Datorn iFokus

Datorn

Läst 881 ggr
beem
2

Mobilen tappar WiFi

Jag ställde frågan i Mobiltelefoner iFokus men fick inget svar så jag chansar även här.
Jag kör våra mobiler via WiFi.
Plötsligt tappade den ena mobilen kontakt med WiFi. Det var problem ca 2 v men plötsligt en dag fungerade det igen.
Nu händer samma sak med den andra mobilen. Jag har varit utan WiFi 3 dagar.
Jag har testat att slå av telefonen och på igen efter ett tag och även stängt routern och återstartat.
Vad kan det bero på och vad kan jag göra ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
0

Kan vara dax att byta wifi-router och/eller telefon?
Hur som helst, alla elektroniska pryttlar har en "bäst före", cirka 2-5 år!
Så jag killgissar, dvs bägge dumphonen har tappat WIFI.. troligen WIFI Routern?
Iallafall, av egen erfarenhet.. dvs 10-20 år tebaks, då var inte routrarna lika bra, det har blivit starkare signaler, det har tillkommit flera nya överföringsprotokoll!
Då på den tiden kunde jag lägga laptopen på Routern, det funkade inte fören jag stängt av/startat om bägge ett antal gånger.. eller så funkade det nästa dag!
Numera med ett antal nya Routrar, laptopar, dumphones, så funkar det förväntans väl alltid.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
0

Den ena mobilen är ganska ny så då är det troligtvis routern som nu har några år på nacken.

JMW
0

Vi hade liknande problem nyligen. Även våra datorer tappade wifi. Inte alltid båda samtidigt.
Teknikern fick ingen kontakt med vår router så de skickade ut en ny. Allt fungerar perfekt nu.
Det var helt enkelt nåt knas med routern som ändå inte var gammal. Ca 1½ år bara.

beem
0

#3 Ni fick alltså routern via bredbandsleverantören ?

beem
0

Man har nu sagt till mig att problemet borde inte vara routern eftersom vi kör en laptop och en stationär dator utan problem via samma router.
Några tips ?

JMW
0

#5 Nej då vet jag inte. Vid felsökning på datorn, hos mig, fick jag veta att DNS-servern inte svarade.
Fast jag har inga fler tips. Hoppas det löser sig för dig.

Zepp
0

Som sagt vad, när det kronglar med WIFI så är det ett h*lvete att reda ut det.
Först så startar man om routern sen modemet, sen bägge.. oså väntar man tills alla lampor skall lysa lyser. Hjälper inte det fasten alla lampor lyser rätt så startar man om sina datorer och telefoner. Hjälper inte det så kikar man i loggarna, först på datorerna, sen på routerns logg. Dvs i bland kan det även vara fel på linan in. Sen kollar man vilket protokoll man använder för olika enheter, olika protokoll har olika redundance (har jag iallafall för mig?)! Oså som sista åtgärd stänger man ner alla störkällor, dvs all annan elektronik, typ sladdlösa telefoner, Chromcaste, Apple TV, alla Bluetoth-pryttlar! Allra sist går man in på sin IP-leverantörs sida och gör en automatisk felsökning, då mäter de signalerna mellan deras utrustning och ditt modem/router. De är numera smarta, de har de varit länge, för svarar din utrustning om att den har svårt med signalerna.. upprepar sina medelande om att de inte uppfattat alla signaler, då kan det var fel på linan in eller din utrustning!

beem
0

Om linan in är problemet skulle väl inte stationär dator och laptop fungera klockrent.

Kaj
1

Det kan vara att routern sänder på för dålig kanal över WIFI. Alla routrar är inställda på Automatic för både 2,4 Ghz och 5Ghz vid installation. Det gör att routern försöker hitta den bästa frekvensen (kanal) hela tiden och kan om det är många enheter uppkopplade samtidigt styra om kanal helt plötsligt- Om man inte har bra prylar (mobiler, TV, eller vad som nu är uppkopplat) så dom kan hänga med i kanalbytet så blir dom disconnectade.

Jag gör alltid så att jag loggar in på routern och sedan söker jag upp den flik där kanal eller frekvensvalet står. Den finns för alla dina WIFI nät (vanligtvis bara 2,4 och 5Ghz men du kan ju ha skapat egna gästnät också) Då börjar jag med ett av dessa - säg 5GHz nätet. Jag börjar med att välja en av kanalerna i listan i stället för Automatic. Sedan tar jag min mobila enhet (dator, mobil eller va du vill) och går till ett ställe i lägenheten/huset som är mest närmast där mina uppkopplade enheter är. Inte så att det måste vara exakt du kan ta någonstans bara. Sedan kör jag bredbandskollen på den enheten - säg min telefon. Notera hastighet på upp och ner. Upprepa nu samma sak för alla kanaler som finns i din router och på alla WIFI nät (typ bara 2,4 GHz och 5GHz) Ställ in din router på respektive nät på den kanal som gav bäst resultat. Klart nu kommer din router enbart sända på den kanalen och även sämre anslutna enheter som inte klarar kanalbyte bör fungera

Pro-Con

Pros - Min erfarenhet är att en stabil kanal oftast levererar bättre bandbredd än om den är satt på automatic

Cons - om man har en stor lägenhet eller ett stort hus kan den aktuella kanalen eventuellt inte vara lika bra över hela hushållet och man kan då få sämre prestanda på vissa ställen (det är därför routrarna har en automatic som kan byta kanal hela tiden)

• Redigerat 2020-10-15 15:24 av Kaj
beem
0

#9 Innan jag testar det du beskriver undrar jag - kan detta uppstå plötsligt ? Vi har samma mängd apparater vi kör mot routern som för några år sedan. Inget har tillkommit och det har gått klanderfritt de åren.

• Redigerat 2020-10-15 16:19 av beem
Zepp
0

#10:
Alla fel kommer plötsligt efter några år!
Kaj förklarade det bättre än mig!
Pratar vi år och elektroniska prylar, (med WIFI, Bluetoth) så talar vi om 2-5 år.
Inte nog med det, (jag nämnde min förra router) iallafall så möblerade jag om och routern hamnade i en hylla längre ner, då blev mottagningen bättre, från att den stått på en fönsterbräda.
Då kommer vi osökt in på hur routerns antenner fungerar och hur många den har! Dvs de sänder i ett rätt snävt område horisontellt sett, så numera har routrar minst två antenner, vissa tre, de skall riktas lite olika.

beem
0

OK. Tack till er båda. Då ska jag börja mitt utforskande.

Kaj
0

Det är ingen fara. Om du tycker det blir sämre är det bara att gå in och ändra till automatic igen.

Att sända på en fast kanal som man mätt att routern ger bäst bandbredd på är oftast bäst om man sitter i en vanlig lägenhet.
Dock kan prestandan bli sämre för vissa om man sitter i en gigantisk lägenhet eller en villa med många våningsplan.
Det kan man testa efter att man ställt in på en fast kanal som gav ett bra test. Gå sedan till olika ställen i din lägenhet eller villa och mät igen och se ifall den inställda kanalen ger mycket sämre resultat eller inte.

Kaj
0

PS Jag sitter i en 73 kvm 3 rum lägenhet med en jätte balkong på 20 kvm. Jag har min router på kanal 45 och den ger teckning med grym prestanda över allt även ute på balkongen. Jag har även mätt routerns lan-lan prestanda dvs inte bara från internet utan internt på nätverket. Den ger resultat på över 3 gigabyta/sekund Nu har jag iofs en grym ASUS RT AX88U . Innan hade jag en sopig router som ingick i bredbandet från Tele2. Även den körde jag på en fast kanal och den gav mer än dubbelt bättre prestanda än Automatic

Mitt tips är alltid att byt ut den sopiga router man får med bredbandet från sin leverantör till en egen inköpt. En mer professionell router som kostar ca 1.000 kr eller mer kommer ge dig en mer säker och stabil WIFI särskilt om man har många enheter uppkopplade till den. I en sådan router kan du t ex ställa om DNS till exempelvis Googles 8.8.8.8 och 8.8.4.4. Den är snabbare än vad din internet operatörs DNS är. Men du kan även slå på IGMP snooping som gör att alla streaming tjänster som ex Netflix, HBO, SVTPlay, Spotify, Youtube, spel ….. kommer flyta på mycket bättre. Man kan även ställa in prioritet för vissa anslutna enheter och mycket mer. Men framför allt är dom mycket snabbare än de sopiga routrar som din internetleverantör ger dig.

Det är enkelt att se vad en router har för prestanda. Numer anges detta ofta i namnet på modellen eller beskrivningen. Om den heter någr i stil med xxx1200xx så klara den 1 200 Mb/s internt. Heter den xxx.650xxx klarar den bara 650 mbit/s internt Det man får från sin internet leverantör klarar oftast bara runt 600-900 mbit/s. Det går väl bra om man är ett par anslutna en heter men om man har säg en TV, 3-4 mobiltelefoner och några datorer och kanske någon eller två paddor och alla är uppkopplade så blir bandbredden internt väldigt påverkad. Då bör man i stället satsa någon tusen lapp på en router som klarar minst 2000 Mbit/s (2 Gigabit/s) så kommer allt till varje enhet flyta på mycket bättre (framför allt om man slår på IGMP snooping i routern)

Kom ihåg att en enhet belastar routern även om man inte använder den. Om ex en mobil bara ligger där så sänder routern ut ping meddelande till alla anslutna enheter flera gånger per sekund för att kolla om dom är vakna eller inte.

• Redigerat 2020-10-16 10:27 av Kaj
Zepp
0

Nästa grej om WIFIroutrar.. på stenåldern, dvs för cirka 10år sedan, så fick alla våra chefer/mellanchefer för sig att de skulle ha laptopar med WIFI, på kontoret. Dvs de tog med sig laptopen hem, de har fast lön men skall iallafall läsa mejl från kunder, 24/7.
Hur som helst så köpte jag en vanlig WIFI-router och pluggade in den på vårt nätverk. Det funkade jättebra, tills det blev sommar, dvs jag ställde den på fönsterbrädan, när solen lyste på den så blev den varm då funkade den sämre.

Iallafall, till slut kom en ITkonsult a 2000/timmen och satte in en router för 5 tusen och alla chefer var säååå nöjda med att det fungerade!