Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 890 ggr
Bjorne2
1

Kaos i filsystemet

Man minns med saknad tiden då man själv fick lägga upp och organisera sina filer på egen hand. C:\ låg överst och sedan kunde man hierarkiskt skapa sitt eget mapsystem utan inblandning från microsoft.
Nu heter det snabbåtkomst, skrivbord, recent mm. Samma saker återkommer i flera omgångar. Allt är säkert avsett att underlätta för användarna men för mig är det bara rörigt och svårt att hitta bland mappar som jag inte har skapat själv.
För säkerhets skull så  blandar man och översätter svenska och engelska på ett tillsynes slumpartat sätt.
Users blir användare, Dokuments blir Dokument, Pictures blir Bilder osv.
Och varför ligger C: under skrivbord, är inte C: högsta nivån, roten.
Ett exempel:
 Under skrivbord ligger mappen Börn Johansson.
I denna map ligger bland annat en map som heter .android.
Klickar jag på egenskaper för mapen .android så står det att den ligger i
C:\Users\bjornj. alltså:  Skrivbord\Björn Johansson\.android  blir
C:\Users\bjornj\.android.
Men går jag ner till C: och letar sår står det : C:\Användare\bjornj\.android
Är det underligt om man blir förvirrad?
Jag vill inte tänka på hur mycket tid jag har lagt på att leta efter
bortsprugna filer.
Är det någon annan som har liknade erfarenhet?

Zepp
1

Det där du nämner är något av det förstigaste man tar tag i med en ny dator.. det allra första är att avinstalera all j*vla junk de skickar med!

Iallafall, för specade man själv sin dator och någon firma byggde den för en eller så byggde man den själv, samt instalerade OS!

Men nu så är det som så att de flesta färdiga datorer är billigare.. likt förbannat så måste man vika cirka 4-8 timmar på att konfigurera densamma.

Och de flest vet inte ens att de skall göra en backup innan de sätter igång!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
1

Om du tittar i utforskaren så ser du att C inte ligger under skrivbordet utan det ser bara ut så eftersom den ligger så sorterad. men där ligger alltså skrivbordet och C på samma nivå och alltså inte under C.

C är mycket riktigt toppnivå och allt ligger under C. Även skrivbordet och användare (users). Att det står Användare är ju för att du svensk version av operativsystemet men internt jobbar Windows alltid med de engelska namnen därav blir det users om du går in och tittar på själva adressen. Men båda pekar på samma innehåll så  det är inget att bry sig om.

Snabbåtkomst är egentligen bara som favoriter i en webbläsare. Där kan du lägga in genvägar till mappar och filer som du vill komma åt snabbt utan att behöva navigera dig fram. Du kan själv välja vad du vill lägga där. Att Windows lagt dit mapparna dokument, hämtade filer etc är bara ett installationsalternativ. Du kan högerklicka och välja "ta bort från snabbåtkomst" om du vill. Där kan du så klart organisera din egen lista med bibliotek/mappar och filer precis som du själv vill för att snabbt få tillgång till dessa.