Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1085 ggr
Lona
2019-02-08 18:28

Livslängd på dator?

Vad kan man räkna som en normal livslängd på en laptop? Det gäller en billig Asus, kostade ungefär 2 500:- när jag köpte den 2013. Används i princip några timmar varje dag för surf på sociala medier, streama filmer och musik (om nu det spelar någon roll). Försöker vara noga med att verkligen stänga av den ordentligt, om den stänger av sig själv på grund av inaktivitet blir den inte så glad efter ett tag. Kan den tänkas hänga med ett tag till? Den funkar helt ok även om den är lite långsammare numera.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Calcifer
2019-02-08 18:58
#1

Jag har en asus laptop som är från… ptja, 2008 kanske. Den lever än, men är så trög att den går inte att använda till mycket (förutom långsamt surfande, men streama filmer går icke längre). Såklart finns det en chans att din laptop hänger med ett tag till men om jag var du skulle jag åtminstone backa upp alla filer på en extern hårddisk ifall den ger med sig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Caeli
2019-02-08 19:40
#2

Min gamle Mac från 2007 lever fortfarande! Ingen vidare surfdator längre även om den klarar enklare sidor. Men den fungerar klockrent med Excel, Word, iPhoto, Acrobat Reader och att maila med. Kör även all bokföring på den. Har länge trott att den skulle ge sig - men inte då!😃

Kaj
2019-02-11 09:13
#3

det beror ju på vad det är för modell (vilken procerssor den har, hur mycket minne, vilken grafikprocessor etc).
Sedan beror det på vad du vill egntligen. Om frågan är ifall den helt plötsligt kommer lägga av så kan svret bli både ja och nej. Rent teknikst bör den klra flera år till men det är ju hårdvara i botten så något kan alltid gå sönder. Men troligen klarar du dig flera år till om du tar hand om datorn.

Om du däremot undrar ifall den håller för dagens utbud på nätet så beror det som sagt på modellen enligt ovan. Men för vanlig surf och mail ser jag inga problem. Vill du däremot ha den för avancerade streamingtjänster såsom Netflix etc kan det nog bli lite problem.

Upp till toppen
Annons: