Datorn iFokus

Datorn

Etiketterövrigtmacanti-virus
Läst 412 ggr
KallaMigMimmi
1

Anti virus skydd till Dator

Hej! Vilket Anti Virus program är bäst 2020/21? önskar främst utlåtanden från erfarenheter från programen, än topprankningar.
*Fungerande skydd
*Enkelt att använda
*Pris
*-reklam -falska hot

Jag hade länge gratis varianten Avast-free och tyckte den fungerade bra. men sen började programmet tjata om att jag inte var tillräckligt skyddadad och "Måste" uppdatera till köp lisens. Testade Mcsafe men tycker priset var för häftigt. har senast laddat ner gratisvariation av Kaspersky som från dag ett larmar om att jag måste köpa lisensen…förstår att detta värkar vara allas strategi. Hoten som den larmar om är dokument filer på datorn som den tycker är döpta fel(!?) tycker även att programmet har allt för många uppgifter som jag inte förstår hälften av.

Tacksam för råd:)

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

JRSN
1

#0: Jag gillar personligen 360 Total Security
Den har inte så mycket 'bus' för sig och har flera olika funktioner som att rensa upp på hårddisken, kolla autostartlistan och hitta malware. Det kommer dock ett och annat 'erbjudande' som man får klicka bort. Möjligen 'ringer programmet hem' till Kina men det är nog samma med alla virusskydd.

Har inte märkt av att programmet 'laggar' datorn.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Download 360 Total Security for Windows to protect PC against viruses and malware and optimize system performance. 360 Total Security has had 1 update within the past 6 months.
Sindri
0

Jag har använt Avast Free och Avast Pro - tycker de är jättebra. Nu fick jag lära mig att Windows 10 har ett inbyggt viruskydd så man skall inte laborera med andra tillverkare.

Zepp
1

Så här är det.. såvitt jag begriper!
Dvs om du har en uppdaterad Windows 10 så har du iallafall ett hyfsat skydd iomed MS Defender.. eller hur de stavar det?
Dvs så länge du inte använder din dator för sociala medier och dina ekonomiska ärenden så behöver du lixom inte mer för att bli safe!

Men utifall du använder sociala medier på din dator, den här siten txp.. men främst om du gör något som har med banker osv att göra, skaffa genast något AV program.. gärna via din ISP!
ISP = din internet service provider!'
Så här är det princip, har du inga pengar på dina konton så behöver du inte ha mer skydd.. om det är dina sista pengar kan du behöva ett utökat skydd!
Grejen är.. din bank kommer att ersätta dig.. men detta tar månader
Under tiden fundilerar man på hur många tusen kronor man skulle vilja betala för att undvika detta!

Dvs kolla på din ISP de har som regel ett AV att erbjuda dig, för några extra kronor per månad, för ditt abonemang, som regel får man instalera det på ytterligare 2 till 4 andra enheter. för samma pris!

Säger som min kollega, för f*n med en faktura, oså slipper man fakturaavgiten från flera leverantörer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2

Om du kör Windows är det bortkastade pengar att köpa ett AV program och onödigt att ladda hem gratis versioner.
Windows AV ingår i Windows. Tidigare var det en relativt klen produkt. Men Microsoft satsade stora pengar på att ta fram en fullvärdig AV produkt som man nu säljer som företags licens.
Sedan ett par år har Microsoft helt ersatt den gamla klena AV produkten i Windows och nu ersatt den med en AV säkerhets app och som bygger på deras företagsprodukt. Windows säkerhet omfattar nu fullvärdiga och kompetenta produkter för Antivirus, Brandvägg, kontoskydd, app- och webbläsarskydd, maskinvarusäkerhet, Reglerad mapp åtkomst (skyddar dig om något skit kommer in som krypterar dina mappar - med reglerad mappåtkomst måste du själv bekräfta alla ändringar på mappar dvs även installation av spionprogram och alla försök till ändring av mapparna dvs utpressningstrojanskydd.
Windows säkerhet är mer än väl så bra som alla andra produkter som man får betala för

• Redigerat 2021-01-11 15:11 av Kaj
Zepp
1

Tänker inte argumentera mot Kajs synpunkter, dvs har man W10 och främst använder MS program så är det sällan fel.
Använder man sociala media på sin dator/padda/smartphone kan det vara läge att ha ett AV på dessa!
Tex om man använder sin dator/padda/smartphone för sina bankärenden.
Det värsta jag råkat ut för är att jag på jobbet köpt något till mig själv, sen så låg alla inloggningsuppgifter kvar, så jag fick starta om datorn.
Det händer inte hemma.. iomed att mitt AV raderar allt, när jag lämnar köpsituationen!
På det, nu blir nog Kaj lite ledsen på mig, jag gillar inte MS 360 programmen, det var betydligt bättre med Outlook Express, enkelt och bra!
Hur som helst så skapade jag ett MS-konto, döm om min förvåning, de ville bara sälja sina varor och tjänster till mig för 36 sek per månad!????
Hur som helst var och en får göra som den vill.. betala som de vill!

Liz85
1

#5 Jag har inte ens skapat ett MS-konto och vill inte göra det heller. Vill inte ge de Microsoft tillgång till eventuella personliga uppgifter och framför allt inte koppla ihop allt från mobiltelefonen och paddan till datorinloggning till appar och min mail och gud vet allt vad de vill att man ska koppla ihop. Känns som väldigt risky om någon får tag på ens konto där precis hela ens liv är sammankopplat.

Till TS #0 så vet jag inte hur det ser ut 2021. Men jag har använt Avira som är gratis och varit väldigt nöjd med det. De brukar oftast ligga i toppen vad gäller gratis AV.

• Redigerat 2021-01-26 13:25 av Liz85
johan
3

Man kan ju också fundera på vad det är man faktiskt betalar med när man använder ”gratis”.

Googles tjänster är gratis för att du delar med dig så mycket data som blir bra underlag för annonsering.

Varför är är antivirusprogram gratis? Dom måste rimligtvis och betala löner och andra kostnader.

Mvh // Johan

Zpookey
2

Om du inte tycker att du har något på datorn som är värt pengar att skydda så behöver du ju inget antivirusprogram alls. 🤨
Annars kan du ju använda dig av det inbyggda antivirusprogrammet i Windows (som är gratis).

Zpookey
1

#6: Säger som i förra kommentaren…Om du inte tycker att du har något på datorn som är värt pengar att skydda så behöver du ju inget antivirusprogram alls. 🤨
Felet med dagens samhälle….alla vill ha det bästa men ingen vill betala.

Niklas
2

#0: Lär dig vilka som är de stora riskerna, och undvik dem, så slipper du sannolikt virus:

• Öppna inte filer från okända källor.

• Besök inte webbplatser där man erbjuder gratis program och spel.

• Använd ett bra spamfilter för mejl.

• Installera inte program om du inte vet vilka som har tillverkat dem och hämta bara program från välkända källor.

• Se till att webbläsarens och datorns säkerhetsinställningar inte är för lågt satta.

• Om operativsystemet har ett eget antivirusskydd, använd det hellre än något som är gratis.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2021-02-02 11:32 av Niklas
Zepp
1

#7:
Prexis.. förutom MS-kontot, vilket kanske gör att jag och Kaj är vänner igen?
Dvs MS-kontot vill främst att jag skall prenumrera på deras programvaror!
Då är det värre med mitt Google, Youtobe och Facebook konto, de vet fucking varje klick jag gör.. så nu får jag bara länkar till sådant som jag klickat på förut.
Oså reklam.. som de tror att jag är intresserad av.. som deras kunder är intresserade utav!
Dvs det är ett helvete, jag vill söka på hela världen, i bland bara i Sverige, dvs jag vill välja själv!

Zepp
0

#10:
Bra grundråd.. finns fler, dvs det enklaste, använd inte Adminkontot vardagsdags för vanlig surfning.
Det andra rådet är.. se till att ha ett vanligt köpt AV på din dator!
Varför.. jo det är samma som med bilar, det räcker ju med trafikförsäkringen!
Sååå, varför har folk mer än trafikförsäkring, jo för de vill inte ha en massa kostnader/besvär utifall det värsta händer.. servar man på märkesverkstad får man som regel garanti och bärningsförsäkring/fri lånebil i tre dar!
Dvs det handlar ofta om hur många tusenlappar man är bered att betala om något otäckt händer!
Hur som helst, de flesta seriösa ISP erbjuder även AV, kostar några kronor mer per månad, de uppdateras flera gånger per dag/har bankskydd/samarbetar med MS_Defender.. har egen Firewall, plus en del annat!
Oså till gratis AV, tänker främst på AVG och Avast.. vad jag vet så är de bra.. bättre än inget alls/bara Defender!
Grejen är att man borde köpa hela deras kitt, för bästa försäkring!
Iallafall så använder jag F-secure.. iomed att min ISP erbjuder detta, det hamnar på samma faktura!
Annars så föredrar jag Symantec/Norton och Bitdefender.

Zpookey
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12: Microsoft egna Defender är så pass bra idag att det nästan inte är lönt att skaffa något annat.

Zepp
0

Min bil är så himla säker och jag är en så himla bra och erfaren förare så jag behöver ingen annan försäkring än den obligatoriska trafikförsäkringen!

Dvs det är bullshitt, inte att min bil är säker eller att jag är en bra och erfaren förare.. Defender är bra, men ger inget fullgott skydd, tex så saknas bankskydd, varje dags uppdateringar, gränssnitt, osv!

Kaj
2

Defender uppdateras dagligen om det kommer nya uppdateringar så klart.
Gränssnittet finns där

Bankskydd vet jag inte riktigt vad det är men Defender har en massa "dolda" inställningar med en uppsjö av starka skydd. Bara att gå in i gränssnittet och kolla så hittar man dessa

Skydd mot virus och spam och reglerad mappåtkomst
Kontoskydd
Brandvägg (inkl avancerade brandväggsinställningar)
App och webbläsarskydd (inkl smartscreen och isolerad webbmiljö)
Enhetssäkerhet (kärnisloering, TPM och säker start)
Prestanda och hälsokontroll
Familjeskydd