Datorn iFokus

Datorn

Läst 147 ggr
Fridaaaa
2020-12-08 17:49
0

Webbkamera

Jag får inte igång webbkameran på min nya dator
Det är en MSI.

kommer upp "vi kan inte hitta din kamera"
Och att jag ska kontrollera att den är korrekt installerad och ansluten och att det inte blockeras av antivirus. Men kollat överallt i datorn, men hittar inget.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kaj
2020-12-09 14:37
2

Jag antar att det är Windows det gäller
Länken längst ner från Microsoft beskriver de flesta stegen som jag beskriver här nedan.

har du prövat att starta appen kamera från sökfältet? Om ja kan du då ta kort eller video?

Har ni slagit på appbehörighet till kameran
Gå till Inställningar (kugghjulet vid Windows knappen) och välj sekretess. Där väljer ni sedan Kamera under app behörighet till vänster.
Slå på att appar ska ha behörighet att använda kameran. Du kan även detaljstyra det lite längre ner genom att slå på detta bara för vissa appar och inte andra

Kolla under program om du har något med MSI där. Ibland skickar dom med en konfigurator för datorn där du kan göra speciella konfigureringar som du inte kan göra i Windows utan bara via deras egen konfigurator. Där brukar man i så fall även kunna göra en koll om det finns uppdateringar specifikt för din dator såsom drivrutiner od.

Om inget av ovan fungerar så kolla om kameran är installerad på datorn
Skriv Enhetshanteraren i sökfältet och starta den appen.
Leta upp Kamera eller kameror i listan.
Se till att det inte finns ett rött kryss eller liknande där. De ska i normalfallet vara två kameror HD och IR och de ska inte ha något rött eller gul markering på sig.
Dubbelklicka på kamerorna och se om det står "Den här enheten fungerar korrekt" på nästa bild

Sist om du inte ser någon kamera i enhetshanteraren ovan eller om de är röda eller gula kanske du behöver ladda ner nya drivrutiner och ominstallera din kamera
Gå till www.msi.com
Längst ner klicka på support
Klicka sedan på Download och under products klicka på din MSI modell eller sök upp den
Leta upp drivrutiner för kameran och se om det finns några att ladda ner.
Om så gör det och starta installationen och följ instruktionerna

https://support.microsoft.com/en-us/windows/camera-doesn-t-work-in-windows-10-32adb016-b29c-a928-0073-53d31da0dad5

What to do when the camera in Windows 10 won't open, or you see errors 0xA00F4244 or 0x200F4244.
  • Redigerat 2020-12-09 14:38 av Kaj