Ethernet-nätverk 2 datorer
Jag har provat ansluta en ethernet-kabel mellan 2 pc men det vill inte fungera. Felsökning säger att ip-adress saknas. Jag har automatisk ip-adress aktiverad. Det finns ju möjlighet lägga in ip adress manuellt men jag förstår inte exakt vad jag ska lägga in där, vet ni?
Jag kan ha helt fel, men undrar om man inte måste ha en router eller hub där emellan, som liksom låter datorerna få tala med varandra via den. Jag tror inte det räcker med bara en sladd mellan de.
Det påstås på nätet att en sladd räcker, jag har undrar detta själv. Windows ska ha stöd för detta.
Jag har beställt en switch nu, verkar som det blir enklare. Jagvet inte vad exakt skillnad är mot hub.
Du ska ha en korsad kabel när du kopplar mellan amma typ av enheter som dator-dator eller switch-switch, sedan måste du ha fast ip om du inte installerar en dhcp server på ena datorn.
Ip adressen kan vara tex 192.168.xx.yy där xx är ett nummer mellan 0 och 255 och är en del av nätvärksadressen yy är ett nummer mellan 1 och 254 och är datorns adress i nätverket, datorerna måste ha olika dator (host) adress.
Tex
Dator 1, ip 192.168.1.1, nätmask 255.255.255.0
Dator 2, ip 192.168.1.2, nätmask 255.255.255.0
Dns servern kan du skippa för det finns ju ingen om du inte installerar en på ena datorn.
Det funkar oftast att använda rak kabel mellan switch-switch för oftast har automatisk detektering av det, inte att alla nätverkskort har det.
#3 Skillnaden mellan HUB och Switch är att en switch styr trafiken från en dator och ut till den datorn det skall till.
En hub tar in paketen på en port och skickar ut på alla andra portar.
Men en switch / hub är bara en kopplingspunkt ingen DHCP server så det funkar inte med dynamisk (tilldelad) ip adress.
Hur gör jag då? Är det plug and play eller får jag lägga in manuellt när jag använder en switch?
#6: Du får lägga in manuellt
#6: Fördelen med att använda en switch är att du inte behöver korsad kabel
Går det ansluta 2 pc med bara en ethernetkabel till varandra och skapa ett nätverk? Jag har sett det att det ska gå?
#9: Det går men du ska då ha en korsad nätverkskabel
OK, då får jag vänta på min switch.
Jag använder usb-sticka nu för att föra över filer men det går så långsamt, mina filer är många GB, finns det nåt annat snabbt sätt förutom ethernet? Har ingen sd-kort i ena datorn annars skulle det vara ett alternativ. Datorerna är rätt nya, vet ej om vad det är för usb-ingångar. Testat även onedrive och googledrive, tar också tid och kostar pengar.
#11: Har datorerna USB3 (brukar vara blåa uttag) så kan man använda USB3 minnen dom är snabbare, annars om det finns eSATA så en eSATA disk
OneDrive om man har Microsoft 365 är snabbare än gratis versionen.
Tack, är inte ändå ethernet med 1GB/s det snabbaste? Mitt usb minne är troligen ej usb3. Har nog blå usb-uttag på den nyaste datorn.
#13: USB3 har en max hastighet på 5Gb/s
Kan jag löda om en vanlig ethernetkabel till en korsad?
#15: Egentligen inte, för du sabbar tvinningen av paren som är viktig, speciellt vid högre hastigheter.
Men man kan ju klämma på en ny kontakt, en elektrikerfirma bör fixa det.
OK, då väntar jag på min switch. Det är lustigt förr har jag aldtig haft såna jättefiler så det var aldrig ett problem nu tar det timmar bara att radera ett usb-minne.
#17: Kan bero på att usb minne börjar bli knasigt.
Tack, ser intressant ut, hur snabbt är det? Hittar inget på hemsidan.
#20: Det beror helt på hur snabb anslutningen mellan datorerna är, hur många datorer som är sammankopplade och hur snabba datorerna är. Ju fler datorer, desto snabbare går det eftersom Sync använder bittorrent-protokollet.
Eftersom överföringen dessutom går direkt mellan datorerna i stället för via servrar är det mycket snabbare än exempelvis Dropbox och andra molntjänster.
Jag synkar ofta tiotals gigabyte och det brukar inte ta någon evighet.
Jag har nu min switch, var hittar jag uppgifter till windows om nätverks ip-dress och gateway etc.? Jag kan väl inte använda dynamisk tilldelning?
#21 Tack! Ja Googledrive t.ex ligger på 1-4MB/s, rena skämtet.
#23: Har du en router som du ansluter till internet genom kan du logga in i den och se alla enheters IP-adresser.
Tusen tack allihop. Frågan är om det blir enklare med router, ip-adresser etc.
Är ju billiga grejer
#27: Det är grunden för alla mina filöverföringar. När man har en fungerande anslutning är det bara en fråga om vilka verktyg man vill använda.