Datorn iFokus

Datorn

Etiketterwindowshårdvaralinuxubuntu
Läst 636 ggr
Niklas
0

Kan inte installera Linux från USB på Windows-dator

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en långsam gammal bärbar Asus X59GL-dator med Windows Vista. Den försöker jag installera Ubuntu på i stället. Jag har bränt en iso-fil på ett SD-kort, ändrat i BIOS så att den ska starta från externa enheter i första hand. Trots det startar den Windows Vista varje gång. Jag har provat med tre olika versioner av 32-bitars Linux på SD-kortet.

Vad är hemligheten? 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

_Fisken
0

Låter som att din "Live-USB" inte lever eller att startordning i BIOS har din HD först ialla fall.

Niklas
0

#1: Jag kan bara utgå ifrån vad som står i BIOS och där säger den att Extern enhet ska provas först. Det står också under starten att den hittar en USB-enhet, men sen startar Vista.

DesK
0

Min erfarenhet är att det är bäst att först installera Linux och sedan Windows. Tvärtom har jag inte lyckats med.

/Désirée

_Fisken
0

Niklas, se över det hjälpmedel du hade för att skapa en bootbar USB-sticka. Jag tror problemet ligger där.

Jag har partitionerat upp en windows HD med extra partitioner för att få dual-boot men sen måste man hålla tungan i rätt mun när man ska flytta över Linux på de nya.

johan
0

Brukar man inte behöva trycka typ F8 eller något sådant för att välja enhet att boota på?

Brukar så när man kallstartar datorn i samband med att den visar tangent för att gå in i bios.

Mvh // Johan

Niklas
1

#3: Windows vill jag inte ha alls, men det är själva ersättandet jag inte lyckas med. 🙂

#4: Jag har följt instruktionen på Ubuntus hemsida och använt den app de rekommenderade. ISO-filen är en ”fabriksny” från deras hemsida också.

#5: Det tycker jag inte att man borde behöva om det redan är inställt i BIOS. Jag höll däremot in F2 för att komma till BIOS-inställningarna och ändra.

johan
0

Datorn kanske är för gammal för att boota från USB och räknar bara CD / floppy som borttagbar media?

Mvh // Johan

Niklas
0

Den har inte floppy men dvd-spelare men den visas som ett eget val i BIOS-inställningarna.

Kan det vara skillnad på att använda ett vanligt USB-minne och ett SD-kort med USB-läsare?

johan
0

Inte osannolikt.

Mvh // Johan

Niklas
0

Okej, jag får kolla om jag kan bränna en DVD i stället. Känns som arkeologi.

johan
0

Ja verkligen. Men jag har installerat Windows NT från 32 disketter en gång också. :)

Mvh // Johan

Niklas
0

Nu händer något intressant. Det rullar förbi såna här rader i en väldig fart.

DesK
0

#12 Kvällen är räddad 😉

/Désirée

_Fisken
0

Behöver nödvändigtvis inte innebära nåt positivt. Hur gick det?

Niklas
0

Det har inte löst sig än så länge. Jag stängde av datorn med strömbrytaren och gjorde ett nytt försök med en annan version av Ubuntu. Den hittar det och börjar installationen, men verkar sluta av okänd anledning. Det visas bara en vit stilla markör uppe i vänsterhörnet och inget antyder att datorn arbetar. Lät den stå några timmar utan förändring. Vet inte om eller hur jag ska försöka gå vidare.

_Fisken
0

Hmm….jag har installerat Mint på alla olika sorters laptops och av olika årgångar så det kanske är iso-filen som är nåt vajs på.
Denna har jag på en USB-sticka. http://mirrors.evowise.com/linuxmint/stable/20.1/linuxmint-20.1-cinnamon-64bit.iso

Sen gick jag efter denna (och använde Etcher):
https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/en/latest/burn.html

Niklas
0

#16: Tack för tipset! Jag ska prova det. Vad är tanken bakom Mint, vet du det?

_Fisken
1

För mig är Mint så nära Windows det går men ändå ha en Ferrari under huven. Linux är muskler. Men mint kräver åxå grafikminne o sånt men givetvis går den snabbare med en äldre burk än vad Win10 skulle gjort. När jag stoppade i 2G mer i min laptop (från 2G till 4G) så blev det en annan dator. Då vet du hur gammal den datorn var. 2G. Det var länge sen…
Jag har aldrig behövs starta om laptoppen pga nåt haveri. Jag startar om den ibland för uppdateringen kräver det (kärnan uppdateras). Men det är en gång per halvår typ.

Niklas
1

Jag har testat flera varianter av Linux Mint. Först 64-bitarsversionen och sen 32-bitars. Med 64 bitar gick det ungefär som med Ubuntu. Med 32-bitars slutade det med ett nytt felmeddelande.

Det är nog för svårt att installera något annat på datorn för att det ska vara värt arbetet. 🙂

• Redigerat 2021-05-20 11:47 av Niklas
_Fisken
0

Det finns nåt i BIOS som heter nåt med U. Jag kan för lite om det…..det där UEFA eller vad det heter ska förhindra nåt annat än windows att installeras men jag kan för lite om det. Andra kan mer.

Niklas
0

Ska kolla om jag hittar något som heter ”UEFA” där. 🙂

_Fisken
0

#21: UEFI heter det. Om du ids sätta dig in i det så kan du läsa denna länk:
https://askubuntu.com/questions/1156258/how-to-avoid-uefi-installation-without-uefi-how-to-have-ubuntu-19-w-o-uefi

Sen är det inte säkert att det är detta men värt ett försök.

I need to install Ubuntu 19 on a quite recent machine. I enabled all compatibility and legacy modes in BIOS to avoid UEFI. I do not want to use UEFI. The installation media (Ubuntu - ISO put o...
  • Redigerat 2021-05-25 19:14 av _Fisken
Niklas
0

Det verkar som om UEFI är i stället för BIOS, att datorn har det ena eller andra. Eftersom den har BIOS antar jag att UEFI saknas.

Jag har dock kommit något längre. Jag installerade om Windows Vista igen. Det gjorde ju ingen särskild nytta, men jag hoppades att den skulle bli lite snabbare. Det blev den inte. Dessutom var Vistaversionen så gammal att det inte gick att installera de patchar och uppdateringar som har funnits. Webbläsarna varnade för varenda sida eftersom inget av dagens webbteknik fanns när de släpptes. Det var helt hopplöst att använda den.

Jag gjorde nya försök att installera Linux. Andra program för att bränna ISO-filer till DVD och andra Linux-versioner. Inget fungerade. Då gick jag tillbaka och började labba med SD-kort igen. På något sätt har jag nu fått in Lubuntu i den. Problemet är att det är svårt att få den att boota rätt. Ibland när jag håller in vissa F-tangenter kommer den till slut in till inloggningssidan. En gång har jag dessutom lyckats logga in och använda den. Varför det inte fungerar hela tiden vet jag inte.

_Fisken
0

#23: Då får jag gratulera till hälften ialla fall. Kul att du inte ger dig.

Har du provat med annan minnessticka? Du nämner SD-kort. Du har en "dongel" med ett löst SD-kort som du tryckt i? Jag kör enbart med vanliga USB-minnesstickor, typ 4-8Gigs. Jag kan inte detta helt och hållet vad det är för skillnader mellan dessa. Det kanske är bara fysiska skillnader men det kan också finnas elektroniska.

FYI, På min laptop från typ 2010 med Linux Mint har jag i "bios" ett val som heter UEFI boot disabled/enabled. Jag har den disabled.

"Keep up the good work!"

Zpookey
0

Du skriver inte hur stort USB-minne du använder men jag har för mig att det måste vara minst 8 eller 16GB för att USB-minnet ska upptäckas som en bootbar enhet.

_Fisken
1

#25: Nja, jag tror inte totala storleken spelar roll. Däremot att allt ryms och att den är formaterad enligt reglerna. Det där SKA gå och lösa på din laptop. Har du hittat nåt om UEFI i bios?

När jag startar min laptop från grunden så kommer en "dosmeny" upp med ett antal rader. Översta valet tar jag. Det är "starta Mint normalt" typ. De andra menyvalen är nåt om flaggor hit o dit. Har inte brytt mig så mkt.

• Redigerat 2021-05-27 20:36 av _Fisken
Niklas
1

Nu har jag installerat Linux i datorn och den funkar! Zorin OS 32-bitarsversion blev det. Jag vet inte hur många installationsförsök jag gjorde. Ett flertal varianter av Ubuntu, Mint, Zorin, MX och Slax i alla fall. Förmodligen omkring 15 stycken.

Jag hade installationen på ett 16 GB SD-kort som jag satte i datorns inbyggda kortläsare.

UEFI hittade jag inte i BIOS-inställningarna. Datorn är 15 år gammal så det kanske inte fanns då.

Zorin hade jag inte hört om innan. Det verkar riktigt piggt på den gamla datorn.

Målet med Linux på datorn, var att installera och köra Minecraft Java-launcher. Efter att ha lagt en dags arbete på det fick jag veta att den inte har stöd för 32-bitarsarkitektur längre…

www.zorin-os.com

• Redigerat 2021-11-05 14:27 av Niklas
_Fisken
1

#27: Då måste jag återigen gratulera dig, denna gång för en total seger.
Är den pigg? Jag menar, 15 år gammal dator….kul med återvinning tkr jag.
Skam o kasta gamla laptops när de går att piffa upp. Jag menar, många surfar ju bara och det kan ju Linux åxå!

Niklas
1

#28: Ja, den är pigg. Nu räknar jag den som en helt okej (fast stor och tung) laptop som duger till alla vardagssysslor. Surf, ordbehandling, chattar och sånt.

_Fisken
1

Va bra! Vad gäller "Microsoft Office" så använder jag med fördel Googles office-paket som ligger online. Duger gott och väl för husbehov.

Min syrras win10 dator packade ihop rejält. Gick inte att få den att reagera på nåt alls. Tänkte att det var nåt med hårddisken. Hur som helst, hon ville inte ha den så jag fick den. På ren chans stoppade jag i Mint-stickan och installerade. Det gick sååå fint. Nu har sambon en bra dator och syrran köpte en ny win10 dator. Slutet gott, allt gott.

Niklas
0

😀

Zpookey
0

#27:
Du länkade fel…. :)

http://zorin-os.com/

A powerful operating system designed to make your computer faster, more secure and easier to use.
Niklas
0

#32: Tack, nu är det rättat!

Kaj
1

Det verkar ju vara en rätt gammal dator så då stöder hårdvaran inte UEFI utan du ska köra med gamla vanliga BIOS.
Ett USB minne måste vara formaterat för att kunna startas i från. Det räcker normalt inte med att bara skapa en IOS fil till minnet.
För att skapa en bootbar USB kan du använda nästan vilket diskpartion program som helst. De flesta stöder den funktionen
https://www.diskpart.com/articles/format-bootable-usb-drive-3889i.html

i Windows kan man göra det enligt denna rutin från Microsoft - lite bökigare än via ett diskpartion program men det funkar relativt enkelt om man följer dessa steg
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server-essentials/install/create-a-bootable-usb-flash-drive

Learn how to create a bootable USB flash drive to use to deploy Windows Server Essentials.
Kaj
0

#34: ett gratis program jag själv använt för att skapa bootbara usb minnen är RUFUS
https://rufus.ie/sv/

Rufus: Create bootable USB drives the easy way
Niklas
0

Tack för tipsen! Jag använder inte Windows men det finns säkert andra som har nytta av Rufus. 🙂