Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1371 ggr
hansw
0

Bränna till CD-skiva.

Jag har dåliga kunskaper när det gäller att bränna CD.

Hur gör man?         Jag har lyckats bränna ner samma musik som jag har i min MP3-spelare till CD på en CD-R via Windows Media Player.

Om jag sk bränna ner Bilder .jpg -format skall jag använda samma Media Player eller ska jag använda Nero.

Vad för sorts skiva ska jag använda ? CD-R, CD-RW,DVD-R eller?

Kan någon ge mig en kort beskrivning på hur jag gör.

Är min CD-läsare ur funktion.Kontrollpanelens /SYSTEM säger att den fungerar. Men skivan kommer ut gång på gång. Felmeddelande:Sätt i ny skiva,Torka av skivan ,Ändra hastigheten på CD-spelaren.

Jag har tidigare försökt göra en backup på mina bilder men den skivan är tydligen tom. Något är fel.!

Hansw

Hjortronsylt
0

Hej!

Om du ska bränna CD skivor för musik och för att spara .jpg-bilder så ska du använda CD -R eller CD +R. Du kan även bränna filmsnuttar där, som .avi. Allt detta kan du sedan spela upp både i Windows Media Player (WMP) eller i en dvd-spelare.

Det går att använda CD-RW också, på dom kan du radera den musik / dom bilder som redan finns på skivan och bränna nytt. Skivan är alltså som en VHR videokassett, du kan återanvända den.

Ska du däremot bränna .VOB filer och stora format så ska du använda dej av en DVD skiva, som tar 4.7 Gig.

Angående att din brännare spottar ut skivan igen kan bero på flera olika orsaker, men med Ashampoo's enkla brännarprogram lyckas det alltid för mig i alla fall. Det är bara att markera dom filer du vill bränna och drag-and-drop (dra o släpp) dom in i programmet.