Inköp av dator
Måste inköpa annan dator. Min är 7-8 år nu och sjunger på sista versen 🙃
Krav :
- laptop
- inte under 15,6 Tum skärm
- Windows
- max 6000 kr (cirka, lite upp ev)
Ska : spela the sims, surfa, kolla tex Netflix, bildredigering tex
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Och det måste vara en dator? Inte en platta?
#1 Ja det måste vara dator :)
the sims är hopplöst på platta tycker jag och likaså att redigera bilder :)
Vill även ha tangentbord och datormus :)
och finns väl inte plattor som är minst 15,6 tum?
- Redigerat 2020-10-27 11:27 av Fridaaaa
Vänta in Black Friday. Då brukar t ex Elgiganten ha rätt bra priser på laptops med lite äldre komponenter.
Men att hitta en laptop som går bra att spela på för under 6000 kr tror jag är svårt. Kanske begagnat kan ge mer prestanda för pengarna?
Mvh // Johan
#2: Nej, det är sant, så stor får du inte för det priset. Själv älskar jag att redigera bilder på plattan. Föredrar det fram för dator alla gånger. 🙂
#3 vill inte ha begagnad då jag vill ha garanti kvar
Kan inte vänta till dess då jag måste ha dator innsn dess. Kan inte vara utan en månad. Plus lär vara mycket folk i butik. Vill se datorn innsn och så
#4 ja alla är olika :) tycker det är lättare på dator och under 15,6 Tum är enligt mig för litet :)

https://www.inet.se/kategori/81/15-16-9?sortColumn=price&sortDirection=asc
Jag har ingen koppling till denna affär, förutom att jag själv köper mina datorer där.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Har du kollat på Netonet??? Tänk på att dom flesta INTE längre har en Dvd-läsare, så kolla noga, finns annars externa för ca 300 kr.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14-16-tum
#8använder inte dvd läsare ändå så är lugnt :)
Vilken av dem rekommenderar du? 🤔 För söker inte sidor utan tips på datorer som passar in :)
#9: Jag tror att det som kommer att göra datorn ”gammal” snabbast är om du har för lite RAM-minne. Exempelvis vid bildredigeringen och spel kan det märkas särskilt. Om möjligt rekommenderar jag därför att du försöker få tag på en med 16 GB RAM i stället för 8. 🙂

Alla datorer blir "Gamla" efter ett år!
Det är litta som Niklas skriver, bildredigering och spel kräver dels mer minne och bättre grafikkort.
Hur som helst.. senast om två år så är den gammal!
Finns inga datorer som inte blir gamla.
Det handlar mer om du står ut med att de laggar.. vilket gör att man köper ny!
#11: Du har så klart rätt, men jag upplever att Macar håller sig snabba, tysta och fräscha längre. Jag använde bara Windows-laptops från 1990-tal till ca 2012. Ganska ofta Dell. Gillade dom, men efter drygt ett år började dom låta väldigt mycket mer och kändes gamla.
Mac har inte alls samma fenomen. Kanske materialval och att man faktiskt ganska ofta får vad man betalar för. Men ofta har jag min Mac i 3 år, sedan går den i arv till fru och sedan till barn. Så våra macar har ofta en livslängd på minst 6 år. Den äldsta som vi nyligen pensionerade helt var från 2010. Fortfarande fräsch och tyst, men endast 32 bitar så den blev allt svårare att använda med moderna programvaror.
Att jag körde Windows till 2012, men köpte en Mac 2010 var för att det var enda sättet att kunna börja utveckla appar till iPhone och iPad. Men Apple vann mig över till sist.
Jag har dock aldrig snålat på ram-minne. Det lönar sig i längden.
Mvh // Johan
Mac kommer det aldrig bli här :) avskyr allt med appel så det kommer innanför dörren. Det blir windows, det är det jag gillar bäst och föredrar :)
7000 kr är det jag max kan ge, det finns inte budget för högre.
Ja det är inget fel på vare sig Windows eller Android.
Påpekade bara att jag som använt båda under lång tid märker en stor skillnad på kvalitet och livslängd.
Men nu när barnen spelar allt mer krävande spel på dator är Windows och PC ett mycket bättre val för det.
Sen kan jag ju tycka det är lite fånigt att vara så rabiat anti produkter från en viss tillverkare när dom rent objektivt gör bra produkter, tar socialt ansvar och fokuserar mycket med privacy, säkerhet och miljö.
Men som sagt, om du föredrar Android och Windows ska du självklart välja det.
Mvh // Johan
#14 Du anser att de gör bra produkter, jag anser inte det :) Jag har haft produkter från apple och aldrig mer :P så missnöjd med mycket :) så nej tack aldrig igen :P
#15: Apple är den tillverkare som har flest nöjda kunder år efter år, så det är nog inte bara en åsikt…
Men du ska självklart välja det du blir mest nöjd med. Apple kan ju ha grymma produkter oavsett om du personligen gillar dom eller inte. Speciellt utseende i mjukvaror är ju allra högst grad och en fråga om smak och vad som passar en själv.
Mvh // Johan

#12:
Eventuellt så kan du ha rätt. speciell det om att man får vad man betalar för!
Sååå för bara en MAC kan man få.. en laptop med Windovs, en stationär dator med Windovs samt en smartphone med Android.
Dvs jag tror att du har rätt, man får mer ju mer man betalar, det får man även med Windovs och Androider!
Hur som helst så produceras de i Kina, Taiwan, Thailand, Burma på samma fabriker, med samma komponenter.
Skillnaden skulle kunna vara kvaliteten på komponeneterna.. dvs om de kommer från USA!
#16 Jo det är åsikt, och vad man föredrar, alla föredrar olika, olika passar olika, olika är olika nöjda :) Vet många sm inte är nöjda. Jag kommer aldrig införskaffa produkt från apple igen (Y) tycker dessutom inte de har kvalite, man betalar för märket och inte kvalite, men det är min erfarenhet och åsikt, sedan har du en annan och jo det är inget annat än åsikt och erfarenhet
Men nu återgår vi till tråden om tips på dator för max 7000 kr efter det jag önskar - och ingenting annat tack :) (för kommer inte ändra mig kring apple) så vänligen alla respektera det tack :)

#19: Jamen om du har mål på att komma upp till 6000-7000 så måste du köpa en Apple, för PC är mycket billigare!
Dvs om du skall komma upp till 6000-7000 kronor blir du tvungen att samtidigt köpa en platta samt en Android telefon.
#20 Jag kommer fortfarande aldrig köpa apple :)
varför skulle jag köpa platta och mobil? Har fungernade mobil xD
Har köpt dator.
Och din länk besvarar inte fråga, datorer för lågt pris hittar jag överallt men frågan är vilka man kan rekommendera efter mina krav då alla dem inte gör det.

#21:
Okej förlåt, tror vi pratar förbi varandra?
Hur som helst är den billigaste datorn du kan köpa i dag många gånger bättre än din 7 år gamla.
De kraven du ställde upp inledningsvis, funkar även med en 10 år gammal dator.
De kraven var basic.. även den billigaste du köper uppfyller de kraven.
Det var inga stora krav, det var basic, så du kan köpa den billigaste du kan hitta.
#22 Nej det stämmer dock inte. Menmen :) nu har jag köpt dator oavsett så :)

#23: Okej, de kraven du ställde upp var för en 10 år gammal dator.
Osen på det, de spel, program du vill använda utvecklas de oxå.
Såå, grafikkort, HDD, RAMminne, det står angivet på deras sidor,, dvs på siterna som du tänker använda/ de program du vill köra på din dator!
#24 7 år, inte 10 menmen.
Nej alla datorer på marknaden är inte lika bra som andra till det, thats life .)

Alldeles riktigt.. speciellt som olika spel utvecklas och kräver bättre hårdvara.
Såå det är inte datormärket per se som har betydelse utan vilken hårdvara de stoppar i dem.
Och alla datormärken har datorer i olika prisklass, beroende på vilken hårdvara de stoppar in.
Sååå, kika på hårdvaran, dvs SSD/HDD/grafikkort, busshastighet, RAM-minne, processorhastighet!