Spåra företag/person via webbsida
Jag har sett att det finns program/tjänster att köpa som ligger i bakgrunden av en webbsida och håller koll på vilka som besöker sidan. Enligt marknadsföringen så kan man få reda på t.ex. ett företags org.nr, telnr etc. och flera har även möjlighet att spåra privatpersoner.
Är det någon som vet hur detta går till? Själva ip-numret loggas ju självklart, men det leder väl bara fram till en ISP t.ex. Telia? Hur kan ett sådant här program spåra vidare till ett visst företag eller person?
Svårt att tro, om den inte snort infro från någon säkerhetslucka i Windows då.
Det går ju att köra en traceroute och komma fram till ISP och ibland även stad. Mer än så är svårt.
För företagsadresser brukar man kunna se vilket företaget är.
Vänliga hälsningar
Niklas
ISP:n lämnar bara ut sådana uppgifter på begäran av Polisen vad jag vet. Jag tror du kan vara rätt anonym om du inte håller på med olagligheter.
Mvh // Johan

# Dessutom måste bråttet kunna innebära två års fängelse för att de ska vara tvugna att lämna ut det.
Bifogar en länk till ett av dessa program: Kundgenerator
#1 Niklas: Jag är inte riktigt med på vad du menar med din kommentar. Menar du att man via ip-adress kan få tag i publika uppgifter om vilket företag som använder sig av den adressen? Alltså inte bara ISP utan själva slutkunden som sitter på linan.
#4: Via program som hanterar webbserverns besöksloggar kan jag välja att se domännamn i stället för IP-adresser. Företagsbesökare visas därför som Ericsson.se eller liknande.
Vänliga hälsningar
Niklas
#5 Men det förutsätter ju isåfall att den som besöker sidan har ett företag som i sin tur äger en egen domän (som ericsson.se i ditt exempel). För det är väl bara företag som har en egen hemsida som äger en domänadress?
Säg att jag t.ex. bildar ett AB och skaffar ett kontor med en adsl eller fast uppkoppling, hur kan då ett sådant program få fram mina företagsuppgifter? (namn, org.nr. telnr etc.)
Förmodligen kommer man då se din ISP:s namn.
Mvh // Johan
#6: De kan inte alltid får fram ett domännamn. Det är som Johan skriver.
Vänliga hälsningar
Niklas