For-loop i qbasic
Varför fungerar inte detta enkla exempel i qbasic (Win10), ordagrant avskrivet.
En lång lista med felaktigheter följer när man försöker köra den.
DIM a AS INTEGER
FOR a = 1 to 5
PRINT "this is the loop number" ;a
NEXT a
Jag har ytteligare en kommentar.
När jag kopierar en liknande sats från ett exempel på nätet så funkar det. Men så fort jag skriver FOR satsen med mitt eget tangentbord så blir det fel.
Mycket märkligt
Något som är vanligt när man kopierar kod är att citationstecken blir fel. Dom kan bli typografiska, men ska vara helt vanliga som du får med Shift+2 på ett svenska tangentbord.
Vad är det för felmeddelande du får?
Mvh // Johan
Fast det var ju det kopierade som funkade.
Men nu funkar plötsligt allt som det skall igen.
När jag öppnade qbasic på nytt.
Jag installerade den igår för att ha lite att jämföra med
när jag mödosamt försöker tränga in i C för Arduino
Ja det låter tungt att börja med C.
Vad är det du ska göra? Det är inte så att en Raspberry Pi fungerar?
Mvh // Johan
Raspberry skulle säkert funka. Det är ett mycket enkelt projekt som skall tända och släcka ytterbelysningen genom att mekaniskt manövrera lysknappen. Jag råkade ha några Arduino uno med display liggande och jag tyckte det var dags att göra något med dem.
Annars så har jag alltid använt AVR processorer som jag programerar med en underbar Basickompilator som heter Bascom. den har inbyggd simulator som även klarar alphanumeriska displayer.
Undrar om Arduinon skulle funka med koden som Bascom genererar. Det är ju en AVRprocessor.
Förstår att själva byggandet är lika viktigt som resultatet, för annars finns ju väldigt mycket enklare lösning på just det problemet. :)
Om jag hajat rätt så är Arduino bättre för analoga signaler, t ex värden som kan varierar mellan 0 och 1, medan Raspberry är enklare att jobba med för mer binära värden som av eller på.
Mvh // Johan