Avlyssnad av mobilen?
"Har du någon gång känt dig avlyssnad av din mobiltelefon? I så fall är du långt ifrån ensam. I mängder av foruminlägg, artiklar och videor hävdas det att vi blir spionerade på genom mikrofonen. SVT Nyheter har gjort ett experiment för att försöka ta reda på hur det ligger till."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/blir-du-avlyssnad-av-din-mobil
Personligen har jag varit med om saker som är i princip omöjliga att förklara på annat sätt än att jag blivit avlyssnad. Skulle isf vara att jag knäpp - något som å andra sidan inte är otänkbart alls.
// Staffan
Speciellt på iPhone visas det ju tydligt när en app använder mikrofon, kamera, positionering, samtal pågår, etc. Man kan också enkelt se om och vilken app som nyligen använt detta.
Jag oroar mig inte för det alls.
Däremot tycker jag det är mer jobbigt hur Youtube börjar rekommendera videos om ämnen som jag läst eller diskuterat på sajter som inte har något med Google att göra, t ex iFokus. Sannolikt för att vi har annonser från Google.
Mvh // Johan
Jag är inte heller orolig. Det har gjorts diverse studier kring det här. Hittills har ingen kommit fram till att det spioneras på oss på det viset.
» Why phones that secretly listen to us are a myth - BBC News