Formatering..beskrivning?
Jag undrar om någon har en enkel och bra beskrivning på hur jag formaterar om min dator? Just nu så sitter jag med bärbara och den stora är nästan obrukbar.
Jag har Windows XP Pro och bara en hård-disk som är uppdelad på två..C-disk och D-disk.
Har för mig att det går att formatera enbart C-disken?

Sätt i din Win XP skiva och boota därifrån och välj att installera OSet igen. Sedan får du upp en fråga ifall du vill Reparera eller omformatera och lägga på OSet helt nytt från början.

Behöver jag installera drivrutiner i grafik-kortet och moderkortet..eller sköter XP det?
Då jag formaterade datorn med ME så var det massor av jobb med drivrutinerna. 
En del drivrutiner finns i Xp, så som internet. Beror på vilket nätverkskort man har. Men räkna med att du behöver installera drivisar.
För att installera om C
Stoppa i skivan och tryck esc när datorn startar upp. Där väljer du vad den ska starta med, hårddisk, diskett, cd
Du ska komma förr eller senare in i en meny där du ser C och D.
Välj C och välj ta bort partition. Därefter trycker du ned markören på opartionerat område och väljer att du vill ha en ny partition här. Markera den nya partitionen och välj installera windows på denna. När du ska formatera så välj den långsamma NTFS. Därefter är det bara att följa anvisningarna som står.

#1 Tack för hjälpen.
Söker en beskrivning där jag vet om det är C eller D jag håller på med.
#3Tack för din beskrivning..ska testa den imorgon.
Något som förvånar mig är att den bärbara datorn är mycket snabbare och buffrar inte via web-tv som den stationära gör.
Ändå är det mindre minne i den bärbara..
Har också mindre plats kvar på C-disken på den bärbara än på stationära.
Skillnaden är att på stationära har jag XP Pro och på den bärbara XP Home..
Kan det göra någon skillnad?
#4 Inte direkt. Däremot kan din stationära vara fylld av mer skit och inte vara defragmenterad. CCleaner brukar göra susen + defragmentering.

Har kört defragmentering och CCleaner, scannat online för att se om det var något virus på min stationära dator.
Och enligt scanningen så finns det inget fel i datorn.
Så det är nog bara att formatera om den.

Det är nog C som är din op.system disk allt annat vore konstigt om det är en standard installation från början.
ja de allra flesta drivrutinerna finns på Windows XPs installations CD. De som inte finns brukar komma med när du gör en Windows update. Detta bör du direkt göra efter ominstalltionen så du får med alla nya bugg fixar och windows patchar.