Datorn iFokus

Datorn

Läst 647 ggr
perk
0

Problem med wifi anslutning.....???

Någon som kan komma med tips om vad jag ska göra, då det trådlösa nätverket inte längre fungerar på min dator. Verkar som om det försvunnit helt och hållet, ikonen som visade trådlöst tidigare har också för svunnit.
Tacksam för hjälp.

Om aftonen får den late brått🙂

"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

Niklas
0

Vad är det för dator och operativsystem?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

perk
0

Det är en Hp dator sådan där" allt i ett" och Windows 10.

91Marran
1

Jag hade problem med trådlösa nätverket, men då hade jag stängt av det med en knapp på tangentbordet.

Mvh
Mig

perk
0

Ojjj Vad var det för en knapp🤔

Emo
1

Om du felsöker får du reda på var felet antagligen är. Det kan vara nätverkskortet som tröttnat och gett upp.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

perk
0

Felsökningen visar ingenting ,bara att det inte var någon nätverkskabel när problemet började.

Emo
1

Får du frågan om det löste problemet? I så fall svarade du nej? Talade då felsökaren om för dig att det var något fel på nätverkskortet? I så fall åtgärdade du det på rätt sätt?

perk
1

När jag felsöker så blir det bara att ”Det inte gick att identifiera problemet under felsökningen”. Detta när jag har nätverskabeln i, har jag inte den i så står det att nätverkskabel saknas.

Emo
1

Nu vet jag inte vad som kan ha hänt, men du kan ju göra så här, så kanske vi kan få reda på det:

Gå till Utforskaren
högerklicka på Den här datorn
Välj hantera
Klicka på enhetshanteraren
Titta på Nätverkskort

Kolla om något där har en gul varningstriangel

Om du ser en sådan har du hittat felet

perk
1

Nej det finns inget sådant, har även av installerat kortet där och sedan startat om men det blir ingen skillnad.

Emo
1

#10 Har du sen högerklickat överst på sidan Desktop-
och valt sök efter maskinvaruförändringar?

Så brukar jag lösa problemet när min dator krånglar.

91Marran
0

Det var någon av F knapparna. Kolla på dem. Jag hade problem och startade om och gjorde felsökning och inget hjälpte. Då hittade pappa den knappen.

Mvh
Mig

perk
0

Ja jag har sökt efter maskinvaruförändringar men det hjälpte inte.

Tyvärr någon sådan funktion hittar jag inte.

Niklas
0

Du skriver att ikonen för nätverket saknas. Var saknas den? Finns det inget som gäller trådlöst nätverk i kontrollpanelen?

perk
0

Det brukar visas en wifiikon långt till höger i aktivitetsfältet. Den blev borta när problemet började, nu visas det en monitor efter att jag satte i nätverkskabeln.
Och jag kan inte hitta något om trådlöst nätverk i kontrollpanelen, kollar jag på nätverkskort i enhetshanteraren så kan jag inte se något om trådlöst där heller. Men jag vet inte om det har visats det tidigare, minns inte om jag kollat det någon gång på den här datorn.

Niklas
0

#15: Hjälper det här?

» How to Turn on Wi-Fi on a Windows 10 Computer in 3 Ways

You can turn on Wi-Fi on Windows 10 in three ways: with a keyboard command, through the Wi-Fi menu, or through the Settings app.
perk
0

Nej tyvärr det hjälpte inte.

Niklas
0

#17: Okej, men du hittar åtminstone inställningarna?

perk
0

Nej det är bland annat den där ikonen som visas där som försvunnit, sedan som det visar där att man kan slå på wifi i inställningar finns heller inte. Och någon funktion på tangentbordet kan jag heller inte hitta 😕

Niklas
0

#19: Då låter det nästan som om något program saknas. Har du installerat om Windows på länge?

perk
0

Nej det är nog ett par år sedan så det är väl dags igen kanske 🤔

Kaj
1

Pröva först att hitta den Fn tangent som har en liten ikon med en fyr som sänder (brukar se ut som ett ltet utropstecken med vågor till höger och vänster. Den Fn tangenten slår av på WIFI på din dator.
Tryck Fn och sedan den tangenten (hos mig är det tangent F11. Dvs Fn+F11

Om inte det funkar se om nätverkskortet hoppat ur. Det kan den ibland (men sällsynt) göra om någon annan WIFI ansluten enhet eller något program du installerat slår ut den.
Go to Device Management> network adapters, click on View> Show hidden devices at the top.Check if your wireless adapter is listed there and if it is enabled and working regularly.If the wi-fi adapter is present, update the driver from there.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/wi-fi-missing-in-hp-notebook-installed-with/1fb6b787-5cbe-4db7-b117-fc187b06f323#:~:text=Go%20to%20Device%20Management%3E%20network,update%20the%20driver%20from%20there.

Hi, Wi-Fi missing in my HP Notebook(Laptop) after a Windows 10 update. Version 10.0.14393 installed in my laptop. I have tried installing latest wireless drivers and various other solutions with no
perk
1

Får tacka för alla försök till hjälp, nu har jag installerat om Windows så nu fungerar det trådlösa igen.
Och min fru slipper irritera sig över en lång nätverkskabel dragen från ett annat rum och genom en hall till datarummet.

#22 Tyvärr hittar jag inget på mitt tangentbord FN+F11 är för att visa helskärm på mitt tangentbord. Och när jag läste dina tips på utrikiska, så såg jag det i telefonen och formateringen var redan igång.

perk
0

Fantastiskt nu är det dags igen för samma, ungefär ett år sedan sist.

Gör jag felsökning så kommer det bara upp att en Ethernet kabel inte är ansluten eller skadad.

Tacksam för hejar rop i uppgivenheten……. 😂

Carmarino
1

En kompis till mig får det ibland. Det brukar oftast hjälpa att starta om routern.

Dra ur strömkabeln i routern, vänta någon minut och sätt tillbaka kabeln igen. Därefter kan det ta 15-20 minuter innan routern är helt igång igen - även om den ser ut att vara klar.

Eventuellt kan du behöva starta om datorn om den inte hittar wifi-nätverket direkt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
1

#24: Det kan vara nätverkskabeln. Har du testat att koppla in en annan?

perk
0

#25 Har testat flera gånger utan resultat, det verkar som om det inte finns wifi/trådlöst att finna på något ställe.

#26 Nej det är trådlöst som jag inte får att fungera.

perk
0

Här hittade jag förslag på hur man kan göra, men det finns inget wifi där för mig🤔

1. I Windows fält ska du skriva Inställningar.
  2. Öppna Inställningar från träfflistan.
  3. Välj Nätverk och internet och klicka på Wi-Fi.
  4. För att aktivera eller inaktivera Wi-Fi ska du använda växlingsknappen. För information om hantering av kända nätverk, tillgängliga nätverk och egenskaper för maskinvara klickar du på den lämpliga länken.

Carmarino
2

Då kan det vara wifi-kortet som lagt av.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

perk
0

Ja det trodde jag ifjol också, men så fungerade det efter jag installerat om Windows🤔

• Redigerat 2022-04-14 09:31 av perk
perk
0

Vid nätverkskort i enhetshanteraren står det "Realtek pcie gbe family controller" är det nätverkskortet?
Kan inte se något om wifi vid nätverkskort, någon vet om det inte ska göra det. Har dåligt minne av hur det sett ut där.

Pyttelite
1

Nu har jag ingen aning om det är så för mig men ibland strular mcAfee som jag inte betalat vidare för.

Har du händelsevis ngt antivirusprogram som spökar?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Niklas
0

#31: Det verkar vara ett nätverkskort men inte trådlöst:

» Realtek PCIe FE / GBE / 2.5G / Gaming Ethernet Family Controller Software - REALTEK

Carmarino
0

#31: Kanske det här kan ge någon ledtråd till att lösa problemet?

https://laptop28.com/sv/7-knep-for-att-fixa-realtek-pcie-gbe-family-controller-fungerer-inte-problem

Gör din Realtek PCIe GBE Family Controller Not Working eller keeps disconnecting from the network on Windows 10? I allmänhet uppstår denna typ av problem på grund av driver’s conflict or your LAN integrated card on the motherboard is dead Och när problemet uppstår kommer du att märka att Realtek PCIe GBE family controller not showing […]
perk
1

Tack för all hjälp.

Ibland vore det bra att veta vad man gör, har testat tipsen och gjort massor med googlingar. Har fått det att fungera igen, men vet inte varför, och nu kan jag se Wifi Bluetooth och flygplansläge i aktivitetsfältet längst ned. Fast det ser inte riktigt ut som det gjort tidigare, men det fungerar.

Så det verkar som om jag kanske inte behöver formatera om hårddisken den här gången, även om det kanske är dags igen 😂