Datorn iFokus

Datorn

Läst 167 ggr
strobii
0

uppdatering windows 10, 2004

hej, jag har fått uppdaterings-meddelande om en 'Funktionsuppdatering för Windows 10, version 2004' till min dator, men har inte uppdaterat/startat om datorn än.

är det någon som har gjort den och vet vad den innebär? har efter lite googlande fått fram att dom första fick uppdateringen i maj men att alla datorer inte klarade av att göra den just då. har också läst om dom som fått stora problem med datorn efteråt.

är därför jag gärna vill höra från någon som har gjort den. har ni fått problem? och är det något så att säga synbart som förändras på datorn?

(har även fått meddelande om en uppdatering som kallas: 2020-11, kumulativ uppdatering för .NET Framework 3.5 och 4.8 för Windows 10 Version 1909 för x64 (KB4580980' ifall det har nånting med den första att göra.)

tacksam för svar och hjälp! :)

Zepp
1

Fråga Kaj!
Dvs nu lär MS inte byta olika versioner till nyare.. så W10 lär ligga kvar i mannaminne, man får i stället "funktionsuppdateringar"!
Dvs det är i stället för W10.1 eller .2.
Japp gjort det på min egen W10 samt andra på jobbet.. inga problem!
Det innebär att du får en nyare version av W10.. en funktionsuppdatering i stället för W10. 1 eller .2!
Har man uppgraderat från W7 eller W8 så kan man säkert få problem, främst iomed att hårdvaran inte är kompatibel.. dvs datorn är gammal.

Hur som helst om du inte byttar till "funktionsuppdatering 2004" så får du inga mer uppdateringar!
Och om du gör det så kommer strax nya uppdateringar för 2004!
Lägg på "2004" först, är en nyare version av W10, starta om datorn, minimala skillnader, de slänger med en del grejer man redan avinstalerat.. bara att avinstalera igen!

Vänta med .NET Framework, för version 1909, tills du startat om med v 2004!
.NET Framework är vad jag begriper iallafall MS programvara för att kunna läsa siter på Internet.. ibland hittar de buggar där och uppdaterar .Netframework.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

johan
1

.net är ett programmeringsramverk från Microsoft som väldigt många appar använder. Det är helt lugnt att installera.

Man bör installera alla uppdateringar som kommer via Windows Update. Dom skyddar datorn och täpper till alla kände buggar och säkerhetshål.

Mvh // Johan

Kaj
1

Som Zepp nämner så kommer det numer 2 stora funktionsuppdateringar per år från Microsoft förutom de vanliga månatliga säkerhetsuppdateringarna.
Dessa benämns yyyymm alltså året och månaden då dom kommer. Innan 2004 var det 1909 (september 2019) som var den senaste. Uppdateringarna kommer på våren och sedan på hösten.
Bara så du vet så har Microsoft nästa version på gång och den heter 2010 efter som den kom i oktober till de första datorerna att ladda ner - se nedan.
Microsoft kommer nu även börja med en ny namnmodell som blir 20H1 och 20H2 (H1 first half of the year och H2 second half of the year) för att slippa binda upp sig på en månad eftersom alla kommer få dom vid olika tidpunkter. Så 2010 kommer troligen heta 20H2 när du får den.

När Microsoft släpper en ny funktionsuppdatering som ex 2004 så släpper dom den inte till alla på en gång. Dels för att det skulle sänka Microsofts servrar men framför allt för att dom inte fullständigt gått igenom och hård-testat alla datormodeller då. (Det arbetet görs oftast av respektive datorleverantör).
Så man börjar att sända ut till datormodeller som man hård-testat och ska fungera. Det är oftast från de mest kända märkena. Sedan plockar man in in information om några allvarliga fel uppkom (små fel korrigeras i nästa månadsuppdatering). När de mesta flyter på sänder man ut en ny batch till fler datorer som återigen är hård testade i Microsofts lab eller via hårt kontrollerade rutiner hos leverantörerna.
Det är därför olika användare får dessa uppdateringar vid olika tillfällen. Så om det är ex 2004 betyder det att vissa kommer få den långt senare än april 2004 beroende på vilken batch dom hamnar i pga. sin datormodell.

Så om Windows update säger att du har en uppdatering tillgänglig brukar det oftast vara OK att uppdatera med den för då har den hamnat i kedjan att ha blivit testad och godkänd.
När du läser om andra som fått problem är det inte säkert att dom har samma typ av dator som du och således är det inte troligt att du kommer uppleva samma fel - om Windows update säger att din dator kan få uppdateringen.
Hämtar du däremot hem uppdateringen själv innan Windows update gett klartecken ja då kan det om du har otur bli problem.

Med de flesta funktionsuppdateringar som kommer 2 gånger per år går det att backa tillbaka till den föregående om något trots allt går fel. Windows sparar en kopia av din gamla version givet att du har diskutrymme och inte slagit av att spara kopior på uppdateringar i Windows update.

SÅ MITT SVAR ÄR ATT DU NOG KAN VARA RÄTT SÄKER OCH INSTALLERA DEN "NYA" 2004 (2010 versionen är redan på väg ut till användare). så gör jag. Finns den där åker den på. Får jag problem så backar jag (om det blir stora problem och det har aldrig hänt hittills sedan Microsoft började med denna typ av uppdateringar). Är det små fel väntar jag till nästa månadsuppdatering.

PS ETT FEL JAG FICK I 2004 (min dator en ACER SWIFT SF15-15T så det är inte säkert du får samma problem om du har en annan typ av dator)
Jag kunde inte längre öppna Office filer från utforskaren så mitt MS Office program öppnades. Utforskaren kraschade varje gång. Däremot gick det utmärkt att öppna filerna från respektive Office program.
Jag löste felet genom att gå in i Utforskaren och där först slå PÅ FÖRHANDSGRANSKNING (fliken Visa). Då funkade det igen att öppna från utforskaren. Sedan slog jag av förhandsgranskning och det funkade fortfarande och gör ännu.
Detta problem hade jag haft i en tidigare uppdatering för flera år sedan det var därför jag nu visste att jag kunde testa detta.

Dom som får uppdateringarna sist är datorer som brukar ha problem med komponenter som inte alltid är kompatibla för utvecklarna har inte följt Microsofts API specifikationer. Inte sällan gäller det saker för spel som grafikkort, möss, konsoler, skrivare, bildskärmar där man i sin kod knycker utrymme från andra enheter för att få plats med hela sin kod. Det får man inte enligt Microsofts specar göra. Koden för en mus måste hålla sig inom sitt adressområde, grafikkort i sitt område etc. Men utvecklare som inte följer Microsofts specar trillar gärna över gränsen in på en annan enhets adressområde för att dom inte får plats med sin kod i sitt eget utrymme. Att optimera koden så den får plats tar för lång tid och tycker dom är bökigt därför knycker dom inte sällan lite adressutrymme från andra enheters specificerade adressområden. "Några byte här och där gör väl inget att jag går över". JO DET GÖR DET.
Om båda dessa enheter finns på en dator är risken stor för att det krockar och då blir det en blå skärm varje gång den exakta koden i de båda enheterna gör an språk på samma utrymme i RAM minnet samtidigt och en blå skärm är ett faktum.

De allra flesta problem med blå skärm i Windows beror inte på att Windows är instabilt utan att utvecklares drivrutiner till olika enheter som ex möss, tangentbord, konsoler, grafikkort etc. är skriven av sopiga programmerare som inte följer de regler Windows APIer satt upp utan man skriver quirks kod, men det är Windows och Microsoft som får skulden varje gång.

• Redigerat 2020-11-18 17:03 av Kaj