installera Skype mm
Jag försökte hjälpa min bror att installera skype. Det är några som insisterar på att kontakta honom via denna app.
Han är om möjligt ändå dummare än mig när det gäller sånt här.
Man får välja mellan mailadress och telefonnummer.
Dumt nog valde jag mailaddress föga anande vilka svårigheter det skulle orsaka.
En fyrsiffrig kod skickades från Skype till angiven mailaddress.
Men för att komma år koden måste man ju avbryta installationen och titta i mailen och sen är det ju kört. Säkert finns det något smart sätt att göra det på men det har i så fall undgått oss sjuttioåringar och någon fjortonåring fanns inte i närheten.
Det är inte första gången jag har råkat ut för sånt här. Det verkar vara ett generellt problem. Saken löste sig sedan genom att ange telefonnummer i stället , men hur gör man egentligen?
Jag kan inte så mycket heller men jag läser min mail i telefonen också och då löser det problemet.
/Maria
Ja läser också mail i telefonen men problemet är att då avbryts ju installationen
Aha, jag trodde du skulle installera Skype på datorn.
Men om du går till mailen och hämtar koden och backar sedan tillbaka till inloggningen är den avbruten då?
/Maria

Skype är uppköpt av Microsoft och heter numera Teams, det är kompatibelt med Office 365 och ingår där!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det är möjligt men i play butik finns skype att hämta och installera och det är vad jag har gjort med visst besvär.

Var har du installerat Skype det anger du inte och det är avgörande för oss att hjälpa.
Var det en Windows dator eller en smartphone, platta …
Om det var en Windows dator kan du ju växla program även ett installationsprogram. Det enda du behöver göra är att trycka ALT+backtab så växlar den till några av de andra pågående programmen (är det flera kan du behöva klicka ALT+tab flera gånger. Du ser via små miniatyrer var din epost är.
Är det en Android enhet gäller samma sak men lite annorlunda. Håller du på med installationen och behöver byta till exempelvis mailen så tryck bara på hemknappen på enheten (ditt installation av ex Skype kommer ligga kvar i bakgrunden). Gå till ditt epostprogram och läs av koden från Microsoft).
gå sedan tillbaka till ditt installationsprogram så ska det vara på samma ställe du var på. Om du inte hittar tillbaka så på hemskärmen i Android trycker du den lilla fyrkanten/fyrkanterna längst ner (ser lite olika ut för olika leverantörer) så dyker alla pågående program upp och du kan klicka på ex installationsprogrammet så kommer du dit du lämnade det sist
Så till frågan vad som är bäst.
Jag trycker helt klart en e-postadress och då en Microsoft Outlook adress. Den kan du skaffa gratis på https://outlook.com i fall du inte redan har en sådan. (Där ingår även en Skype funktion i molnet utan att du behöver installera den på din dator fysiskt. Faktum är att där ingår molnversionerna av de flesta Microsoft programmen som Word, Excel, Powerpoint, Outlook mail, mfl som man kan använda, skapa dokument och spara till sin dator eller direkt på sin OneDrive kantalog.
Varför är detta att föredra jo för då får du tillgång till alla Microsoft program i molnet. Bäst är då även att du på din dator ändrar att inloggning inte ska ske med ett lokalt Windows konto utan med ett Microsoft konto. Vid inloggning anger du sedan lösenordet till e-post kontot.
Din dator är nu synkad i molnet och du har även OneDrive där du kan lägga filer som då finns på ditt egna lilla ställe i molnet som Microsoft hanterar och tar backuper etc på. Du behöver bara bry dig om hur mycket data du har. Tror ett vanligt gratis konto har någon gig bara.
Varje gång du nu startar ett Microsoft program så ser du att du även är inloggad i molnet nu.
Sedan har Microsoft flera olika sätt dom kan säkra dina konton. Det var därför du fick en kod via telefon. Microsoft rekommenderar att du använder två faktors verifiering på känsliga inloggningar. Det innebär att du förutom att ange ditt Microsoft konto och lösenord även kommer behöva bekräfta en andra gång. Du väljer själv hur på Microsoft sida för ditt konto.
Jag exempelvis har valt att installera Microsofts app Authenicator på min mobil. Så fort jag försöker nå en tjänst som kräver två faktor får jag på min dator upp en liten bild som säger att jag ska bekräfta på ex min Authentcator, eller via sms, eller via annan e-postadress (beroende på vilken två faktors metod du valt för ditt konto. Jag ex öppnar bara min mobil och appen Authenticator. Där står då att en enhet vill logga in (med ett identifieringsid som jag även ser på min dator) och om jag bekräftar där loggar min dator in mig till den tjänsten.*
När du loggar in på din dator anger du bara lösenordet till ditt Microsoft konto (om du valt det alternativet i stället för ett lokalt konto). Här krävs ingen två faktor utan du blir inloggad direkt. Faktum är att du på din dator kan ändra så att du i stället anger en pinkod eller att datorn ska identifiera dig via ansiktsigenkänning eller om du hart en fingertycksavkännare i din dator.
Vill du logga in på ditt Microsoft konto på en annan dator etc då kommer du först få gå till https://live.com (därifrån kommer du åt alla dina tjänster online - live.com tillhör Microsoft så oroa dig inte), ange ditt Microsoft konto och lösenord. Därefter kommer du behöva bekräfta med din andra två faktorslösning ex en kod till mobilen eller via appen Authnticator som Microsoft har.
Detta är en ren säkerhetsåtgärd från Microsoft sida för att skydda dig och din informatio. Vill du inte ha två faktors identifiering behöver du inte det. Då behöver du enbart ange ditt lösenord till ditt Microsoft konto och inget mer oavsett tjänst
- Redigerat 2020-11-11 15:07 av Kaj
Tack för ett fantastiskt grundligt svar. Man inser hur lite man vet.
Nästan ingen ting.
Det gällde instalation på en androidtelefon. Motorola.
tryck bara på hemknappen, Vad är det då.
Det finns tre knappar i botten trekant cirken och kvadrat. Kan det vara nån av dem? Jag brukar trycka på triangeln för att återgå till grundstadiet.
trycker jag på kvadraten kan jag rensa allt ibland. Det är ungefär vad jag kan.
Det är bara att inse att skillnaden är astronomisk mellan dem som har sitt liv i mobilen och dem som nätt och jamt klarar av att svara och ringa.

På Androidenheter som inte har en hård knapp för hem utan de tre som du nämner så gäller följande
Pil bakåt (som du nämner trekant) tar dig tillbaka ett steg i taget mot vad du gjort. Här förlorar du det du gjorde steget innan.
Rund ring (hemknappen/startsidan) tar dig till hemsidan av din telefon/platta
Fyrkant den kommer lista alla pågående program du har igång. Där kan du välja att peka på något av fönstren så aktiveras det programmet. Här ser du även en liten ikon med en papperskorg eller liknande. Tryck på den så stänger du ner samtliga pågående appar och du återgår till startsidan
Du ska göra följande
Starta din installation. När den begär en kod från ditt epostprogram tryck på rund ring knappen så kommer du till din startsida. Starta ditt e-postprogram och läs av koden du fått i mail.
Tryck därefter på fyrkanten och leta upp fönstret som är ditt installationsprogram och klicka på det. Nu kan du fortsätta installationen