Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 520 ggr
Millamilla63
0

Hårddisk försvunnen

Hej. Jag gjorde en system återställning på min bärbara dator o efter omstart så finns inte hårddisken längre. Den syns dock i bios. Snälla hjälp går detta att fixa??. Har förlorat 200 gb bilder o annat viktigt o har inte hunnit att lägga över allt på extern hd. Tack på förhand. <3

• Redigerat 2020-10-07 21:14 av Millamilla63
Kaj
2

#0: antar att det är hårddisk 2 som gått förlorad för annars skulle du inte kunna boota upp din dator.
då blir frågan om du har en hårddisk med två partitioner eller om du har två fysiska hårddiskar?
Nu skulle det kunna vara så att du i din återställning tog bort partition 2 och då kommer den inte synas. antingen att du kan reparera den eller återskapa den
Ett bra gratis program för att redigera/reparera partitioner är programmet partiomagic

Millamilla63
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

#1: Hej. Nix det är c disken, partion 2 syns i bios. När jag startar upp datorn kommer jag till en blå sida där det står diagnostiserar datorn. Och inget av det som finns att välja på funkar. Har nu 5 partitioner och när jag ska installera Windows på nytt så står det att jag ska välja en partition som kallas GPT.
Fattar noll.
Tack snälla för hjälp.

Kaj
1

Partition 2,3,4 verkar vara reserverade från din leverantör - där brukar deras OS och drivrutiner finnas så du kan göra en systemåterställning. Jag gissar att partition 5 och Partition 6 är dina diskar där Partition 5 är C disken så den borde vara den du skall boota upp från. Om du får meddelandet att det inte är en GPT disk så innebär det att du just nu bootat din dator i det nyare UEFI läget (ser det på din skärmbild ovan åxå) Det bästa är ju så klart om du hade haft en UEFI formaterad disk men din disk verkar alltså vara en vanlig BIOS disk. Pröva först som du gjort nu dvs boota i UEFI mode och välj partition 5 eller 6 och se om någon av dessa är UEFI diskar (dvs att du inte får felmeddelandet om GPT då). Om det inte går (vilket iofs vore konstigt) så har du diskar där Windows är installerat som är gamla BIOS diskar. Du måste boota om din dator och då inte välja UEFI (se länk nedan) Sedan bör du kunna ominstallera Windows. Om allt data som finns på partition 6 kommer finnas kvar vet jag inte. Men som jag sa tidigare kan du pröva ex. programmet Partion Magic som är gratis för de flesta funktioner du behöver. Den kan nog läsa av att det finns en oanvänd partition och då bör du med lite tur kunna ansluta den (det går via Windows åxå men är väldigt mycket bökigare)

Boota i UEFI eller GPT Mode https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture/desktop/boot-to-uefi-mode-or-legacy-bios-mode

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture/desktop/windows-setup-installing-using-the-mbr-or-gpt-partition-style

• Redigerat 2020-10-15 15:53 av Kaj
Kaj
2

Minitool Partion Magic är åxå ett bra gratis program.
den har en Partion Recovery Wizard funktion som du borde kunna återskapa ditt data från partition 6.
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Här är en lista på andra fria Partion program
https://softfamous.com/partition-magic/

Millamilla63
0

Tack för dina svar. Har kört PM o där ser jag att min " vanliga" c hd e låst. Har nu köpt en docknings station för 2,5 tums diskar o har fått ut en del data från dom andra diskarna, du fattar nog va jag menar, så nu har jag testat med ett program som heter typ Ease file recovery, nåt sånt o där hittar den C disken o all data MEN har ingen lust att betala närmare 700 kr för att kunna få över all data på en extern hårddisk, så nu letar jag efter nåt annat sånt program. Har du nåt förslag??
Tack snälla för hjälpen o tiden du tar dig för att hjälpa mig.

Millamilla63
0

Diskarna ligger som RAW. Vad finns att ändra till fat el Ntfs??? Utan att d kostar en massa pengar.

Så Tacksam för all hjälp.

Zepp
0

Kaj har som vanligt bäst råd!
Dvs man skall använda de programmen, det har jag gjort både hemma och på jobbet!
Iallafall så får jag bara för mig att RAW är en avbildning av din disk, det är för, (tror jag backup)?
Nu blir det komplicerat, gör en systemåterställning, då får du en dator i samma skick som när du köpte den, dvs utan alla dina egna filer/foton/annat, det e därför man gör andra backuper.
Eventuellt efter en systemåterställning så skulle man kunna läsa sin RAW filer på den externa disken och spara de delarna man vill behålla?
Betvivlar att det är dina diskar som skall vara RAW utan det är din backup som skall vara det?

Kör mina backup i molnet och i dockan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.