OneDrive syncen om den blivit korrupt

https://support.office.com/en-us/article/Fix-OneDrive-sync-problems-83ab0d8a-8400-45b0-8dcf-dc8aa8a6bcf8#win10

Record
0

#7 OT

Problemet kom när ja överskred 89 GB i Ondrive, och inte såg att de sänkt gränsen för kostnad till 5GB.

Gick därefter ut o bockade i Datapriser och det blev lugnt till uppdateringarna nådde 13 misslyckade och vågande inte köra syncen av anledning som du skriver.

Det kommer lite för många feedback på sådana fel. Tackar Kaj !

Skall köra en reset som nästa, om ja inte får någon uppdatering.

Lottavo
0

Saken är den att jag mest använder den till spel. Och mina spel funkar inte i 10:an… Annars har jag inga problem med det.

Record
0

Kan du beskriva vad som händer med spelen, startar ej eller stoppar?

Kan det vara Windows 10 menyer som du inte kan?  I #1 _fisken skriver, är det programmet  Classic Shell du skall installera, för att känna igen Win 7.

Lottavo
0

#10 Både och, en del startar inte och en del stannar. Några funkar - men självklart inte de som jag vill spela. Det behöver inte se ut som windows 7, men det är något de tagit bort (?) i 10:an som gör att spelen inte funkar.

Record
0

De enklaste, Wind10 tar bort spelen för att de innehåller fel programrader. Tänk va bra gjort. Virus vill den inte ha. 😎

De andra felen, att spelen inte startar, får du jämföra spelens krav med din dators prestanda, kan vara minnesbrist mm. Om du dessutom tittar på de krav för programmen som fungerar kan  du kanske få fram orsaken.

Lottavo
0

Det är gamla beprövade spel, inga virus…

Jag vet att samma spel slutat fungera för alla användare av 10:an…

Står så här i spelkraven 

Game System Requirements:

• CPU: 2.0 GHz
  • RAM: 1280 MB
  • DirectX: 9.0
  • Hard Drive: 517 MB

Och de som funkar

• CPU: 2.5 GHz
  • RAM: 1024 MB
  • DirectX: 9.0
  • Hard Drive: 1327 MB
Kaj
1

Jag kan nästan sätta en tunna skit på att det har med grafikkortet att göra. Där har mycket hänt vad gäller grafikdrivrutinerna i Win 10 och det är väldigt vanligt att äldre program inte fungerar längre pga att man gjort om grafikdelen i Win 10 för att vara bättre och mer optimerad. Priset är då att äldre program och spel kanske inte längre är kompatibla och därför inte är körbara under Win 10.

Kaj
0

Du kan installera en virtuell maskin på din Win 10 dator och där installera ett annat operativsystem - ex Win 7. På så sätt har du kvar Win 10 men kan köra Win 7 parallellt. På en virtual maskin kan du installera vilket operativsystem du vill ex Win XP, Linux, Android eller vad du nu vill. Du måste så klart ha en installationskopia av operativsystemet och licensnyckel om det krävs.

Det finns många gratis virtuella maskiner såsom Oracles Virtual Box och WMWvare Player

https://eforum.idg.se/topic/338048-guide-hur-man-k%C3%B6r-en-vmware-maskin/

Ladda ner WMWare Player här

Hur man Installerar WMWARE player

Lottavo
0

Och  installationskopia av operativsystemet och licensnyckel har jag så klart inte :(

Kaj
0

Då går det inte

Record
0

På din bärbara dator har du en etikett med Windows 7 klistrad, där finns Key code. Som du använder när du hämtat Windows 7 från MS. Enligt #Kaj's beskrivning.