Går det att rita en sådan här tabell i ett kalkylprogram?
Jag skulle vilja använda ett datorprogram till att rita en tabell som ser ut som på bilden. Det finns tabeller som på engelska kallas antingen sunburst chart eller multu-level pie chart som liknar min tabell, men de mallar som finns tillgängliga i MS Word/Excel verkar inte gå att använda för att få till en tabell som ser ut som den på bilden.
Vet någon här hur jag kan bära mig åt?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Har du använt någon guide eller försökt på egen hand? Jag har inte provat själv men här är en guide:
#1: Precis den och några till har jag provat. De lättast tillgängliga verktygen Excel och Power Point protesterar när jag försöker slå ihop celler i sidled i de yttre lagen.
Jag är på den nivån av att ha provat saker nu, att jag mest är intresserad av svar av typen:
"Nej, det går inte. Det är helt omöjligt."
eller
"Ja. Så här ska du göra - till punkt och pricka:"
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Efter att ha letat och läst på nätet tror jag att sunburst chart åtminstone från början inte är tänkta att visa det du vill. Överallt beskrivs de som hierarkiska och ingenstans har jag hittat exempel där bitar på nivåer längre ut i diagrammen är större än sina ”föräldrar”.
Får jag fråga vad det är du vill åskådliggöra på det sättet?
#3: Det jag vill åskådliggöra är förhållandena i en inavlad släkt. Om jag gör en släkttavla med raka grenar, kommer jag att bli tvungen att nämna några återkommande anor flera gånger, och det är just det jag vill undvika. Jag vill kunna visa tydligt att de grenar som visas härstammar från en och samma person, som alltså motsvarar det yttersta skalet i strukturen. Den innersta cirkeln är personen som utredningen utgår ifrån.
Det är mycket möjligt att det som kallas sunburst chart inte är tänkt att beskriva sådana strukturer, men det borde finnas någon vedertagen struktur ändå, tycker jag, oavsett om den nu heter just så eller något hlt annat. Kan vi med datorer från jorden fjärrstyra enheter på andra himlakroppar, borde vi med datorer även kunna rita en figur som i mitt exempel, tycker jag.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Ah, jag förstår. Det där brukar vara ett problem i släktforskningsprogram också. Gör du rätt kan de inte åskådliggöra det och gör du fel blir det fel. 😉
Jag ska ha den här diskussionen i bakhuvudet om jag hittar någon lösning.
#4: Skriver du dina uppgifter i Excel? I de flesta släktforskarprogram finns funktionen att inte ta med anförluster vid utskrift, men det blir naturligtvis svårare att få in det i ett excelark.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6 - Jag skriver inte in uppgifterna det är fråga om här någonstans alls, i alla fall inte innan jag vet vilket program jag ska använda och hur jag ska kunna rita upp en figur som ser ut som på teckningen.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus