Datorn iFokus

Datorn

Läst 194 ggr
Sindri
1

Övervakningskamera x 2

Jag vill gärna ha tips om övervakningskamera/kameror. Jag skulle dels vilja ha en här hemma som spelar in rörelser nattetid, det skulle vara roligt att se vilka djur som kommer förbi och vad de gör. Vi ser mycket spår i snön nu och anar väl, men det vore roligt att veta. Den kommer i så fall att sitta på baksidan av huset och kan inte fånga upp några grannar.

Vi fritidshuset däremot skulle jag vilja ha en kamera som ser om det kommer in någon på tomten och vad de gör, och som kan larma oss. Hur kopplar man upp en sådan kamera? Vi har inte någon stadig uppkoppling där, funkar det ändå?

Niklas
0

Båda är alltså tänkta att sitta utomhus? Finns det tillgång till ström där de kommer att sitta? Med ”ingen stadig uppkoppling”, menar du att det är dålig mobiltäckning där eller att ni inte har någon egen internetanslutning där?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sindri
0

Ström kan vi alltid fixa.
Vi har bara internet på kopplat när vi är i fritidshuset. Kameran skall vara på när vi inte är där. Mobiltäckning finns, är kameran kopplad till ett simkort?

Niklas
0

#2: Det finns kameror med SIM-kort. Har ni någon granne i närheten som har trådlöst internet som ni kan hyra in er på?

Sindri
0

Nej, i så fall skulle vi redan ha delat det till vårt eget.
Så - kamera med SIM-kort är det jag skall titta efter till fritidshuset. Här hemma har vi fiber.

Niklas
0

#4: En med SIM-kort eller om ni har en gammal mobiltelefon liggande kan ni kanske använda den.

Det finns ett test av övervakningskameror från 2019 här. Jag tycker att de tar upp bra saker att tänka på inför valet:

» Bästa övervakningskamera 2021 – test av 11 uppkopplade nätverkskameror - PC för Alla

Vi har en inomhuskamera som jag tyckte var förvånansvärt bra för sitt pris. Den är inte gjord för att sitta utomhus och den har inget inbyggt 4G. Den är däremot enkel att styra med mobil-app, har nattseende, är rörelsekänslig, spelar in video i färg någorlunda högupplöst, och kan skicka notiser via internet om man ger den tillgång till ett trådlöst nät. Dessutom sparar den filmerna på en central server i ett dygn utan kostnad. Det går att ställa in känsligheten och man kan maskera delar av bilden där den inte ska registrera rörelser. Det är en D-Link DCS-8300LH och den kostade under 1.000 kronor då.

Vi har testat övervakningskameror från D-link, Devolo, Netgear, och Zavio och andra. Här är de bästa uppkopplade ip-kamerorna. Alla har rimliga priser på under 2 000 kronor.
Sindri
0

Lite gamla mobiler har vi, men frågan är om de är för gamla. Det borde gå att kolla upp. Skall kolla testet ordentligt, tack för det, men kamera ute är ju ett måste om man skall ha koll på nattdjur.

Niklas
0

#6: Ja, i varje fall om du vill komma lite nära djuren. Handlar det mer om att se vilka gästerna är kanske en inomhuskamera i fönstret räcker. Tänk på att du behöver en kamera med mörkerseende.

Sindri
0

En kamera i fönstret kanske räcker. Men min erfarenhet av att fota genom fönster är inte så bra. Jag får helt enkelt besöka en affär och kolla lite.