Google lösenord
För mig så har alla lösenord till google mm blivit en enda soppa.
För det första förstår jag inte om lösenordet är det samma för googles alla funktioner, gmail, home, accoounts, one drive osv eller om varje har sitt lösenord.
Även microsoft pockar på lösenord med jämna mellanrum. är det ett annat lösenord antar jag.
Även om man lyckas återställa ett lösenord så kan man ge sig fan på att det inte funkar efter några veckor.
Jag hittade en sida där man samlat alla lösenord för olika hemsidor men naturligtvis behövdes lösenord för att komma in, Något av moment 22.
Jag ser fram mot den dag då man kan logga in med fingeravtryck eller liknande .
Alla Googles tjänster använder ditt Google-konto. Alltså en e-postadress och ett lösenord.
Microsofts tjänster fungerar på liknande sätt.
Sen är det inget som hindrar dig från att ha flera konton, men då är e-postadressen annorlunda.
Jag använder tjänsten 1Password för att säkert kunna samla mina lösenord så jag slipper komma ihåg dom. Jag har i princip alltid unika lösenord och ofta minst 12 tecken. Där det går använder jag tvåfaktorsautentiseringen.
På telefon kan man logga in i 1Password med FaceID eller TouchID eller motsvarande teknik för Android.
Mvh // Johan
Hitta på en ramsa som är ditt lösenord. Det ska gärna ha lokal anknytning och innehålla en storbokstav, en siffra o gärna ett specialtecken.
Ex.vis jag som är från Dalarna skulle ha valt (om jag haft detta system från början); Härharvirödaträhästarmed4ben!
Meningen börjar med stor bokstav. Den innehåller en siffra och på slutet ett utropstecken.
Jag håller dock med dig; det är träligt som fasiken med dessa lösenord.
Jag använder Lastpass som hjälpmedel. Den har ett huvudlösenord; sen hjälper den mig att lagra och spara samt fyller i när jag ska logga in. Lastpass installeras som ett tillägg i den browser jag använder hemma, på jobbet och i telefonen..

Det där med stor bokstav och siffror och specialtecken är inte så viktigt längre. Det var viktigt förr då lösenorden kanske fick vara max 8 tecken och man via en brute-force attack via ett datorprogram kunde testa alla kombinationer.
nu är det viktigare att ha ett långt lösenord. Minst 12 tecken men helst som #2 skriver en lång ramsa på kanske 20- 25 tecken. Då behöver du inte oroa dig för att du måste ha vissa tecken.
Men många webbplatser kräver fortfarande stor bokstav, inte två lika tecken i rad, minst en siffra etc.
Det är bara för att dom inte insett att det är långa lösenord som betyder något numer.
Mitt probem är som sagt inte att komma ihåg lösenorden utan att begripa till vilken app respektive lösenord är kopplat. Förhoppningsvis är det som har sagts att ett lösenord gäller för alla googles appar men fan trot.

Ett bra tips är att ha samma lösenord till alla webbplatser, tjänster, etc som du loggar in på MEN med en liten ändring på varje tjänst.<
ex om du ska logga in på Google
Då kanske dun har ett lösenord som ska gälla på för alla dina inloggningstjänster men någonstans i lösenordet lägger du in något som refererar till google (det ska vara på samma plats för alla inloggningstjänster men referensen där blir olika)
Ex ditt lösenord är något i stil med
nuskajagloggainochjobbaxxxengångtill
xxx ska du sedan byta ut mot rfef till din tjänst. För google kanske du använder goo, för seb banken kanske du väljer seb, för facebook kanske du använder fac
Det viktiga då är att du kan hela lösenordet så klart men även vet hur du bygger upp de tre xxx dör då kan du enkelt då du kommer till en
inloggningssida veta ditt lösenord bara du kommer ihåg referensen dvs de tre xxx
nuskajagloggainochjobbagooengångtill
nuskajagloggainochjobbasebengångtill
nuskajagloggainochjobbafacengångtill
Så klart behöver inte lösenordet vara så långt som i mitt exempel och de tre xxx kan vara en, två, tre, fyra eller vad du vill.
Nu har du samma lösenord överallt men med olika referenser där x:en står som gör att du enkelt kan logga in på vilken tjänst som helst. Bygg bara en klar regel för hur du namnsätter x:en så du direkt kan veta det då du kommer till en tjänst som du ska logga in på.
#5: Precis så gör jag. Funkar utmärkt.
#1: Har du provat iCloud Keychain?