Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 262 ggr
Fridaaaa
0

Få det till svenska

Kontrollpanel, den här datorn mm står på engelska och vi kan inte hitta hur man ändrar det. Står svenska överallt där vi kollar. Är Windows 10, helt ny dator.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
0

#1 Det är redan gjort och står på svenska där

Millamilla63
0

#2: Ok, trodde du ville byta till svenska.

Fridaaaa
0

#2 ja? Och det står att det är på svenska men så är inte fallet just i kontrollpanel, den här datorn och så, men står redan som svenska där du hänvisar i länken

Millamilla63
0

#4: Jag har gjort som länken visar o då blev även kontrollpanelen på svenska.

Fridaaaa
0

#5 Vi med och det är inte på svenska

Millamilla63
0

#6: Ok då hoppas jag att nån annan vet svaret

Kaj
0

Jag antar att du laddar ner svenska från Microsoft och installerat det enligt länken från millamilla63 ovan
Du har antagligen en engelsk version av Windows och då krävs att du först laddar ner svenska språkfiler (det är inte bara att välja svenska under språk utan du måste välja Lägg till visningsspråk från Microsoft store och installera det. Gör sedan nedanstående efter att du installerat språket. Följ alla punkter annars uppdateras inte befintliga konton utan bara nya.

Gå till Start > Settings > Time & Language > Language
Välj Language till vänster
Se till att display language är svenska
Till höger klicka på administrative language settings (eller något sådant min dator är på svenska så jag har inte riktigt koll på den engelska översättningen där.
Sedan har du en länk till (återigen vet jag inte den exakta engelska termen) Välkomstskärm och nya användarkonton. Kopiera inställningar.
Sedan bockar du i att kopiera alla inställningar tillvälkomstskärm olch nya användarkonton

Fridaaaa
0

#8 har som sagt gjort det och fortfarande är det på engelska
följt allting till punkt och pricka

• Redigerat 2020-11-05 09:27 av Fridaaaa
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Kaj
1

#10 har du verkligen gjort det jag skrev om att gå in på avancerade och där välja att kopiera alla inställningar till befintliga konton?
Gör du inte det så kommer du aldrig få svenska på befintliga konton utan bara på nya.

Du ka även kolla att du fått in ett svenskt språkpaket genom att skapa ett nytt konto. Logga in med det och se ifall allt är på svenska. Om inte har du förmodligen inte fått in det svenska språkpaketet-

Fridaaaa
0

#13 Japp och även startat om datorn efter det. Sambon testade med igår.
vi har kollat överallt och allting står på svenska där man kan ändra till svenska samt ändra språkpaketet och står på svenska där med så är jättekonstigt

Fridaaaa
0

allting är på svenska utan när man klickar på "start", där det på engelska, samt i "den här datorn" är det på engelska

Kaj
1

OK känner till ett problem som finns i Windows 10 ver 1803 och senare.
Du måste ta bort svenska språket och sedan installera om det. Sedan säkerställer du att du kopierar allt enligt ovan till alla konton

Om man har en engelsk image av Windows sedan tidigare och uppdaterar till Windows 1803 och senare så kommer man få hela operativsystemet på engelska igen.
Valet för svenska ser ut att finnas under språkinställningar men faktum är att språkpaketet inte finns installerat varför det inte går att välja svenska som språk hur man än gör.
För att lösa det måste man först gå in under språkinställningar och välja att ta bort svenska helt och hållet. Flytta först upp engelska som första språk. Då kommer du om du klickar på Svenska kunna välja att ta bort det. Om svenska står som första språk kan man inte ta bort det så lägg det som alternativ 2 i listan
Starta sedan om datorn och logga in med ett administratörskonto.
Gå återigen in på språkinställningar och välj att ta bort svenska även för detta konto och starta om datorn igen.
Logga återigen in med administratörskonto och välj språkinställningar igen och välj lägg till Svenska.
Välj sedan Svenska som systemspråk och under avancerade inställningar kommer det nu finnas en länk till ”Ladda ner”.
När Svenska är nedladdat kan du välja det som systemspråk och även att kopiera dessa inställningar till login skärmen och för alla nya användarkonton.
Starta om datorn så kommer du se att login skärmen nu är på svenska.
Välj nu ditt vanliga konto till datorn och där efter språkinställningar och välj svenska som språk och flytta upp det högst upp i listan d.v.s. före Engelska.
Välj därefter Svenska som systemspråk och välj att kopiera detta till login skärmen och för alla nya konton

• Redigerat 2020-11-05 10:03 av Kaj