Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1302 ggr
beem
2018-03-16 16:23
0

WD Element SE extern hårddisk

Är det någon som installerat WD Element SE Extern hårddisk för PC /Windows  och kan guida mig.

Jag har haft andra av WD' s hårddiskar utan problem och även andra fabrikat  men den nya ger mig gråa hår.  Jag har läst på WD' s hemsida men får inte alls upp de bilder som de visar. Därför vore det bra med någon med erfarenhet av just denna.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pluttiduttan
2018-03-17 18:59
0

Har nyss köpt en.

Kopplade bara in den utan att köra det medföljande programmet.

Fungerar toppen.

beem
2018-03-17 20:03
0

#1 Så har jag också gjort tidigare men nu skulle jag vilja använda programmet. Jag tycker det tar sån tid när man kopierar och klistrar in i extern hårddisk.

Kaj
2018-03-19 10:09
1

Det första jag gör när jag installerar en ny hårddisk är att omformatera den så man blir av med alla extra program som dom slänger med. Anledningen är att dessa program är specialdesignade av det fabrikatet och sällan är kompatibelt med andra windows program. Ta ex backup som brukar komma med. Är det en WD så krävs i all framtid WDs program för att komma åt dessa filer. Så bort med dom säger jag och använd generella program.
Samma gäller kryptering med mera. Om man aktiverat den på mapp nivå kan du räkna med att det tar tid att kopiera och öppna filer. Sedan krävs alltid denna programvara för att komma åt filerna. Skit - bort med dessa också

En ren och nyformaterad disk (snabbformatering går bra) är det bästa.
Sätt den på en USB3 port så ska kopiering av filer gå som en dans.

beem
2018-03-19 12:34
0

#3 Nu blev det virrigt i mitt huvud 😉

I min externa hårddisk finns ju endast  program för backup och molnlagring. 

Sällan kompartibel tmed andra program ? Vilka syftar du på ?

Använd generella program  - vilka då ?

Kaj
2018-03-19 13:53
0

Om du tar backup med WDs egna backup program så måste du använda WDs program för ev. återställning.

Generella program - Windows har inbyggd backup funktion som du kan använda för backup och restore och som kommer vara garanterad oavsett vilka diskar du har. T ex.

beem
2018-03-19 14:06
0

# Generella program - Windows har inbyggd backup funktion som du kan använda för backup och restore och som kommer vara garanterad oavsett vilka diskar du har. T ex. 

Kan jag göra backup av dokument och bilder där ?

[VSK]
2018-03-19 19:33
0

Vill ni formatera hårddisken så som Kaj gör, håll in shift innan ni stoppar in USB-sladden -så stängs eventuell autostart av. Kan va bra att tänka på även om man stoppar in nya eller okända USB-minnen.

Kaj
2018-03-20 08:04
0

#6 Ja
Dels så kan den ta en systembackup som gör att du kan återställa datorn.
Dels kan den ta en backup på dina programfiler som gör att du efter en "ren" systemåterställning kan lägga på denna backup och då få med dig alla installerade program utan att installera dessa på nytt.
Dessutom kan du tala om vilka filtyper generellt du vill skall backas upp (foton, dokument, musik etc) då sökes dina diskar igenom oavsett var dom ligger och backup tas.
Och till sist kan du även peka ut exakt vilka bibliotek, mappar och till och med filer du vill skall backas upp

beem
2018-03-20 09:51
0

#8 Det måste jag titta närmare på. Tack för ditt svar.

Kaj
2018-03-20 10:27
0

Hit ska du gå i kontrollpanelen

Kontrollpanelen\System och säkerhet\Säkerhetskopiera och återställ (Windows 7)

Lite förvirrande med Windows 7 där men det är den som gäller även i Win 10.

Där har du alternativ för att

• konfigurera en systemavbildning (hela ditt installerade Windows)

• konfigurera  en systemreprationsskiva - behövs om ditt Windows havererar . Skiva här kan även vara ett USB minne vilket är bra eftersom många inte längre har någon CD/DVD i datorn

• konfigurera säkerhetskopiering - backup av ditt system och dina valfria filer
    Var försiktig här för du har även valet att varje gång ta med en systemavbildning. Det gör att din backupkopia kommer bli relativt stor (det är ju hela Windows). Om du dessutom sparar säg 5 generationer så är det 5 gångers utrymme. Dvs kan bli upp emot 100 gigabyte.
    Jag gör så att jag skapar en systemavbildning i punkt 1 ovan vid behov. Därefter tar jag backup på valda filer och bibliotek. Då blir inte backupen så stor och jag har samma säkerhet om jag vill återställa Windows

beem
2018-03-20 13:18
0

#10 Tack för bra info

beem
2018-03-20 13:19
0

#7 Det var ett bra tips.

Ska man göra det vid varje uppstart menar du ?

[VSK]
2018-03-20 19:35
0

Nä bara första gången du stoppar i media du skall formatera. Annars så kan du hålla in shift varje gång så slipper du överraskningar (speciellt när man är inloggad med adminrättigheter) och lånat nåns minne. 

Om du visste hur många ggr "hackers" har smittat USB-minne och sen bara kastat på marken utanför "intressant byggnad". Garanterat så hittar nån minnet och av ren nyfikenhet stoppar in det i datorn för att se vad som finns. Så ta för vana att trycka ned shift eller stäng av autostart helt och hållet.

beem
2018-03-20 21:06
0

#13 Ok då vet jag. Tack för infon.

[VSK]
2018-03-20 21:27
0

🙂