Tips om BankId
BankId bli en allt viktigare del för att kunna utföra ärenden och ta del av viktig information. Jag hamnade nyligen i en situation där mitt BankId inte kunde laddas på min telefon. Dessutom hade min bank-dosa legat i en låda och blivit tryckt på så den var låst.
Så mitt tips är att då och då kolla att din bankdosa fungerar som den ska, samt att kunna ha bankid aktivt på ytterligare en enhet. Kanske har du en gammal telefon liggande i en låda, en iPad eller surfplatta. Se då till att ha bankid på extra-enheten också som en backup.
Mvh // Johan
Bra tips. Tack.
/Maria
En gammal telefon funkar nog inte så bra (om man inte byter ofta). Sist jag bytte telefon var det för att den jag hade inte kunde uppdatera BankId.
Men jag har ju en surfplatta så tack för tipset.
Man kan ju ha BankId även på datorn, men jag vet inte riktigt hur det funkar.
#2: På iPhone så krävs iOS 12, vilket åtminstone upp till sex eller sju år gamla enheter kan köra.
Android har jag sämre koll på. Ett problem där är att Android inte alltid går att uppdatera lika enkelt och många år som iPhones.
Mvh // Johan
Dålig idé att ha det på en gammal enhet få den inte är uppdaterad.
#4: Varför skulle inte en gammal enhet kunna vara uppdaterad? Nog för att Android historiskt varit kassa på det, men det har blivit bättre. Och Apple har alltid varit bra på det.
Men det beror kanske vad man lägger in i ”gammalt”.
Mvh // Johan