Fel på popupfönster
Jag har ett irriterande problem på min laptop (Dell 9100). Vid vissa popupfönster så visas inte hela innehållet. Jag upptäckte precis att det skiljer sig åt mellan olika sidor. Om jag t.ex. ska skriva ett inlägg på Aktieguiden och infoga en länk så kan jag inte se någon OK-knapp och det går inte att scrolla i fönstret alls (se bifogad bild). Även här på iFokus är fönstret för litet, men här går det att scrolla. Jag har dock haft detta problemet på fler sidor. Jag kör nu med upplösning 1920x1200, men jag har testat att byta till lägre och det hjälper inte. Någon som har förslag på vad som kan vara fel?
Det beror på att du har för stora teckensnitt och vissa webbsidor (som Aktieguiden i vissa fall) inte tar hänsyn till detta.
På datorer med så hög upplösning brukar det vara vanligt att man inte kör med upplösning 96 dpi, utan ökar detta till 120 dpi för att texten inte ska bli så stor.
Prova att högerklicka på Skrivbordet och välja egenskaper. På fliken Inställningar, tryck på Avancerat. På fliken Allmänt, prova att byta DPI-inställning till 96 dpi istället för 120 dpi (eller det du har).
Du kommer ni få mindre text, men å andra sidan visas text, bilder och annat precis så som det är tänkt att visas.
Mvh // Johan
Mvh // Johan
Tack johan! Det löste problemet, fast det blev väldigt liten text. Blir nästan lite jobbigt att läsa faktiskt. Jag har testat med lite andra upplösningar, men då blir det lite suddigt istället. Är det några inställningar som kan motverka det?
Det är en widescreenskärm och den är väl egentligen bäst lämpad att köra 1920x1200, men det borde ju bli bra bild även i övriga lägen.
LCD-skärmar fungerar nästan bara i den rekommenderade upplösningen.
Tyvärr får man välja lite mellan pest eller kolera.
Mvh // Johan
Glasögon kanske kan vara en lösning? :)
stry: Bra idé, men jag använder mig av ett förstoringsglas istället :)