Lenovo-platta stänger av sig hela tiden.
Min Lenovo ät 3-4 år gammal. Helt plötsligt har den börjat stänga av sig.
Om den ligger för länge så stänger den av sig istället för att gå ner i viloläge.
Men den stänger också av sig när som helst, så fort man nuddar den. Om jag t ex sitter och läser en tidning på den kan den stänga av sig om jag vänder den åt ett annat håll, om jag råkar hålla fingret lite för länge på skärmen.
Den är alltså känslig för all sorts beröring och handhavande.
Förr kunde jag läsa några sidor i min tidning, stänga av och fortsätta på samma ställe senare, men nu får jag börja om frän början med allt varenda gång jag sätter på den.
Jag har provat att rensa bort grejer från minnet ifall den skulle vara överansträngd pga att den var för full, men det hjälpte inte.
Typiskt att sånt här händer när man är på resa……
Tips?????
- Redigerat 2020-10-11 13:03 av johan
När mobiltelefoner beter sig så brukar det bero på att batteriet inte kan leverera tillräckligt med ström.
Det är inte samma sak som att batteriet är tomt, utan att det inte kan ge tillräckligt med effekt.
Dessutom är det ibland så att telefonen/datorn alltid tar ström från batteriet även om strömsladd är i.
Men det kan säkert vara hundra andra orsaker också.
Mvh // Johan
Har du kollat om datorn får ström hela tiden eller strömsladden glappar?
Jag har för övrigt lärt mig av en kompis, efter att strömkontakten i själva datorn börjat glappa för mig, att man inte bör ha strömsladden i när man bär på datorn. Att det tex är bättre att dra ut sladden medan man förflyttar datorn.
Hmmmpf! Nu var jag en riktig idiot. Det är ingen laptop utan en surfplatta. Kan någon snäll admin. ändra i rubriken.
Alltså en surfplatta som jag sällan använder med sladden i. Även om den är fulladdad så gör den såhär. För det mesta fungerar den fint när den ligger still, det är när man rör skärmen, vrider eller flyttar hela plattan som den stänger av sig.
Anar att den behöver någon slags omstart eller reboot, men jag gjorde det men min gamla platta och det var så läskigt.
#3: Låter som att det är glapp någonstans kanske?
Mvh // Johan
Hur hittar man det glappet?
Får väl lämna in den när vi kommer hem. Trist bara att det blir så jobbigt att använda den tills dess. 😫
Det klarar man nog inte på egen hand.
Mvh // Johan
Nej, jag förstår ju det. Vi får stå ut ett tag till. Så länge den ändå går att sätta på igen så……
Vad säger ni om det här då; efter lite funderande och filosoferande över glapp, fabriksåterställnig och rebooting så testade jag en sak: satte helt enkelt i laddningssladden utan att ansluta den till nätet och tja, den har fungerat perfekt idag. När jag lade ifrån mig den gick den efter ett tag in i viloläge och gick att väcka igen. Har läst hela tidningen, flyttat den ett par gånger och när jag var klar t.o.m viftat lite med den för att utmana… Den stängde inte av sig. Skall jag tyda det som att det är glapp någonstans - eller vill den helt enkelt bara ha svans? 😊
Och btw, den är två år gammal och heter Lenovo Tab4.
- Redigerat 2020-10-12 12:31 av Sindri
Ingen som har några tankar om sladden i surfplattan?
Jag kan leva med det, men det vore såklart skönt att slippa ha sladden i jämt.
Kaan iofs skriva till webhallen och fråga. Typiskt att garantin just gått ut.