Asus Chromebook?
Vad tror ni om den här?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/chromebook/193052/asus-chromebook-c523na-ej0231-barbar-dator
Kostar 2990:- , prissänkt med 1000:- nu under Black Week.
*Asus Chromebook C523NA-EJ0231 bärbar dator kombinerar stil, hållbarhet och fantastisk funktionalitet. Den skarpa FHD-skärmen med ultrasmala ramar och bländningsskyddande beläggning ger dig utmärkt bild utan distraktioner.
Intel® Pentium® N4200-processor
15,6" FHD-TN-skärm
4 GB LPDDR4 RAM, 64 GB eMMC-lagring*
Jag är mer ute efter en prisvärd, billig laptop än en med lite bättre prestanda. Den behöver inte vara lätt och smidig eller ha lång batteritid, ska mest ha den hemma.
Ska användas för tex Netflix och sociala medier. Förmodar att CD-ROM/DVD inte ingår men det gör det väl sällan numera? Måste finnas att köpa till?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag skulle tro att den klarar av det du räknar upp. Det som kommer att göra den långsam är att den bara har 4 GB RAM-minne. Jag brukar rekommendera 16, men tycker att 8 som allra minst borde en dator ha.
Gå till Elgiganten och testa den om de har den uppställd. Det går kanske inte att prova Netflix men Youtube, SVT Play och iFokus kan du säkert prova.
Jag brukar köpa proffsdatorer som är 2-3 år gamla till halva priset på olika hemsidor typ billigadatorer eller billigteknik. Det är ju för de är begagnade men de jag köpt är fläckfria och funkar superfint.
Som Niklas sade ovan, 4G RAM minne är lite. Det tar tid att starta och hantera programmen men när de väl rullar så bör det funka.

Beror nog lite på vad du hoppas få ut av ex Netflix och andra streamingtjänster för video och film.
Denna processor släpptes av Intel 2016 och har ett grafikkort HD 505 som stöder 1080p dvs vanlig HD. Vill du titta på 2160p dvs UHD även kallat 4K kvalitet kommer det inte funka på denna dator på någon streamingtjänst.
Netflix säljer 3 olika abonnemang där framför allt bildkvalitet och antal samtidiga användare skiljer sig åt.
Det första BASIC kostar 89 kr för en användare och där har du inte ens HD kvalitet utan bara deras sämsta kvalitet
Det andra STANDARD kostar 109 kr för 2 användare och där har du HD kvalitet (detta är max vad denna Chromebook du tänker köpa klarar av i kvalitet)
Det tredje Premium kostar 159 kr för 4 användare och har UHD kvalitet alltså 4K
https://help.netflix.com/sv/node/24926
Även om du köper ett abonnemang från någon som lovar 4K kommer din dator inte klara av den kvalitén utan bara visa materialet i HD. Inte bara betalar du då för mycket utan du går miste om alla filmer och serier som nu går i 4K vilket är i princip alla.
På Youtube ex kan du titta på en massa naturfilmer och dylikt i 4K men din skärm kommer enbart visa dessa i HD (= 2K)
Dessutom är den som redan nämnts ganska klen i minne men framför allt i processorkraft och grafikkortskraft.
Netflix och andra stora streamingtjänster använder sig av något som heter "adaptiv streaming" det innebär att dom kan sända ut alla typer av kvalitet till en ansluten enhet beroende på hur väl den hinner med. Ex kanske du tittar på en film på Netflix och den startar upp i 1080p (HD) för dig. Om sedan strömmen inte riktigt hinner med i din dator kommer Netflix känna av det och hellre än att låta din dator stanna och buffra hela tiden stryper dom ner kvalitén till närmast lägre nivå som din dator svarar upp mot. Det kan då bli vanlig SD kvalitet om du har otur och du kan inte påverka detta.
Detta sätt att adaptivt sända video strömmar gör alla idag alltså även Youtube, Google, Apple, Disney, Prime, HBO, Rakuten etc …
Så om kvalitén på video är viktigt för dig och du vill njuta av 4K så satsa på en dator som klarar 4K dvs 2160p (3840 × 2160 i upplösning https://sv.wikipedia.org/wiki/Ultra-high-definition_television) och har en processor och ett inbyggt grafikkort som är lite bättre än detta och framför allt är lite nyare än från 2016. Datorer har fått många nya saker inbyggda för att klara modern och högupplöst streaming sedan 2016
Om du tittar på Intels sidor så hittar du där de olika processorerna och dess specifikationer om inte webbutiken skriver ut dessa i klartext. Du hittar dem här https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark.html#@Processors
Om du tycker det är svårt att hitta så googlar du på ex "intel ark N4200" så kommer du till den Chromebook processor och dess specifikationer och vilket inbyggt grafikkort den har.
Kom dock ihåg att även om grafikkortet har stöd för en viss kvalitet har kanske inte skärmen det så du får kolla på webbutikens specifikationer vilken upplösning skärmen till en dator klarar.
- Redigerat 2020-11-26 09:15 av Kaj
Du måsta tänka på att Chromebook inte har Windows men Google Chrome OS.
Jag skulle inte rekommendera det till en vanlig användare, jag tror du blir besviken för du kan inte använda vanliga Windows program på den.
Hårdvarumässigt är den för klen tycker jag.
För alla Linux fantaster:
Jag vet att Chrome OS är Linux baserat och använder Gentoo Linux ibland så jag vet vad Linux är.

Jag rekommenderar inte Chromebook!
Det är en dator med ett OS för smartphones, hoppas du har stabilt och snabbt bredband!
Det är som morten säger, det är en smartphone förklädd till PC!
Den är billig, de vill nog göra sig av med lagret, man kan inte köra sina vanliga program på den.
Hur som helst, om du bara har en smartphone för övrigt så är det säkert en uppgradering, men vad skall du då med smartphonen till, ringa på?
Dvs det räcker med en smartphone för netflix och sociala medier, eventuellt även Chromecast för att se netflix på din tv.
Iallafall, den räcker för att göra det du skriver att du vill göra om du har en bra bredbandsuppkoppling!
Den är billig iomed att den saknar ett vanligt PC OS, lite trötta hårdvaror, du kör i princip allt på nätet över Internet!
De har garanterat bättre grejer att erbjuda under Black Week på Elgiganten, Mediamarkt, Inet!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Generellt tycker jag Chromebook är en bra dator. Enkel och ren. Enkel att förklara. Visst säljs det långsamma Chromebook (jag köpte en beg för 1200kr) men den är inte så långsam så jag vantrivs.
Titta på Netflix på den datorn ger säkert den sämsta upplösningen (som Kaj pratar om) men det stör inte mig ialla fall.
Den kan dock vara lite seg (pga processor o 4G RAM) om jag har många tunga flikar i Chrome öppna.
Däremot, glöm att installera Windows-spel etc. MS Office? Googles eget Office-paket duger gott åt vanliga användare. Sen finns ett otal "appar" att installera så jag klarar mig gott för de uppgifter jag gör hemma.
Tack allihop för bra svar (som dessutom inte fick mig att känna mig jättekorkad😁)!
Hmm, det blir ingen Chromebook, jag kikar efter något annat. Dock ligger jag lite lågt just nu, det kommer antagligen ganska saftiga veterinärräkningar framöver och hunden går före mattes "vill ha ny dator NU"-behov!❤
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com