Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 957 ggr
Sollar
0

Min dator, hjälp

När jag trycker på on-knappen står det hp på skärmen och under så är det en cirkel av prickar som snurrar, (laddar), men sen kommer den inte längre. Har nog provat 10-15 gånger den senaste veckan och gjorde precis ett nytt försök. Nu hände samma sak såklart men det stod också "förbereder automatisk reparation", fast efter antagligen mindre än en halv minut försvann allt och skärmen blev "svart" alltså inte som att datorn är avstängd utan påslagen svart liksom.

Är det kört? Har aldrig varit med om att en dator inte går att stänga på alls.😡

Kaj
1

Vad har du för operativsystem - Windows? och i så fall vilken version?

Vad är det för HP dtor? - stationär eller bärbar?

Ett sätt är att pröva att starta upp i felsäkert läge
Om du har en bärbar dator med Win 10. 

• Se till att datorn är avstängd. 

• Tryck in SHIFT och håll den inne hela tiden. Tryck sedan på Startknappen medans du fortfarande håller in  SHFIT tangenten.

• Välj felsäkert läge (safe mode).

• Om det inte kommer upp ett val med säkert läge pröva och gör om samma sak igen men i stället för att hålla inne SHIFT knappen så trycker du in startknappen på datorn och trycker sedan upprepade gånger hela tiden på Esc knappen (vissa HP datorer är konfigurerade så att Esc knappen visar felsäkert läge nämligen)

Om datorn startar upp då kan du ha något fel med ditt operativsystem som kan ha orsakats av att du installerat något den senaste veckan.

Jag skulle då pröva en normal start igen för ibland räcker en start i felsäkert läge för att kicka igång datorn. Om du får samma fel igen så gör om proceduren med felsäkert läge igen.

Försök sedan att göra en systemåterställning till ett datum innan då du fick problemet.

• Öppna Windows inställningar från startknappen (det lilla kugghjulet)

• Välj Uppdatering och säkerhet

• Välj säkerhetskopiering

• Välj Gå till säkerhetskopiera och återställ Windows 7 (ja det står Windows 7 även om du har Win 10)

• Välj en annan säkerhetskopia att återställa från

• Leta upp en återställningspunkt med ett datum då du vet att datorn fungerade och följ anvisningarna

Om datorn fortfarande inte startar så kan det vara ett hårdvarufel.

https://support.hp.com/bg-en/document/c03439317

Sollar
0

Tack för att du svarar. Det är en bärbar dator med Windows 8.1

Kaj
0

Då kan du köra mina förslag enligt ovan.

är det inte hårdvarufel bör den hoppa igång på något av alternativen felsäkertläge eller återställ till en tidigare återställningspunkt

Zpookey
0

Hur länge har du låtit datorn stått igång innan du testat att starta om den igen?
Om det är en stor uppdatering som ligger i bakgrunden så kan det ta timmar innan den är klar. Låt den stå igång över natten för att se om den kommer igång till slut.

Sollar
0

Man kan välja system information, system diagnostics, boot device options bios setup eller system revovery

Sollar
0

Nån som vet vad jag ska välja?

Sollar
1
Sollar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Sollar
1
Kaj
0

System Recovery